Tuleva joulu ahdistaa
Olen asunut poissa kotoa opiskeluiden merkeissä jo noin viiden vuoden ajan, ja se on ihanaa. Muistan miten vaikeaa kotona oli, ja huomaan edelleen ahdistuvani kotona käydessäni, etenkin jouluna.
Tunnelma on kireä, lähinnä isäni toimesta. Hän heittelee "hauskoja vitsejä" (esim. syökää karkkia niin ootte lihavia ens vuonnakin), ja suuttuu (huutamista, haukkumista jne) jos hänet suututtaa. Hän kommentoi kaikkea ja kaikkia, ja on muutenkin tosi pahalla tuulella koko ajan. Hän vielä itse ennen joulua puhuu siitä, kuinka tehdään oikein ihana joulu yhdessä ja pidetään kivat vapaat perheen kesken.
Viime jouluna olin töissä, ja illat vietin poikaystäväni kotona. Oli ihanaa, kun ei tarvinnut miettiä omia kotioloja, ja näki millaista joulu voi parhaimmillaan olla. Tänä jouluna onkin paluu "normaaliin".
Eniten harmittaa se että nuorempana rakastin joulua, mutta nyt se lähinnä ahdistaa etukäteen. Toisaalta joulu on niitä harvoja aikoja, jolloin näen siskoani. Miten yksi ihminen voikin pilata tunnelman kaikilta, ja miksi? Miksi pitää kommentoida ja tiuskia, vaikka tietää ettei siitä varmasti ainakaan hyvä mieli tule?
Onko muita kohtalontovereita? En ole ihminen, joka voisi vain kylmästi ilmoittaa, että en tule kotiin viettämään joulua. Tosi ristiriitainen fiilis, kun toisaalta haluan mielettömästi, mutta ahdistus on silti takaraivossa. Olen kateellinen kaikille, jotka saavat viettää rentoja jouluja, joissa kaikki voi olla omia itsejään
Kommentit (10)
Älä tapaa tiuskijaa. Vain kivat erikseen. Oma joulu. Äiti ja sisko.
Tsempit. Jouluissa on monen laisia jännitteitä melkein kaikissa perheissä. Mahtava juttu että poikaystävän luona näit sen parhaan puolen joulusta, kaikki ei koe sitä koskaan.
Ehkä pystyt lyhentämään vierailun lyhyemmäksi ajaksi? Pienellä valkoisella valheella. Käyt lyhyesti aattona että kuitenkin näet siskosi.
Joo oli helpotus kun nää joulut loppui.
Lähde ulkomaille Sano, että voitit matkan/sait sen superhalvalla.
Tai sano, että lähdet, etkä lähdekään.
Menkää aatoksi (tai pidemmäksi aikaa) sinne poikaystävän perheen luokse ja käytte jonain päivänä sinun vanhempiesi luona.
Narsisti-äidin kanssa välit poikki.
Voidaan vihdoinkin - elämäni ensimmäisen kerran viettää joulu jossain ihan muualla.😃🎄🎉🎁
Vierailija kirjoitti:
Älä tapaa tiuskijaa. Vain kivat erikseen. Oma joulu. Äiti ja sisko.
Eihän tuo ap pysty erikseen heitä laittamaan.
Älä mene jos et halua. Olet aikuinen ihminen. Tapaa niitä perheenjäseniäsi joista pidät jossain muissa tilanteissa jonain muuna ajankohtana.
Minä menen joka toinen vuosi kotiin jouluksi juuri samasta syystä. Se on ainakin ollut ihan toimiva kompromissi meidän perheessä.