Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

oikeastaan vihaan kaikkia ns ystäviäni

Vierailija
26.10.2025 |

onko normaalia? Kaikki ovat itsekkäitä ja petollisia, kuten ihmiset yleensäkin. 

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole normaalia. Olet ystävystynyt ihmisten kanssa jonkin pinnallisen syyn takia, et siksi, että he ovat hyviä ystäviä. Terapia auttaa selvittämään, miksi näin on käynyt. 

Vierailija
2/4 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunne, että vihaa ystäviksi kutsumiaan ihmisiä, on raskas ja vaikea. On tärkeää pysähtyä ja ymmärtää, mistä tämä viha kumpuaa, jotta tilanteeseen voi löytää ratkaisun. Kyse voi olla esimerkiksi pettymyksestä, epävarmuudesta tai siitä, että omat rajat on ylitetty. 

Mitä vihan taustalla voi olla?

Pettymys tai epäoikeudenmukainen kohtelu. Jos ystävät eivät ole olleet luottamuksen arvoisia, ovat jättäneet sinut ulkopuolelle tai pettäneet lupauksensa, se voi herättää katkeruutta ja vihaa.

Vastavuoroisuuden puute. Voi tuntua pahalta, jos panostaa ystävyyssuhteeseen, mutta kokee saavansa vain vähän vastineeksi. Jos olet aina se, joka kuuntelee, lohduttaa tai järjestää tapaamisia, epätasapaino voi alkaa hiertää.

Kateus. On mahdollista, että vihan taustalla on kateutta, jos ystävällä on ominaisuuksia tai saavutuksia, joita itse haluaisi.

Toksiset ystävät. Myös niin kutsutut "myrkylliset" ystävät voivat aiheuttaa vihaa. He voivat manipuloida, kritisoida jatkuvasti tai olla omistushaluisia, mikä on henkisesti kuluttavaa.

Omat rajat on ylitetty. Viha voi kertoa siitä, että omat rajat on ylitetty ja sinua on kohdeltu huonosti. 

Miten toimia, kun viha valtaa mielen?

Tutki tunteitasi. Sen sijaan, että toimisit tunteen pohjalta heti, yritä selvittää, mistä se johtuu. Kysy itseltäsi: "Miksi tunnen näin? Milloin tämä tunne alkoi?".

Aseta rajat. Jos et halua katkaista kaikkia välejä, voit aloittaa asettamalla selkeät rajat. Vähennä yhteydenpitoa, kieltäydy pyynnöistä tai muuta tapoja, joilla olette tekemisissä.

Keskustele ystävien kanssa. Jos mahdollista, voit yrittää keskustella tunteistasi ystävän kanssa rauhallisesti ja käyttää "minä"-lauseita. Esimerkiksi: "Koen, että minua ei kuunnella, kun...". Jos keskustelu ei johda tulokseen tai ystävä ei ota vastuuta, voi olla aika harkita välien katkaisemista.

Harkitse ystävyyssuhteen päättämistä. Jos ystävyys on jatkuvasti haitallista, on sallittua ja joskus jopa tarpeellista päättää se. Sinulla on oikeus irrottautua ilman syyllisyyttä, jos suhde syö voimiasi.

Etsi uusia ihmissuhteita. Vaikka se voi tuntua vaikealta, uusien ystävien etsiminen voi auttaa eteenpäin. Kannattaa löytää itselle mieluisia harrastuksia tai toimintaa, jossa tapaa uusia ihmisiä.

Puhu luotettavalle henkilölle. Keskustele tunteistasi jonkun luotettavan henkilön, kuten perheenjäsenen, toisen ystävän tai ammattiauttajan kanssa. 

Jos vihan tunne on jatkuva tai hallitsematon, voi olla hyödyllistä puhua asiasta ammattilaisen kanssa. Tämä voi auttaa käsittelemään tunteita ja löytämään keinoja edetä elämässä kohti terveempiä ihmissuhteita. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin nyt sentään vihaat. Et vain arvosta jotain piirteitä heissä.

Sekin on muuten petollista, että salaa vihaa ystäviään ja haukkuu heitä palstalla ilman, että näillä on sellaisesta aavistustakaan. On siis tainnut vakka löytää kantensa?

Vierailija
4/4 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen varmaan tosiaan itse petollinen, koska en kerro tästä ystävilleni. olen vaan huomannut että ihmiset ei kestä mitään kritiikkiä eivätkä muutu. Parempi vaan vältellä heitä. Välillä suostun näkemään ja kestän sen pari tuntia heidän kanssaa. Mutta oikeasti en arvosta ketään heistä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi seitsemän