Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Valvotko koskaan keskellä yötä?

Vierailija
15.11.2025 |

Mihin aikaan ja mitä silloin teet?

Minä olen nyt kahtena yönä herännyt puoli neljä ja lukenut.

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on viime aikoina unet kadonneet. Mieheni on vakavasti sairas, eikä siitä parane. Ajattelen hänen tilannettaan.

Vierailija
22/27 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on viime aikoina unet kadonneet. Mieheni on vakavasti sairas, eikä siitä parane. Ajattelen hänen tilannettaan.

Tuossa tilanteessa kannattaa harkita unilääkkeiden käyttöä, kun tuohon ei auta liikunta, ruokavalio eikä muukaan normaalisti suositeltu. Lääkärit kyllä ymmärtää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn nukkumaan 1-2 aikaan, katson tv siihen asti, herään 10 aikoihin , kivempi musta niin kuin herätä 3-4 aikaan jos kävisin 9 nukkumaan.   Eläkeläinen.

Vierailija
24/27 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina jos en ota unilääkettä. Sitten vaan makaan silmät kiinni ja toivon että uni vielä tulisi. Yleensä otan sitten unilääkkeen.

Unilääke mainittu kaksi kertaa.

Mitä väliä ?

Vierailija
25/27 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajoittain tulee välillä paljonkin valvottua. Varsinkin kun on masennuskausi ja kova stressi huipussaan, unet ovat tiessään. 

Turha sängyssä makaaminen vain alkaa ahdistaa ja turhauttaa entisestään. Tai siis, nukkumisen yrittäminen... 

Mikäli uni ei tule, niin tykkään mm. lukea kirjoja, etsiä netistä tietoa kaikenlaisista asioista, pelata videopelejä, kuunnella podcästejä, katsoa elokuvia ja sarjoja sekä välillä kirjoittaa mielessä pyöriviä asioita ylös. 

Tuo kirjoittaminen on muuten yllättävän tehokas. Kun saa ajatuksia kirjattua ylös, se selkeyttää niitä. Ja saa ne ikään kuin sieltä päästä pois vaivaamasta. 

Suosittelen kokeilemaan! 

Vierailija
26/27 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskellä yötä vai aamuyöstä?! Valvon aina keskellä yötä, koska menen nukkumaan vasta noin klo 1.00, joskus venyy kahteen.

Vierailija
27/27 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, mm. yövuoroissa. Mutta olen aina valvonut, jo lapsena. Stressi lisää valvomista, mutta ei ole ainoa selittävä syy. Nuorempana yritin pitkään hakea lääkäriltä apua. Lopputulos oli, että minulla on epätyypillinen unirytmi, ja minun pitää vain nukkua kun nukuttaa, eli ottaa vaikka päikkärit mahdollisuuksien mukaan, jos siltä tuntuu. Ja olla stressaamatta valvomisesta. Vaikka aikoinaan turhautti, olen todennut tämän olleen hyvä neuvo.

Epätyypillisen unirytmini vuoksi myös sovellun hyvin vuorotyöhön.

Jos stressi tai suru valvottaa tilapäisesti, niin kannattaa hakea lääkkeellistä apua. Yksikin hyvin nukuttu yö auttaa taas jaksamaan. Kokemusta on tästäkin. Pysyväksi ratkaisuksi lääkkeistä ei ole.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä yksi