Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi lasten joululahjakeräykset näyttävät tältä, vaikka köyhyydestä valitetaan?

Vierailija
15.11.2025 |

Tuli vastaan Hope ry:n kommetti, jossa lasten lahjatoiveiden kerrottiin olevan luokkaa dödö tai sukat.

Sitten näissä eri paikkojen joululahjakeräyksissä toiveet ovat kaikkea muuta. Paras oli, kun yhdessä keräyksessä ilmoitettiin, että keräävät vain lahjakortteja. Esimerkkinä oli 2 v tytölle pyydetty 30-50 euron s-ryhmän lahjakortti. Kuka hetkeäkään uskoo, että tuollainen lahjakortti menee 100 % lapsen lahjoihin ja tarpeisiin? Vanhemmathan tuon rahan käyttää omiin menoihinsa.

Häiritsee tämä. Haluaisin aidosti auttaa lapsia, mutta en rahoittaa vanhempien omia ostoksia.

Kommentit (80)

Vierailija
41/80 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmärrä ollenkaan tätä jouluntaikaa/ joulu on kerran vuodessa ja silloin pitää antaa jotain extraa Jos perheillä ei ole varaa ruokaan niin mitä iloa Lego-paketista on? Parempi apu olisi ne ruokaostoslahjakortit tai vessapaperipaketut. (Ja rajoitetut lahjakortit, ei missään tapauksessa sallisi tupakan tai alkoholin ostamista ja mieluummin ei makeistenkaan)

Njoo mä ymmärrän tavallaan pointin . No ei tietenkään mitään alkoholin ja tupakan ostoa, mutta miksi ihmeessä rajaisit makeiset pois jouluna? Joo voi olla että heillä on varaa ruokaa mutta ei niihin lahjoihin mun mielestä jouluun kuuluu edes se yksi paketti lapselle..

Vierailija
42/80 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin joulu ei ole kuluttamista ja sitä nämä keräykset ruokkii 

että pitää saada roinaa lisää ja lisää 

mutta sitten toisaalta nirsoillaan - roina pitää olla kallista ja itse valittua 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/80 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalainen köyhyys on elitististä köyhyyttä 

Vierailija
44/80 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hopen kannattaisi tehdä yhteistyötä Prisman kanssa ja toivoa lahjakorttia, joka on vain lasten tavaroita.

Vierailija
45/80 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjoitit hyvin. Tuossa Operaatio Joulun lapsessa saavat lapset joulupaketin ja hyvän sanoman Jeesuksesta. Lahjan antajaa pyydetään muistamaan lasta rukouksin ja se on tärkein asia.

Vierailija
46/80 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pari joulua vapaaehtoisena olleena ne lahjat ovat oikeasti ongelma. Varastoihin kertyi hirvittävä määrä tavaraa jota kukaan ei huoli. 

Mitä on sellainen tavara jota kukaan ei huoli? 

Ei sellaisia ole. Itse ihmettelin kuinka kaikenlaiset, sellaisetkin jotka itse olisin heittänyt pois, meni. Kyllä ne menee. Aina on joku joka tarvitsee sellaista mitä muut ei tarvitse. 

Vierailija
47/80 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lapsi/ nuori toivoo yhtä mieluista joululahjaa niin miten ihmeessä se on yltiökuluttamisen ruokkimista..? Jos sulle ostais lahjaN etkö toivoisi että se on sulle mieluinen? Näihin keräyksiin osallistuminen on täysin vapaaehtoista. Itse tätä ainakin pidän paljon parempana että avustetaan lapsia/ perheitä täällä Suomessa , eikä heitellä rahaa ulkomaisiin keräyksiin. On ihmisiä joiden kukkarossa ei paljon paina jos muutaman kympin toivelahjan ostaa kerran vuodessa , sellainen luulis tuovan antajalle itselleenkin iloa, ja ehdottomasti ainakin sille lahjansaajalle et edes kerran vuodessa saa jotain mieleistä.

Vierailija
48/80 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pari joulua vapaaehtoisena olleena ne lahjat ovat oikeasti ongelma. Varastoihin kertyi hirvittävä määrä tavaraa jota kukaan ei huoli. 

Mitä on sellainen tavara jota kukaan ei huoli? 

Ns peruskulutustavara, joita kaikki kuvittelee lasten tarvitsevan perusarjessa. 

Sano esimerkki peruskoulustavarasta? Mun mielestä ne lahjat pitäis olla lasten toiveiden mukaisia . Joulu on kuitenkin vain kerran vuodessa 

Hygieniatuotteet, vaatteita, lelut, pelit, kirjat, jne. Lasten toiveita ne onkin, mutta minkäs teet kun perheet ei nouda paketteja.

Jos vanhemmat eivät kykene lapsensa lahjaa hakemaan, herää kysymys pystyvätkö he huolehtimaan lapsestaan?

Vierailija
49/80 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hopen kannattaisi tehdä yhteistyötä Prisman kanssa ja toivoa lahjakorttia, joka on vain lasten tavaroita.

Ei huono idea. 

Vierailija
50/80 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saahan lelutkin myytyä. Itse olen ollut vapaaehtoisena, niin kyllä suurin osa hakee tarpeeseen ja haluaa lapsilleen parasta. Ihminen jonka prioriteetti on päihtyminen ei viitsi ja jaksa tulla noihin paikkoihin hakemaan mitään. Ja osalla on lapset otettu huostaan joka tapauksessa. 

