Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rahansäästövinkkinne ja miten onnistuin

Vierailija
03.11.2025 |

Oon niin ylpeä itsestäni. Kaksi viikkoa sitten aloitin tiukan talouskurin ja olen saanut kahden viikon ruoka- ja talousmenot tiputettua 170 euroon kolmen hengen taloudessa. Ollaan syöty terveellisesti ja monipuolisesti. Kasviksia ei nyt ehkä puolta kiloa päivässä, mutta reilusti kuitenkin, Bensaan ja bussikorttiin meni 85 euroa ja muuhun kulutukseen 80 euroa. Ollaan molemmat keskituloisia, maksetaan isoa asuntolainaa ja haluan ensi kesänä lomalle viikoksi, joten varasin matkan ja aion saada sen säästettyä ennen viimeistä erää, joka on toukokuussa. Olen niin iloinen, että homma näyttää onnistuvan hyvin.

Nyt on hyvä aika aloittaa kulukuri kun on koko talvi edessä. Mulla ainakin menee kesäaikaan helpommin enemmän rahaa kuin talvella. Talvella on oikeastaan vaan kiva säästää, kesällä ei niinkään.

Minimituloista on vaikea säästää, mutta alemmasta keskitulosta eteenpäin se on hyvin mahdollista, jos vaan on hyvin tarkka.

Olen tuijotellut youtubesta videoita säästämisestä (esim Jennifer Cook on hyvä) motivaattoriksi, aloitin vihon, mihin merkitsen kaikki menot ja koetan saada useita päiviä, jolloin ei mene yhtäån rahaa. En osta mitään, mitä ei ole pakko.

Vinkkini

-tee kauppaan ostoslista kotona, älä osta mitään mikä ei lue listassa

-tee itse kaikki ruoka, älä käy kahvilla/ravintolassa

-älä osta ylimääräisiä eli vaikka täytettyjä paprikoita (mitä rakastan) tai vaikka valmista pastakastiketta.

-osta tomaatteja silloin kun ovat tarjouksessa ja kurkkuja silloin kun ne ovat tarjouksessa.

-et tarvitse maksullisia suoratoistopalveluja

-älä osta aikakauslehtiä/sanomalehtiä

-laita annokset valmiiksi jokaisen lautaselle niin että jokainen saa proteiinin, hiilihydraatin ja kasvikset

-älä heitä mitään ruokaa pois vaan syö jämät lounaaksi

-kerran viikossa pidä jämäpäivä eli syödään päivällisellä ylijääneet

-älä osta karkkia yms (sitähän ei ole listalla)

-et tarvitse myökään mitään juomia, vesi on hyvää.

-korjaa vaatteet, osta vain jos on oikeasti pakko eli kengät hajoaa tms

-selitä lapsille, että nyt säästetään ja te joudutte tinkimään yhtä lailla kuin me vanhemmatkin.

-avaa verkkopankkiin useita tilejä (minulla on se maksimi eli 10) ja säästä eri tarkoitukseen eri tileille. Esim  vararaha vaikka jääkaapin hajoamista varten yhdellä ja matkasäästö yhdellä. Kun saat palkan, jaa siitä pienet summat jokaiseen säästötarkoitukseen ja siirrä talousmenoihin menevät rahat yhdelle (meillä yhteiselle) tilille. Laita vaikka 10 euroa jokaiselle, jos et saa enempää irti.

-maksa luottokortti joka kuukausi pois, jotta et maksa korkomenoja. Osta luottokortilla vaan jos on pakko

-mieti aina yön ylitse jokaista hankintaa, joka ei ole perusmeno. Mieti onko se sen arvoista vai ei

-lopeta tupakointi, anna maksasi levät alkoholista

-älä osta meikkejä tai kasvohoitotuotteita tai osta vaan ne pakolliset. Oikeasti kukaan ei ajattele sinun olevan Kim Kardashian vaikka hinkkaisit naamaasi kuinka.

-vähennä youtube shortseja/tiktokkia, niissä varmaan puolet videoista pyrkii herättämään sinussa ostotarpeen. Sama koskaa facea. Ymmärrä, että katsot mainoksia, kun katsot vaikka facea.

-ole ylpeä itsestäsi, kun onnistut. Kaikilla ei kuitenkaan riitä itsekuri.

-ole kiitollinen siitä, että sinulla on suurempi palkka kuin minimipalkka. Mutta toisaalta vaikka saisit minimipalkankin, niin siitäkin saa säästettyä ylimääräisiä menoja varten, kestää vaan paljon kauemmin ja tavoitteet oon laitettava matalammalle.

Kommentit (1)

Vierailija
1/1 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap jatkaa

-syö aamiaisell puuroa tai tuorepuuroa. Se pitää nälkää. Muutenkin keskitä syömiset niin, että iltasyömiset jää pois. Kun syö aamiaisella ja lounaalla hyvin niin jaksaa paremmin.

-unohda välipalat. Ei niitä ennenkään syöty eikä niiden syömisestä tule kuin ylipainoa.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä viisi