Windows11 ja ärsyttävät Microsoftin mainokset
Vaihdoin siis Windows10:stä Windows11:een just. Nyt on uusi kone täynnä koko ajan kaikenlaista Microsoftin mainosta. Säilytystilaa pitäisi ostaa lisää (muuten uhataan että mikään ei toimi). Pelejä pitäisi ostaa (en pelaa tietsikalla koskaan lainkaan, että ei ainakaan mitään kohdennettua mainontaa ole). Microsoftin toimittamia uutisia pitäisi lukea (tyydyn IltaSanomiin, kiitos). Jotain pilipalipisteidenkeruita pitäisi harrastaa (tuli mieleen halvennettu kopio Lidläppin typeristä peleistä ja raaputusarvonnoista). En kohta jaksa tätä pskaa.
On ihan sillä hilkulla, etten palaa Windows10:een ja vanhaan koneeseen, tai Linuxiin. Koska en ole löytänyt 11:stä vielä mitään luvattua hyötyä, vain mainoshaittoja.
Mites te muut?
Kommentit (14)
Vierailija kirjoitti:
Ai niin ja Edgeä yrittää pakottaa oletusselaimeksi joka mutkan kautta. En halua sitä, se on huono.
Olen irrottanut sen about 100 kertaa tehtäväpalkista ja aina sen on joku työntänyt sinne takaisin.
2 kotikoneessa oli win 10. Asennettu Linux. Netti, toimisto ohjelmat tuli mukaan. 2 näyttöä pelaa hyvin heti.
Helppo asentaa. Oppii uuttakin.
Hommaa OOSU10 ilmaiseksi netistä niin Win11 nöyrtyy kympin tasolle.
Ja minä kun en näiden monien vuosien jäljiltä näe moista. Mitäköhän oikeuksia olet mennyt jakelemaan?
Lähtökohtaisesti sanoo ei, kun tiedä mihin suostuu... Eipä näy mainoksia.
Ei mua pakota mihinkään. Ihan itse valitsin selaimenkin. Toista konetta käyttöönotettaessa kyllä tunki koko ruudun täyteen temumainoksia, pistin sen firman sitten kieltoon. Eli vähän joutuu puhdistelemaan niitä oletusasetuksia.
Kai Bitlocker-ransomsofta on päällä? Se on jännää sitten kun se alkaa kyselemään avainta.
Vierailija kirjoitti:
Ja minä kun en näiden monien vuosien jäljiltä näe moista. Mitäköhän oikeuksia olet mennyt jakelemaan?
Mä kiellän yleensä aina kaiken. On Adblockerit ja F-Securet ja kaikki. Olisinkohan asentaessa mennyt kiireessä unohtamaan jonkun täpän jostain?
Jos käyttää vain ilmaislehtiä ja mammapalstaa, niin voi estää mainokset lähes kokonaan. Muihin lehtiin vaatii koko helkkarin lehtidynastian kymmeniä lehtiä hyväksymään. Paitsi tilaajana saa lukea häiritsemättä.
Vierailija kirjoitti:
Ei mullakaan näy muita mainoksia kuin näitä Microsoftin.
:)
Heitä Wintoosa mäkeen ja tilalle Linux. Kestää hetken opetella uusi käyttis, mutta sitten et halua takaisin. Huomaa, että Microsoft profiloi sinua ja myy tietoja eteenpäin. Linux ei tee tällaista ikinä.
Ei minulle vaan tule Win 11:ssa mitään mainoksia? Mihin niitä siis pitäisi tulla? Selaimeenko vai jonnekin infopalkkiiin? Päivitin 11:n heti kun se tuli saataville. Käytän Firefoxia selailuun ad blocker päällä.
Vierailija kirjoitti:
Ei mua pakota mihinkään. Ihan itse valitsin selaimenkin. Toista konetta käyttöönotettaessa kyllä tunki koko ruudun täyteen temumainoksia, pistin sen firman sitten kieltoon. Eli vähän joutuu puhdistelemaan niitä oletusasetuksia.
Selaimen lisäksi muuta DNS-palvelin Quad9 osoitteeksi (9.9.4.4), asenna pi-hole, uBlock origin koska sivuille piilotetaan 1x1 pikselin seurantakuvia ja jos jaat linkkejä, ClearURL extensio Firefoxiin. Näillä pärjäät.
Vierailija kirjoitti:
Ai niin ja Edgeä yrittää pakottaa oletusselaimeksi joka mutkan kautta. En halua sitä, se on huono.
Latasin Chromen kans.