Ja juuri se, kun arjessa kituutetaan, on ihanaajos jouluna on karkkia, herkkua tai jotain ylimääräistä. Se tekee sen juhlan siitä. Muiden hinnattomien asioiden lisäksi. 

Vierailija
51/80 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei 50 - 100 euroa ole työssäkäyvälle mikään iso raha mutta vähävaraiselle se on todella suuri. Ja mitä 2 -vuotias toivoo, ei mitään, mutta vanhemmat kyllä ostavat sille vaikka vaatteita.

Kaikki kunnia vähävaraisille mutta 2-vuotiaalle on kirpputorit täynnä lähes ilmaisia vaatteita. Vähävarainen Suomessa: tarvitaan kaikki hippulanvinkulat kuin muillakin, vaatteet viimisen päälle merkkituotteita, ruokarahat perheelle jotta on pöytä täynnä einestä sekä mäkkäriä ja kaappi täynnä kaljaa, kodissa pitää olla jokaiselle omat huoneet yms. Itse ei osata tehdä yhtään mitään...

Vierailija
52/80 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ulkopuolisen näkemys. Se on sääli, että todellisuutta ei nähdä. Jokainen lapsi on onnellinen paketista. Jo senkin vuoksi, että niistä puhutaan toisten lasten kanssa. Se ei tarkoita kulutusjuhlaa. 

Vierailija
53/80 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska lapset ja nuoret on lapsia. Ne ei ajattele vielä järkevästi kuten aikuiset. 

Vierailija
54/80 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saahan lelutkin myytyä. Itse olen ollut vapaaehtoisena, niin kyllä suurin osa hakee tarpeeseen ja haluaa lapsilleen parasta. Ihminen jonka prioriteetti on päihtyminen ei viitsi ja jaksa tulla noihin paikkoihin hakemaan mitään. Ja osalla on lapset otettu huostaan joka tapauksessa. 

Ja juuri se, kun arjessa kituutetaan, on ihanaajos jouluna on karkkia, herkkua tai jotain ylimääräistä. Se tekee sen juhlan siitä. Muiden hinnattomien asioiden lisäksi. 

Mä luulen että osassa vähävaraisista perheistä vietetään muutenkin aikaa perheen parissa ja niinhän pitääkin olla joten siks nää keräykset on loistava asia joulu erottuisi siitä perus selviämisarjesta. 

Vierailija
55/80 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmärrä ollenkaan tätä jouluntaikaa/ joulu on kerran vuodessa ja silloin pitää antaa jotain extraa Jos perheillä ei ole varaa ruokaan niin mitä iloa Lego-paketista on? Parempi apu olisi ne ruokaostoslahjakortit tai vessapaperipaketut. (Ja rajoitetut lahjakortit, ei missään tapauksessa sallisi tupakan tai alkoholin ostamista ja mieluummin ei makeistenkaan)

Olisihan se ihan kauheaa, jos lapsi saisi jouluna makeisia. 

Vierailija
56/80 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ulkopuolisen näkemys. Se on sääli, että todellisuutta ei nähdä. Jokainen lapsi on onnellinen paketista. Jo senkin vuoksi, että niistä puhutaan toisten lasten kanssa. Se ei tarkoita kulutusjuhlaa. 

Tää on aina tää sama joka vuosi vähävaraisia  katsotaan nenän vartta pitkin , et miten tuokin kehtaa pyytää mitään uutta .. eihän nämä ansaitse edes uusia vaatteita kerran vuodessa.. joidenkin pitäis todellakin hieman hävetä asennettaan. 

Vierailija
57/80 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei 50 - 100 euroa ole työssäkäyvälle mikään iso raha mutta vähävaraiselle se on todella suuri. Ja mitä 2 -vuotias toivoo, ei mitään, mutta vanhemmat kyllä ostavat sille vaikka vaatteita.

Kaikki kunnia vähävaraisille mutta 2-vuotiaalle on kirpputorit täynnä lähes ilmaisia vaatteita. Vähävarainen Suomessa: tarvitaan kaikki hippulanvinkulat kuin muillakin, vaatteet viimisen päälle merkkituotteita, ruokarahat perheelle jotta on pöytä täynnä einestä sekä mäkkäriä ja kaappi täynnä kaljaa, kodissa pitää olla jokaiselle omat huoneet yms. Itse ei osata tehdä yhtään mitään...

Harvalla köyhällä on varaa kaljaan tai tupakkaan. Ja keskivertoihminen ei taida ymmärtää, kuinka ihminen miettii maitopurkin ja jauhopussin välillä, kumman ostaa . Silloin ne kirpparin vaatteekin on kalliita. En ymmärrä miten klyhä nähdään tupakoivana ja kaljaa juovana tyyppinä? Ehkä sellaiset hakee julkisuutta ja suurin osa köyhistä keskittyy muuhun. 

Vierailija
58/80 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tuo auta. Vanhempi voi niin halutessaan myydä sen lahjakortin tai sillä ostetun tuotteen. 

Vierailija
59/80 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi työssäkäyvät aikuiset ottaa 200 000 asuntovelkaa taloon, kun on myös 40000 euron taloja?

Niin

Ahneet aikuiset, ei kelpaa vaatimattomampi talo ja valitetaan, että palkka ei riitä. 

Vierailija
60/80 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käykö joku avaamassa paketit. Vai miten tämä ilmenee? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kuusi