Virka-äänellä, virka-asenteella puhuminen vapaa-ajalla? Ootteko huomannu jotkut
Eli jos joku on vapaa-ajalla sosiaalisessa tilanteessa ja hän puhuu HYVIN, HYVIN, silleen virka-asenteella, eli ikäänkuin hiukan yläpuolelta niille muille, tai silleen ikäänkuin olisi hänen vastaanotollaan, ja hänen pitäisi selittää jotain asiakkaalleen, virka-aseman takaa? Se äänihän on ihan erilainen. Ootteko tunteneet tällaisia ihmisiä? Ei tavallista ,samalta viivalta juttelua ja olemista. Omituinen ilmiö, yhteen tällaiseen olen törmännyt. Mikä tässä on takana?
Kommentit (17)
Mieltäisin, että puhuja on ärsyyntynyt puhekaveriin. Esimerkiksi pitää toista tyhmänä, juttuja huonona ynnä muuta. Ottaa etäisyyttä puhemaneerillaan. Jos on oikea kaveri kyseessä, kysyisin, mikä vaivaa. Jos vieraampi, ottaisin etäisyyttä.
Hyvää iltaa, god afton. Arvotaan seitsemän numeroa ja kolme lisänumeroa.
Äitini vaihtoi aikanaan aina virkakieleen puhelimessa, kun soitti tärkeitä virallisia asioita virkailijoille tai esim lääkäriin. Aina meni läpi. Teen itse samaa.
Tärkeää on kuulostaa asialliselta, fiksulta ja siltä, että tiedät mitä teet. Virkakieleen on helppo vaihtaa. Sopivassa tilanteessa vaihdan kartanonrouvan ouheenparteen.
Pystyn halutessani puhumaan samaa kieltä vaikka pultsarin kanssa.
Virkakielessä täytyy olla erittäin asiallinen ja on käytettävä tiettyjä käsitteitä ja sanamuotoja oikealla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Virkakielessä täytyy olla erittäin asiallinen ja on käytettävä tiettyjä käsitteitä ja sanamuotoja oikealla tavalla.
Myös äänensävy ja puherytmi pitää vaihtaa.
Kun puhut virkakieltä, niin et koskaan ole altavastaaja. Seisot aina samalla viivalla vastapelurin kanssa. Virkakieltä puhuttaessa täytyy olla se asenne, että taskussa on viiskytdonaa kuten Andylla.
Vierailija kirjoitti:
Äitini vaihtoi aikanaan aina virkakieleen puhelimessa, kun soitti tärkeitä virallisia asioita virkailijoille tai esim lääkäriin. Aina meni läpi. Teen itse samaa.
Tärkeää on kuulostaa asialliselta, fiksulta ja siltä, että tiedät mitä teet. Virkakieleen on helppo vaihtaa. Sopivassa tilanteessa vaihdan kartanonrouvan ouheenparteen.
Pystyn halutessani puhumaan samaa kieltä vaikka pultsarin kanssa.
Tuo on yellow siinä teoriassa. Tietäjät tietää.
Mieheni siskonmies, 80 v (kone)insinööri pitää meille välillä opettajamaisesti luentoa maailman taloudesta, rahan kierrosta ja sijoittamisesta. Tyyli on sellainen, että Kauppalehden pitkäaikainen toimittajakin olisi kateellinen.
En mielelläni tapaa häntä kovin usein. Ei onneksi tarvitsekaan.
Hyvää päivää. Täällä puhuu Maija Meikäläinen. Asiani koskee x ja olisin halukas selvittämään asiaa y. Käsittääkseni teidän toimivaltaan kuuluu päättää asiasta z. Jne
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös äänensävy ja puherytmi pitää vaihtaa.
Sama. Jos/kun soitan terveyskeskukseen tai käyn siellä, niin hoitajat ja lääkäritkin kuuntelevat paremmin, kun puhuu "virallisella" äänenpainolla.
N70
Eräs viisikymppinen upseeri vokotteli minua aikoinaan. Hänellä oli pinttynyt virkaääni, joka oli pitemmän päälle rasittavaa kuunneltavaa sekä sisällöltään että muodoltaan. Ja nuotiltaan. Hän kuulosti ihan rajaturvallisuusasioita esittelevältä Petteri Orpolta, jonka ärrät surahtelevat ja puhe on kulmikasta.
Herra upseeri oli kovin viinaanmenevä, ja humaltuessaan hän kai korosti virkaääntään peitelläkseen sössöttämistä. Selvänäkin hän oli äärettömän ylimielinen ja ensimmäisen kupposen jälkeen hän tiesikin esimerkiksi kaikkien muiden ammateista enemmän kuin ne muut itse. Oli erikoinen tuttavuus.
Vierailija kirjoitti:
Oleellista on myös kirjakieli ja tarkka artikulaatio.
Vierailija kirjoitti:
Mieheni siskonmies, 80 v (kone)insinööri pitää meille välillä opettajamaisesti luentoa maailman taloudesta, rahan kierrosta ja sijoittamisesta. Tyyli on sellainen, että Kauppalehden pitkäaikainen toimittajakin olisi kateellinen.
En mielelläni tapaa häntä kovin usein. Ei onneksi tarvitsekaan.
Oi , miten ihana mies! Minä niin haluaisin tutustua tähän herrasmiehen. Olisin halukas keskustelemaan hänen kanssaan ja pohtimaan erilaisia näkökulmia.
Sama jatkuu niillä myös eläkkellä ollessaan. Tärkeily. Halua olla joku, tulla huomioiduksi.
Ilmiöön liittyy virkayskä: puhe tauotetaan, viedään käsi hitaasti nyrkitettynä suun eteen, ja köhäistään. Tällä alleviivataan juuri sanottua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oleellista on myös kirjakieli ja tarkka artikulaatio.
...ja ja tragikoominen narratiivi...🤣🤣🤣🤣🤣
Mun tuore työkaveri alkaa usein pitämään tällaisella äänensävyllä luentoja meille muille. Hän on tullut toiselta osastolta meille eikä selkeästikään tajua että täällä on kaikilla virkavuosia/monipuolisempi toimenkuva jopa enemmän kuin hänellä joten olemme kokeneempia emmekä tarvitse minkäänlaista luentoa oman työmme tekemisestä....