Voiko 98 bensaa laittaa 95 bensaa käyttävään autoon?
Mä laitoin vahinkossa, ei kyllä ainakaan ole mitään tapahtunut kun noin 5km ajoin.
Kommentit (24)
Voi, toisinpäin ei välttämättä toimi kunnolla
Voi ja kannattaa. Ajan aina kaikilla autoillani 98 bensalla. 95 pilattiin etanoli hömpötyksellä jotain 20v sitten.
Voi. Kannattaa muutenkin ajaa 98:lla.
Tietääkseni voi. Ainakin minun autoni bensatankin läpän sisällä on taulukko, mitä voi käyttää. Oktaaniluvulla ei tuntunut olevan suudempaa merkitystä, kunhan en dieseliä tankkaa.
Voi laittaa. Ei vaikuta muuhun kuin moottorin hyötysuhteeseen, mikä siis paranee 98%:iin.
Tietenkin voi ja parempi niin. Valitettavasti se on kalliimpaa, joten ei tule turhan usein ostettua korkeampioktaanista bensaa.
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin voi ja parempi niin. Valitettavasti se on kalliimpaa, joten ei tule turhan usein ostettua korkeampioktaanista bensaa.
Toisaalta, paremman hyötysuhteen vuoksi kulutus laskee hieman. Oman autoni kohdalla olen hyvin huolellisesti laskenut, että hintaero kuittaantuu sillä. Ei se halvemmaksi tule, mutta ei kalliimmaksikaan.
sun kannattaa laskea paljonko vähemmän viinaa autollesi annoit ja sitten juua tuplasti se määrä koskenkorvaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin voi ja parempi niin. Valitettavasti se on kalliimpaa, joten ei tule turhan usein ostettua korkeampioktaanista bensaa.
Toisaalta, paremman hyötysuhteen vuoksi kulutus laskee hieman. Oman autoni kohdalla olen hyvin huolellisesti laskenut, että hintaero kuittaantuu sillä. Ei se halvemmaksi tule, mutta ei kalliimmaksikaan.
Vanhemmassa autossa litran/100km suurinpiirtein.
Voi, mutta ei kannata. Seuraava kysymys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin voi ja parempi niin. Valitettavasti se on kalliimpaa, joten ei tule turhan usein ostettua korkeampioktaanista bensaa.
Toisaalta, paremman hyötysuhteen vuoksi kulutus laskee hieman. Oman autoni kohdalla olen hyvin huolellisesti laskenut, että hintaero kuittaantuu sillä. Ei se halvemmaksi tule, mutta ei kalliimmaksikaan.
Hintsusti parantaa kierrosherkkyyttä, mikä taas johtaa siihen että tulee annettua hanaa enemmän, mikä taas johtaa siihen että kuluttaa enemmän..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin voi ja parempi niin. Valitettavasti se on kalliimpaa, joten ei tule turhan usein ostettua korkeampioktaanista bensaa.
Toisaalta, paremman hyötysuhteen vuoksi kulutus laskee hieman. Oman autoni kohdalla olen hyvin huolellisesti laskenut, että hintaero kuittaantuu sillä. Ei se halvemmaksi tule, mutta ei kalliimmaksikaan.
Hintsusti parantaa kierrosherkkyyttä, mikä taas johtaa siihen että tulee annettua hanaa enemmän, mikä taas johtaa siihen että kuluttaa enemmän..
Se taas on puhtaasti kuljettajan toiminnasta kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin voi ja parempi niin. Valitettavasti se on kalliimpaa, joten ei tule turhan usein ostettua korkeampioktaanista bensaa.
Mutta sitä kuluu vähemmän, koska siitä saa enemmän tehoa. Lopulta hinta on melkein sama kun ottaa sen huomioon.
Toisin kuin tässä väitetään, niin ei se kulutus pienene eivätkä menohalut parane, ellei se auto ole alun perin tehty käymään korkeampioktaanisella ja sitten säädetty tyytymään matalaoktaanisempaan bensaan. Ja jos se auto ei itse osaa muuttaa niitä säätöjään, mitä osa autoista toki osaa, niin ei se auta vielä sittenkään mitään.
Mutta mitään haittaa siitä korkeammasta oktaanista ei ole. Toisin päin voi olla, mutta ei yksi tankillinen silloinkaan sitä autoa tuhoa.
Bensa nyt on muutenkin niin kallista että en jaksa välittää siitä että 98 on vähän kalliimpaa. Auto on vapautta, siitä voin maksaa. Ehkä vihvas vihaa autoilua, koska se on vapautta.
Vaikutus kulutukseen ja tehoihin on sama kun maalaa jarrusatulat punaiseksi. Heti on ärjymmät kyydit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin voi ja parempi niin. Valitettavasti se on kalliimpaa, joten ei tule turhan usein ostettua korkeampioktaanista bensaa.
Toisaalta, paremman hyötysuhteen vuoksi kulutus laskee hieman. Oman autoni kohdalla olen hyvin huolellisesti laskenut, että hintaero kuittaantuu sillä. Ei se halvemmaksi tule, mutta ei kalliimmaksikaan.
Hintsusti parantaa kierrosherkkyyttä, mikä taas johtaa siihen että tulee annettua hanaa enemmän, mikä taas johtaa siihen että kuluttaa enemmän..
Ainakin pienkoneissa toisinpäin. Jos oikeasti sahataan moottorisahalla 95 bensalla niin suutin on säädettävä rikkaammalle. Mökki turuuttelijat asia erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vaikutus kulutukseen ja tehoihin on sama kun maalaa jarrusatulat punaiseksi. Heti on ärjymmät kyydit.
Isompi vaikutus on kun vaihtaa öljyt. Sen jälkeen tuntuu että auto on pitelemätön.
Kyllä voi. Yleensä teho paranee ja kulutus pienenee. 98 on aina parempi vaihtoehto. Ajan aina sillä.