Eikö koulun aloittava saa olla yksin kotona? Saako vanhemmat jättäytyä työttömäksi sen varjolla sitten vai mitä ihmettä?
Isompi lapsi on menossa kouluun syksyllä ja aloin tässä lukea erilaisia asiantuntijalausuntoja ja mielipidebarometreja siitä, minkä ikäinen saa olla kotona yksinään ja kulkea itse koulumatkat. Hämmennys on suuri, sillä yleinen konsensus tuntuu olevan, että lapsi pitäisi saattaa kouluun ja yksin ei saisi 7-vuotias kotona olla. Siis mitä ihmettä? Ei meillä ainakaan mitään kotitonttuja ole täällä pitämässä koululaiselle seuraa tai saattamassa kouluun, kun töitä pitäisi kummankin vanhemman tehdä ihan joka koulupäivä jotta saadaan perhe elätettyä.
Miten te koululaisten vanhemmat hoidatte tämän asian? En tiedä, onko täällä jotain iltapäivätoimintaa koululaisille mutta ainakin aamuisin lapsi joutuisi lähtemään itsekseen kotoa. Ollaan lasten isän kanssa töissä ja työmatkoilla 7-16 välin ja pienempi lapsi pitää vielä päiväkodistakin käydä hakemassa.
Sanomattakin selvää, että ennen oli toisin ja olin itse mielelläni yksin kotona koulun jälkeen heti alusta saakka. Ihan itse otin välipalat ja tarjosin kaverillekin jos sellainen tuli meille. Joskus jopa kuorin perunat valmiiksi päivällistä varten tai aloittelin pihalla (toki lapsen kyvyilläni) lumityöt, ennenkuin isä tuli kotiin. Ei ongelmaa. Nykyään on sitten ihan eri meininki.
Työttömäksikö tässä nyt sitten pitää jäädä jotta 7,5-vuotias lapsi ei joudu olemaan minuuttiakaan yksin kotona tai koulumatkalla?