Onko hyvä et supistus kestää kauan vai ei?
Olen uudelleensynnyttäjä (rv39). Jostain luin et synnärille pitäs lähtee ku supistuksia tulee 5-10min välein ja ne kestää 30sek. Ei minulla vielä kovin säännöllisesti tai kauheen kipeesti supista mut supistukset on tosi pitkäkestoisia; mietin vaan et onko se hyvä vai huono juttu, osaisko joku vastata? Et mistä tuo määritelmä 30 sekunnin kestosta uudelleensynnyttäjillä? Onko nää pitkäkestoset vielä semmmosia harjotuksia vaan ja sit ne lyhenee ku nasakoituvat?
Kommentit (5)
Mulla tuli tosi pitkiä supistuksia, kesto reilusti yli minuutin..
ja synnytys oli erittäin nopea.
Kokonaisuudessaan 2h, 10min.
Avautuminen oli niin nopeaa et puudutus jäi saamatta :/
Mulla siis supparit alkoi vasta synnytyksen käynnistyttyä, mutta
kai ne tosiaan paikkoja aukoo paremmin jo ennen synnytystäkin..
Että ei välttämättä tee mitään, vaikka tekisi kipeääkin ja kestäisi kauan.
Pehmentää korkeintaan paikkoja ja valmistaa vauvaa, mutta ei avaa paikkoja tai lyhennä kanavan pituutta, tms. Mulla oli näin. Ja kävin kerran kääntymässä viime raskaudessa synnärillä, kun oli 6 tuntia jo supistellut ja viimeiset 3h kipeitä, pidentyen ja pidentyen, tiivistyen... ja sitten kun napakoitui mun sietokipurajalle, ja lähdettiin sit synnärille, niin samalla ne sitten alkoivatkin laimeta yhtäkkiä puolessa tunnissa. Ja tämmöistä " harjottelua" oli monta päivää viimeisen odotusviikon aikana. (sektio sitten)
Varsinaiset synnytyssupistukset oli sitten napakoita, tiukkoja, lyhyitä (n. 40s) ja tuntui alavatsassa.
Kolme tuntia supistusten alkamisen jälkeen oli 7cm auki.
Nyt täs viimeses (kk sitte) ei kotona koko 2päivän aikana mitä supisteli, tullu suppareita säännöllisesti, mutta ne kesti tosi pitkään aina yks supistus. Mut tosiaan tuli harvakseltaan, n. 3 tunnin aikana, joskus enempi joskus vähempi, mutta oli tosi kipeitä. No sitte ajattelin ettei tästä tuu mitään ku ei ala säännöllistyyn ja lähin synnäril näytille, et jos vaikka käynnistäsivät, ku kerran yliajalla mentiin! Mut, olin auki jo 6-7. Ja salissa ehti tulla yksi pitkä kipeä supistus, jolloin kätilö sano että vaikka laiskasti(harvoin) supistelee, niin näissä pitkissä suppareissa on potkua! Sit sainkin spinaalin ja tunnin päästä oli vauveli syntyny!