Espoo ja koulujen uskonnolliset tilaisuudet?!
Onko kellään lapsia Espoossa koulussa tällä hetkellä tai olisi itse töissä jossain Espoon koulussa ja tietäisi. Onko Espoon kouluissa nykyään kirkossa joulukirkko? Jos ilmoittaa että oma lapsi ei siihen osallistu, niin mitä sen tilalla on? Entä onko nykyään vielä jotain muita uskonnollisia tilaisuuksia?
Kommentit (22)
Vierailija kirjoitti:
Miksi pelkäät?
En minä mitään pelkää. Mistä sellaista keksit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pelkäät?
Anna sitten lapsen tutustua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pelkäät?
Anna sitten lapsen tutustua.
Tässä ei ole nyt kyse siitä että tutustuuko lapseni vai ei. Vaan mitä tilaisuuksia Espoon kouluissa nykyään ylipäätään edes on.
Miksi pitää estää lasta menemästä joulukirkkoon? Mikä siinä on pahaa ellet usko satuihin?
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää estää lasta menemästä joulukirkkoon? Mikä siinä on pahaa ellet usko satuihin?
Sanoinko, että olisin estämässä? En sanonut. Ainoastaan kysyin onko Espoossa niitä joulukirkkoja nykyään edes.
Mä kyllä estin lasta menemästä joulukirkkoon. Olen kuulunut kirkkoon, samoin lapsi, joten ei tarvita enempää tutustumista. 10 v. sitten erosin itse kirkon ahdasmielisen sekoilun takia, ja viime vuonna erosi myös lapsi.
Meidän kunnassa on joulukirkko, mutta kirkkoon kuulumattomilla on oma jouluinen tilaisuus koululla sillä aikaa. Et:n opetus on myös vaikuttanut paljon fiksummalta mitä uskonnon opetus. Lapsi kuului siis kirkkoon alakoulun ajan, ja uskonnossa ehti jo siinä ajassa tulla samat asiat moneen kertaan. Tiedän koska kyselin joka ikiseen kokeeseen.
Hei!
Yli 10 vuoden kokemuksella: käytäntö on vaihteleva riippumatta siitä, mitä ko. lomakkeisiin täytät. Harvoissa kouluissa uskonnollinen sisältö on ollut ns. häiritsevää. Oma rajani meni siinä, kun alle 10-vuotiaat lapset osallistuivat johonkin "pääsiäispolkuun", jossa esitettiin ristiinnaulittu henkilö vähän turhan brutaalilla tavalla.
Ei niihin ole pakko osallistua. Kevätjuhliin sopisi käytäntö, että mahdollinen suvivirsi jätettäisiin loppuun ja rehtori antaisi poistumisaikaa 5 minuuttia. Hän voisi luetella jäljellä olevat minuutit, 4, 3, 2, minuutti.
Vierailija kirjoitti:
Hei!
Yli 10 vuoden kokemuksella: käytäntö on vaihteleva riippumatta siitä, mitä ko. lomakkeisiin täytät. Harvoissa kouluissa uskonnollinen sisältö on ollut ns. häiritsevää. Oma rajani meni siinä, kun alle 10-vuotiaat lapset osallistuivat johonkin "pääsiäispolkuun", jossa esitettiin ristiinnaulittu henkilö vähän turhan brutaalilla tavalla.
Jatkan tähän: Joulukirkko on vakiintunut käytäntö monessa espoolaisessa koulussa. En koe sitä ongelmallisena ja olen antanut omien lasteni osallistua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei!
Jatkan tähän: Joulukirkko on vakiintunut käytäntö monessa espoolaisessa koulussa. En koe sitä ongelmallisena ja olen antanut omien lasteni osallistua.
Eli se siis vaihtelee Espoossa kouluittain, että onko joulukirkkoa vai ei? Riippuu reksistä? Sattuisitko tietämään mikä se vaihtoehtoinen ohjelma kirkon aikana on?
Minua ei kirkkoon kuulumattomana ja kirkkoon kuulumattoman lapsen vanhempana haittaa, jos esim. kevätjuhlassa on jokin yksittäinen suvivirsi, mutta joulukirkko (= jumalanpalvelus) on eri asia. Se on rukouksineen uskonnon harjoittamista, enkä halua että lapsi osallistuu sellaiseen.
Vierailija kirjoitti:
Minua ei kirkkoon kuulumattomana ja kirkkoon kuulumattoman lapsen vanhempana haittaa, jos esim. kevätjuhlassa on jokin yksittäinen suvivirsi, mutta joulukirkko (= jumalanpalvelus) on eri asia. Se on rukouksineen uskonnon harjoittamista, enkä halua että lapsi osallistuu sellaiseen.
Tämähän kiinnosti mutta sait sanotuksi.
Id al-fitr juhla siellä Espoossa lastasi odottaa. Ja mitä pidemmälle v ä e s t ö n v a i h t o etenee, sen pakollisempaa on osallistuminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei!
Eli se siis vaihtelee Espoossa kouluittain, että onko joulukirkkoa vai ei? Riippuu reksistä? Sattuisitko tietämään mikä se vaihtoehtoinen ohjelma kirkon aikana on?
Meillä (ei Espoossa) se on ollut joululauluja ja pari esitystä. Ei mitään ihmeellistä, joku soittotaitoinen on esiintynyt ja ainakin joskus luettu et:n tunnilla kirjoittamiaan ajatuksia joulusta tms. Lapsi tykkää tuosta enemmän, kun ei ole rasittava massatilaisuus bussikuljetuksineen kuten joulukirkko, vaan pienemmän porukan oma juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämähän kiinnosti mutta sait sanotuksi.
Se oli vastaus tuohon vähän idioottimaiseen suvivirren lähtölaskentaideaan.
https://www.hs.fi/paakirjoitukset/art-2000011556904.html
"Espoo muuttuu niin nopeasti, että jotkut kaipaavat jo entiseen.
Espooseen syntyy paljon lapsia ja heistä suurin osa on taustaltaan vieraskielisiä."
Tulette vielä joskus kaipaamaan aikaa, jolloin oli vielä olemassa joulukirkkoja...
Annas kun arvaan: ap kuuluu siihen osaan porukkaan joka kyllä juhlii Halloweenia eli kuolemaa, kaiken maailman örkkejä yms mutta suvivirsi ja sana Jeesus aiheuttaa sydärin ja raivon?
Vierailija kirjoitti:
Id al-fitr juhla siellä Espoossa lastasi odottaa. Ja mitä pidemmälle v ä e s t ö n v a i h t o etenee, sen pakollisempaa on osallistuminen.
Espoon kaupunkihan juhlii ramadanin päättävää Eidiä nykyisin kaupunginjohtajansa johdolla. Eid ul-Adhan kanssa on vielä nikottelemista mutta sekin aikanaan. Muslimit eivät saisi juhlia kuin näitä kahta omaa Eid -juhlaansa. Katsokaa youtubesta hakusanalla qurbani ja miettikää kannattaako antaa islamille yhtään siimaa. Tämä on yksi kuvottavimmista islamiin kiinteästi kuuluvista toiminteista.
Tietäisikö kukaan?