Taapero ei siedä kun vanhempi syö
Mulla ja taaperolla menee päivällinen usein niin, että taapero syö ensin ja sitten mä. Taapero ei jaksa odottaa ruokaansa (jos joutuu oottaa, menee raivoomiseks ja sen jälkeen turha yrittää ruokailla), joten annan hänelle ruuan usein portaittain lautaselle, eli ensin lihapihvi, sitten lämmitän lisukkeen, sitten leikkaan kasvikset lautaselle (jne). Näin hän ei hermostu ruokaa odotellessa, kun saa ekana lautaselleen jo ruokaa ja loput sitten niiden lämpiimisen/pilkkomisen jälkeen. Ongelma tässä vaan se, että hänen syötyään, kun on mun vuoro syödä, taapero hermostuu, itkee lattialla-> otan syliin-> hän haluaa ottaa mun ruokaa-> ei saa-> rimpuilee ja huutaa, en saa syötyä.
En oikein tiedä mitä tekis, enkä kyllä tiedä mitä vinkkejäkään oikein tähän voisin saada. Kun varmaan tääkin helpottaa sitten kun lapsi kasvaa. Mutta tuntuu vaan että ei tälläsessä ole mitään järkeä. Jotenkin sitä vaan pitäisi saada syötyä yhtä aikaa, mutta en vain ole keksinyt keinoa saada lapselle koko ateriakokonaisuutta yhtä aikaa lautaselle, kun hän välittömästi hermostuu huomatessaan että rupean ruokaa laittamaan, ja vaikea sitten yhdellä kädellä koko hänen ruoka valmiiksi laittaa (eli niin että hän toisella kädellä sylissä), jonka vuoksi tuohon typerään asteittaiseen ruuan antamiseen olen joutunut..... Aargh 😅
Kommentit (47)
Voisiko saada vaikka jälkiruokaa sillä välin kun itse syöt. Jugurttia tai jotain helppoa mitä voisi itse yrittää lusikalla syödä, niin saisi aikaan kulumaan.
Tee ruoka etukäteen valmiiksi, lämmitä molempien ruoka mikrossa. Kun ulkoa tullaan, ruoan täytyy olla valmiina, lämmitystä vailla.
Tee ruoka aikaisemmin valmiiksi ja kerralla molemmille omat annokset tarjolle. Syökää yhtäaikaa ja auta lasta tarvittaessa.
Ihan vaan opeta mitä tarkoittaa käsite odottaa 😅 kyllähän se vaatii vähän hermoja, mutta usko pois, helpompaa se on nyt entä viiden vuoden saatikka kymmenen vuoden päästä.
Vierailija kirjoitti:
Minlä ikäinen lapsi on kyseessä?
Viestin perusteella noin 13-37 vuotias.
Jospa taapero katsoisi kirjaa, kun sinä syöt, jos ette syö yhtaikaa.
Joku ehdotti jugurttia ja se on hyvä idea, tai jos antaa porkkanaa, omenaa, kurkkua tai kaalia käteen jota voisi rouskutella odottaessa tms.
Voisiko esim. kasvikset pilkkoa etukäteen ja antaa ne alkupalaksi ja pääruoka sitten yhtä aikaa? Tai aloittaa ruuanlaiton aiemmin, jolloin taaperolla ei vielä ole nälkäraivo päällä? Saako varmasti riittävästi ruokaa, jos yrittää vielä lautaseltasi syödä. Ikätasoisesti voi alkaa opettaa odottamista ja sitä, ettei raivoaminen auta saamaan haluamaansa.
Kauanko meinasit antaa sille periksi? Tuleeko se saamaan kaikki tulevat vuodet tahtonsa läpi ja aiotko sinä olla peukalo keskellä kämmentä tulevaisuudessakin? Tsemppii vaan valinnallesi.
Aikaistaisin ruokailua. Ja ottaisin lapsen mukaan pilkkomaan tai asettelemaan yms.
Toiko vaavi kaupasta sulle halvimman riskeläppä pitsan 🤗🤗🤗🤗
Huoh. Anna sille taaperolle ruokaa odotellessa vaikka kasvistikkuja kokonaan varsinaisen aterian "ulkopuolelta". Tulee samalla kasvikset syötyä kun syö niitä nälkäänsä ja saatte varsinaisen aterian yhdessä. Luonnollisesti pidä lapsen ateriavälit riittävän lyhyinä että jaksaa odottaa. Ja lapsen olisi muutenkin hyvä jossain määrin oppia odottamaan. Ei kuole nälkään siinä hetkessä kun odottaa ruokaa vaikka saattaakin kiukuta jos tottunut aiemmin samaan asiat heti.
Ei kun hän saa odottaa ruuan valmistumista, vaikka kuinka kiukuttaisi. Tuo on uhmaikää, jonka kuuluukin vetää rajoja vintalleen. Ja vanhempana sun tehtävä on pitää ne rajat paikallaan. Ota mukaan kokkailuun, uuden opettelussa keskittyminen vie huomion kiukuttelusta ja samalla opetat pikkuapulaisen, joka osallistuu kodin pyöritykseen. Tunnen pari 3-vuotiasta, jotka pilkkovat tomaatteja ja täyttävät tiskikonetta (eivät yksin, mutta ohjattuna ja avustettuna).
Et näemmä osaa kasvattaa ä.pärää tai pitää sille rajoja, onks se 5 miljoonan muun suomalaisen vika? Itepä teit sen tänne, joten kasvata ja laita rajat. Se vie sua ihan 100%.
Vierailija kirjoitti:
Toiko vaavi kaupasta sulle halvimman riskeläppä pitsan 🤗🤗🤗🤗
Anna sille se palapeli.
Siis mitä helvettiä? Meillä ovat aina kaikki syöneet ruokapöydässä yhtä aikaa jo silloin kun lapseni olivat taaperoita.
Lapsihan oppii syömään itse jo ollessaan iso vauva. Istuu syöttötuolissa ja lapioi ruokaa suuhunsa.
(Ja tuon asteittaisen ruuan valmistamisen ja antamisen takia en ehdi itse syömään samaan aikaan kun hän syö)