Älykello hälytti korkeasta pulssista
Ihan vaan istuin niin yhtäkkiä varoitti että pulssi on 120. Mitä pitää tehdä?
Kommentit (18)
Näyttääkö kokoajan korkeaa sykettä vai oliko vain virhe?
Ainakaan en kuollut mutta mietin vaan kannattaako lääkäriin yrittää. Outoa vaan tuollainen.
Vierailija kirjoitti:
Näyttääkö kokoajan korkeaa sykettä vai oliko vain virhe?
Miksi se olisi virhe? Voihan kyse olla ohimenevästä rytmihäiriöstä.
Vierailija kirjoitti:
Ainakaan en kuollut mutta mietin vaan kannattaako lääkäriin yrittää. Outoa vaan tuollainen.
Et sä lääkäriin tuon perusteella pääse. Seuraa uusiutuuko tuo. Ja tosiaan tunnustele se pulssi onko esim. epätasainen rytmi.
Kiihotuitko kun luit palstan viestejä?
Ekg näytti epävarmaa, syke edelleen 110, verenpaine 138/83.
Pulssi ei hälytä korkeasta älystä.
Vierailija kirjoitti:
Älykellon lukeman perusteella? Missä älysi jos et osaa itse mittailla pulssiasi?
Jos ei mitään tuntemuksia ollut, niin ehkä kyseessä oli mittausvirhe. Mun älykelloni mittaa toisinaan hetkellisesti aivan älyttömiä lukemia, mutta tunnustelemalla pulssi on ihan normaali. Kello on ollut 2 vuotta, ja tää on tapahtunut ehkä kolme kertaa.
Sama kävi minulle kerran työpäivän päätteeksi pidetyssä opekokouksessa. Ihan tavanomainen päivä oli takana, eli siis kiireinen, stressaava ja kaoottinen. Juuri sillä hetkellä kuitenkin ihan vain istuin paikallani tekemättä mitään, kun älykello hälytti vaarallisesta sykkeestä. En tuntenut olossani mitään poikkeavaa, tosin olin sinnittelyt jaksamisen äärirajoilla jo pitkään. Rytmihäiriöitä oli kyllä ollut, mutta ei juuri tuolloin.
Tuona ajanjaksona en levännyt kellon mukaan enää yölläkään, käyrät olivat punaisella läpi vuorokauden. Stressitaso saattoi olla kotiin päästyäni yli 70 useinkin, ainoa "sininen" eli lepopätkä tuli alkuillasta. Vaihdoimme jopa mieheni kanssa vuorokaudeksi kelloa, mutta tulokset pysyivät. Ei ollut siis laitevika. Ratkaisuni oli lopettaa kellon käyttö, sillä olinhan täysin korvaamaton töissä.
Sittemmin tajusin jäädä töistä pois, mutta ehdin kyllä kehittää itselleni paitsi työuupumuksen, myös kroonisen suolistosairauden.
Ap:lle sanoisin, että tarkastele elämääsi. Pitääkö jotain ehkä korjata mieluummin nyt, kuin sitten, kun on jo liian myöhäistä?
Mulle tuo on käynyt kymmeniä kertoja. Ei siitä sen enempää tarvi välittää jos ei muita oireita ole. Mulla useimmiten on ollut asialle joku syy: krapula, stressi, ahdistus, flunssa, järkyttävä menkkakipu (kova kipu nostaa pulssia), mutta aina ei. Eipä tuo ole sen enempää murehduttanut, kun ei ole pitkään päälle jäänyt.
Ihmettelen suuresti, että ihmiset hankkivat vapaaehtoisesti moisia rakkineita ja vielä maksavat niistä pää märkänä itsensä kipeiksi. Lisää huolia vain saa itselleen kaiken maailman hälytyksistä. Mulla on 25 vuotta vanha Seiko ja se näyttää ajan eli toimittaa kellon tehtävän.
Minulla hälyttää usein poikkeavasta sykkeestä. Kysyin siitä työterveystarkastuksessa, mutta hoitaja ei pitänyt sitä vaarallisena. Labrat ja muut oli kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen suuresti, että ihmiset hankkivat vapaaehtoisesti moisia rakkineita ja vielä maksavat niistä pää märkänä itsensä kipeiksi. Lisää huolia vain saa itselleen kaiken maailman hälytyksistä. Mulla on 25 vuotta vanha Seiko ja se näyttää ajan eli toimittaa kellon tehtävän.
Itse olen nähnyt mittauksen ihan hyödyllisenä. Lepopulssi on normaalisti matala, mutta jos huomaan sen nousevan, yleensä siihen löytyy joku syy. Toisekseen nämä voi nähdä myös isompien massojen kautta. Jos kelloja myydään miljoona, ja vaikka vain 1 prosentti hyötyisi tuloksista, on se jo 10000 henkilöä. Se on jo merkittävä parannus kansanterveyteen.
Älyttömyyskello mittaa banaanillekin pulssin, joten. Ootte te tyhmiä kun noihin uskotte.
Mittaa palpoiden.