Poliisi ei edes yritä selvittää polkupyörävarkautta
Polkupyörä on Suomen varastetuin esine. Tilastokeskuksen mukaan vuosittain varastetaan noin 20000 polkupyörää ja polkupyörätarviketta.
Vuonna 2024 tilastoitiin varastetuksi 14058 polkupyörää ja 2433 sähköpolkupyörää. Erityisesti arvokkaimpien sähköpyörien varkaudet ovat kasvaneet räjähdysmäisesti. Kyselyymme vastanneista kuitenkin vain 14 prosenttia on huolissaan polkupyöränsä varkaudesta, vakuutusyhtiö Mysafetyn Suomen maajohtaja Johanna Abgottspon sanoo tiedotteessa.
Polkupyörävarkauksien yleisyyden taustalla on epäilty olevan myös se, että tapaukset jäävät poliisilta usein selvittämättä. Tapaus harvoin selviää, ellei tekijää saada kiinni itse teossa. Entiset poliisit kertoivat vuonna 2021 Iltalehdelle, että heille oli annettu ohjeistus jättää kaikki polkupyörävarkaudet ja muut vähäisiksi katsotut omaisuusrikokset tutkimatta. Poliiseja oli määrätty keskeyttämään tutkinta ennen kuin tapausta olisi edes yritetty selvittää.
https://www.verkkouutiset.fi/a/tama-on-suomen-varastetuin-esine-silti-h…
Tärkeämpää se onkin valvoa autoilijoita.
Kommentit (12)
Paras tapa estää pyörävarkauksia olisi se, että niinsanotut rehelliset ihmiset lopettaisivat halpojen lukkovikaisten pyörien ostamisen sieltä torinkulman kauppialtaa joka hyväksyy vain käteismaksun ilman kuittia. Jos niitä varastettuja pyöriä ei pysty myymään, kenenkään ei kannata niitä varastaa
Mä siirryin vuokrascootin käyttäjäksi, kun multa lähti sen kolmas pyörä.
Ihmekös vanhat umpi-Transitit ovat täynnä polkupyöriä matkalla Tallinnaan ja sieltä Baltiaan...
Vierailija kirjoitti:
Paras tapa estää pyörävarkauksia olisi se, että niinsanotut rehelliset ihmiset lopettaisivat halpojen lukkovikaisten pyörien ostamisen sieltä torinkulman kauppialtaa joka hyväksyy vain käteismaksun ilman kuittia. Jos niitä varastettuja pyöriä ei pysty myymään, kenenkään ei kannata niitä varastaa
Heh, mä varastin nuorempana pyöriä ihan vaan päästäkseni kotiin ja nakkasin ne metsään kotikulmilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh, mä varastin nuorempana pyöriä ihan vaan päästäkseni kotiin ja nakkasin ne metsään kotikulmilla.
Tuotakin varmaan tapahtuu, mutta harvemmin viedään kunnolla lukittuja pyöriä tai viedään varastosta
Ei, ne selvittää näitä netti kommentteja.
Minulta ei ole onneksi viety pyörää viimeisen 20 vuoden aikana. Vien pyöräni aina varastoon yöksi kahdella lukolla kiinni. Minulla on sähköpyörä ja tavallinen 21 vaihteinen pyörä. Poljin sähköpyörällä kesällä norjan tromssasta turkuun. hyvä reissu oli. Oulun poljin ohi koska siellä viedään pyörä äkkiä joten en jäänyt sinne.
sama on kaikilla varkauksilla oli se sitten polkupyörä tai auton renkaat niin ei näitä selvitellä... Suomi on rikollisten paratiisi... maaiman onnellisin maa mutta vain rikollisille...
Vierailija kirjoitti:
Ihmekös vanhat umpi-Transitit ovat täynnä polkupyöriä matkalla Tallinnaan ja sieltä Baltiaan...
Joo. Tullilla kiireitä laskea saapuvien suomalaisten alkoholin tuontimääriä ja arvioida onko liikaa omaa käyttöä ajatellen. Ei ne taida niin ehtiä katselemaan lähtevien varastettuja tavaroita.
Vierailija kirjoitti:
Minulta ei ole onneksi viety pyörää viimeisen 20 vuoden aikana. Vien pyöräni aina varastoon yöksi kahdella lukolla kiinni. Minulla on sähköpyörä ja tavallinen 21 vaihteinen pyörä. Poljin sähköpyörällä kesällä norjan tromssasta turkuun. hyvä reissu oli. Oulun poljin ohi koska siellä viedään pyörä äkkiä joten en jäänyt sinne.
Toimit aivan oikein, sillä vaikka suurin osa ihmisistä on rehellisiä, niin valitettavasti niitäkin ketkujakin löytyy ainakin muutaman prosentin edestä.
Polkupyörä on köyhän 'auto'.
Ei siis mikään harrastusväline, lelu,status-esine,'peniksen jatke',eikä (sinänsä) vain kuntoiluvälineeksi hankittu, vaan sillä on täsmälleen sama funktio ja merkitys liikkumisessa kuin autolla niille, joilla on sellaista nykyään on varaa liikkumiseensa pitää.
(Miltä kuulostaisi : "Olen aina dumpannut varastamani autot metsään",kuten tuolla joku aivojensa käyttöön pystymätön ja tottumaton varastamistaan pyöristä ylimielisesti (...ja kai kehuja täältä odotellen) sanoi.
Aika hankalaa selvittää kun samanlaisia polkupyöriä on pilvin pimein eikä pyörää tarvitse rekisteröidä, jolloin voitaisiin tietää paremmin omistaja. Lisäksi polkupyörä on melkein edullinen hankinta. GPS paikannin on hyvä hankinta, jolla vois seurata missä se oma pyörä on.