Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko tätä tehty ennenkin vai onko täysin uusi ilmiö? Työhaastatteluihin otetaan oma vanhempi mukaan.

Vierailija
02.11.2025 |

Järkytyin kun puhuin yrityksemme HR-vastaavan kanssa joka haastattelee työnhakijoita, hän kertoi, että kirjaimellisesti tällaisen 20-vuotias tuli ÄITINSÄ kanssa haastatteluun. Oli mennyt niin puihin, että sanonut vain tervetuloa molemmille.

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakko myöntää, että en ole näin 46-vuotiaana ikinä kuullut moista. Ehkä jos hakija on jollakin tavalla rajoittunut, että tarvitsee toisen henkilön vierelleen niin voin ymmärtää, mutta neurologisesti yms. perusterve kaveri niin en kyllä ymmärrä.

En ole koskaan aiemmin kuullut minäkään ja ymmärrystä ei riittäisi missään tilanteessa, kun työnhausta kyse. 

Vierailija
22/25 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, kyllä pitäisi pärjätä, mutta ei sekään ole selvä, ettei pärjäisi myöhemmin. Hyvä ystäväni oli tuollainen parikymppiseksi. Äiti soitti opiskelupaikasta jne. Olin hämmentynyt, että ihminen pääsee halutulle alalle yliopistoon ja sitten äiti soittelee sinne asioista. Kyse oli siis ajasta, kun ei ollut nettisivuja, sähköpostia yleisesti käytössä jne. eli ysäristä. 

Nyt 30 vuotta myöhemmin työskentelee johtotehtävissä isossa pörssifirmassa.

Äiti vai kaveri 🙄

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisin kuvitella oman 20-vuotiaan veljeni tekevän noin. Lääkärissä ja kaupassakin on äiti mukana kun ei yksin uskalla. Muutti pari vuotta sitten omaan kotiin ja vuokrasopimus purettiin parin kuukauden sisällä kun ei pystynyt hoitamaan mitään asioita ilman äitiä. 

Ne on miehet, jotka jäävät peräkammariin, ei naiset. Sinäkin olet varmasti itsenäistynyt jo hyvin nuorena.

Mulla 2 poikaa. Kumpikaan ei oo nurkkiin jääny. Älä yleistä! 

Vierailija
24/25 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole varmaan yleistä, mutta sinänsä voisi olla paikallaan käytäntö, että alaikäisillä olisi huoltaja mukana. On vähän ristiriitaista, että vaikka nuori ei ole oikeustoimikelpoinen, hän voi kuitenkin tehdä työsopimuksen itsenäisesti, ja työhaastattelussakin olisi hyvä, että joku vahtii, että tilanne sujuu asianmukaisesti. Työnantajan ja alaikäisen nuoren neuvotteluasetelma on nimittäin niin kaukana tasapuolisesta kuin vaan voi olla.

Meneehän nuori lääkäriinkin yksin! Minä olen saattanut ajan soittaa, jossa tuon tarkasti oireet esiin ja vaatinut lääkäriaikaa ei sh. Sinne se poika on marssinu ja vielä tarkemmat oireet selvittäny. Hukkareissuja ei oo ollu. 

Vierailija
25/25 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole varmaan yleistä, mutta sinänsä voisi olla paikallaan käytäntö, että alaikäisillä olisi huoltaja mukana. On vähän ristiriitaista, että vaikka nuori ei ole oikeustoimikelpoinen, hän voi kuitenkin tehdä työsopimuksen itsenäisesti, ja työhaastattelussakin olisi hyvä, että joku vahtii, että tilanne sujuu asianmukaisesti. Työnantajan ja alaikäisen nuoren neuvotteluasetelma on nimittäin niin kaukana tasapuolisesta kuin vaan voi olla.

Juuri näin. Sen sijaan, että naureskellaan, pitäisi ajatella tätä puolta enemmän. Itse nuorena jouduin kusetetuksi ja ikäviin tilanteisiin mm. ensimmäisen vuokranantajani kanssa, pankin opintolainaneuvotteluissa, verovirastossa ja myös työnantajat eivät aina pitäneet sovittua esim. palkassa. Teininä ja parikymppisenä kaikki sopimusten teko ja neuvottelutilanteet olivat uutta, sitä oli epävarma ja tietämätön omista oikeuksistaan eikä niitä osannut jämäkästi vaatia ja ongelmatilanteissa oli aika avuton. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme viisi