APUA! Olen vissiin tullut vanhaksi, kun joulukrääsä kaupoissa alkanut ahdistaa!!!!
Olen "vasta" 45-vuotias. Tänä syksynä on ekan kerran käynyt niin, että kun astuu kauppaan ja näkee ne joulusuklaavuoret, joulukalenterit, koristeet, kaiken sen joulukrääsän jo nyt lokakuussa, niin alkoi ärsyttää ja ahdistaa. Tuli mieleen ajatus "ei tätä taas, en jaksa!". Olen aina tykännyt joulusta ja kaikesta siihen liittyvästä.
Olin nuorempana kaupassa töissä ja naureskeltiin niille mummuille, jotka marmattivat siitä että pitää niin aikaisin joulua laittaa. Ei vaan pystynyt ymmärtämään, miten joku voi pahoittaa mielensä siitä, itse olin aina joulusta ihan innoissaan. Vaan en näköjään enää. Tuntuu, että se joulu oli ihan vasta. Ahdistaako nuo joulukrääsät siksi, että ne muistuttaa siitä, että taas vuosi on mennyt eikä tästä enää nuorene?
No itse en ole vielä siinä vaiheessa, että alkaisin kaupan työntekijöille purkamaan tätä pahaa oloa, toivottavasti siihen pisteeseen ei päädytä koskaan.... Mietin vaan onko muilla samoja fiiliksiä ja jos on, niin mistä luulette sen johtuvan?
Kommentit (15)
Kai se on se ajan kuluminen ja Jouluun liittyvä stressi lahjoista yms. mikä stressaa. Itselläni ei ole edes perhettä mutta niin vain joululahjat sukulaisille stressaa rahatonta akkaa täälläkin.
En usko, että johtuu iästä. Itseäni ei paljon joulu ennen kiinnostanut, mutta nyt olen viime vuodet tykännyt kovasti laittaa kotia joulukuntoon, tehdä jouluvalmisteluja ruokineen ja viritellä valoja ympäriinsä jo syys-lokakuussa. Olen 47. Minulla ei ole lapsia, niin sitä kautta ei ole ollut "velvollisuutta" valmistautua jouluun, mutta kyllä voisin sanoa, että into jouluun on syttynyt vasta yli nelikymppisenä. Joulun kaupallisuudesta en ole niin innostunut, samat koristeet ja valot kelpaavat vuodesta toiseen niin pitkään kun ovat ehjiä.
Vähiten on kiinnostanut aina joulukrääsä. En kiinnostu jääpuikoista tai lumihiutaleista. Lapsille oli ennen paperinen hiutale. Mauton osa Halloweenkorusteista ei toimi.
Mun pojat naurovat kuukausi sitten ihan vääränä, että kattokaa, joulukalenterit on jo myynnissä. Et tartte kotiin hommata joulukoristeita, kun niistä saa siinä kolmessa kuukaudessa ihan tarpeekseen. Käydään joulukirkossa, luetaan jouluevankeliumi, syödään jouluruokaa. Toivotaan, että olis ulkona lunta. 😍
Vierailija kirjoitti:
Kai se on se ajan kuluminen ja Jouluun liittyvä stressi lahjoista yms. mikä stressaa. Itselläni ei ole edes perhettä mutta niin vain joululahjat sukulaisille stressaa rahatonta akkaa täälläkin.
Totta että jouluun liittyy sellaisia pakkoja, mitkä vaan pitää hoitaa. Itsellä näitä on just lahjat ja tietyt vierailut. Toisaalta nää ei oo suuremmin ennen stressannut eli ehkä kyse on sitten siitä miten aika menee nykyään niin vauhdilla.
ap
Joulukrääsä on tarkoitettu keski-ikäisille.
Kyllä se on se vuosi vuodelta aikaisemmin alkava joulutuotteiden tarjonta, mikä ärsyttää. Korostaa vaan joulun kaupallisuutta itse sanoman sijaan. Jouluun mennessä on jo aivan kyllästynyt koko touhuun.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on se vuosi vuodelta aikaisemmin alkava joulutuotteiden tarjonta, mikä ärsyttää. Korostaa vaan joulun kaupallisuutta itse sanoman sijaan. Jouluun mennessä on jo aivan kyllästynyt koko touhuun.
Alkaako se joka vuosi aiemmin vai tuntuuko se vaan siltä?
Vierailija kirjoitti:
Joulukrääsä on tarkoitettu keski-ikäisille.
Ei ole kaikille. En ole keski-iässä sen perään enkä koskaan ollut.
Mua ei ärsytä tuotteet, mitä on kaupassa myynnissä. Niitähån ei ole pakko ostaa. Helppo elämä jos tuollaisesta ahdistuu
On aivan normaalia että ahdistaa ap, onhan nyt lokakuu.
Vielä ehdit viettää Halloweenin ennen joulua!
Siihen on omat koristeet ja herkut.
Vähän sama juttu. Joulu on ihanaa aikaa, ja rakastan jouluvalmisteluja, mutta en ihan lokakuun alusta jaksaisi vielä alkaa hypettää. Vai olikohan niitä konvehteja kaupassa jo peräti syyskuussa? Aivan liian aikaisin kuitenkin.
Ehkä tuo joulutavara tosiaan vaan muistuttaa jo liian aikaisin, mitä kaikkea jouluksi pitääkään ostaa: kortteja, lahjoja, kuusenkoristeita, valoja, kynttilöitä, konvehteja, jne jne. Vaikka sinänsä ei tarvitsisi ostaa jouluksi mitään, ehkä jotenkin alitajuisesti tulee mieleen, että pitäisikö sitten kuitenkin jotakin ostaa. Ehkä se tuntuu vähän painostamiselta..
Vierailija kirjoitti:
Mua ei ärsytä tuotteet, mitä on kaupassa myynnissä. Niitähån ei ole pakko ostaa. Helppo elämä jos tuollaisesta ahdistuu
Jos joku asia ahdistaa tai ärsyttää, ei se tarkoita sitä etteikö elämässä olisi suurempiakin murheita.
up