Miksi sitä nuorempana sieti niin paljon huonoa käytöstä?
Nyt jälkeenpäin kaduttaa, jotkut olisivat ansainneet saada paljon pahemmin takaisin, mitä silloin uskalsi antaa.
Toisaalta nyt sitä on oppirahansa maksanut ja sanon lähtökohtaisesti kaikelle ulkopuolelta tulevalle ei ja viihdyn omissa oloissani.
Kommentit (22)
Vierailija kirjoitti:
Erkoituminen viittaa ennen aikaisesti alkavaan dementiaan. Näin sanoo tutkimukset
Ihminen päättää erakoitua koska aivojen kyky toimia on jo laskenuthttps://www.uef.fi/fi/artikkeli/tyoelamasta-vetaytyminen-voi-olla-muist…
Tämä
Vierailija kirjoitti:
Erkoituminen viittaa ennen aikaisesti alkavaan dementiaan. Näin sanoo tutkimukset
Ihminen päättää erakoitua koska aivojen kyky toimia on jo laskenuthttps://www.uef.fi/fi/artikkeli/tyoelamasta-vetaytyminen-voi-olla-muist…
Niin totta
Sano se. Kun sitten antoi takaisin samalla mitalla niin sai kuulla olevansa huonosti kasvatettu 🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin totta
voi hyvin olla mahdollista kohdallani 😅😭 ap
Joo kyllä. En ole sentään erakoitunut, mutta on vaikea luottaa siihen, että ihmiset haluaisivat minulle hyvää tai edes kunnioittaisivat minua. Olen käynyt pitkän koulun oppiakseni sanomaan takaisin.
Odotan muuttoa ja paluuta laadukkaaseen
asumiseen ja reilusti sosiaalisempaan
arkeen, fyysisesti/konkreettisesti
lähempänä ystäviäni ja verisukuani.
Viimeiset vuodet ilman I R L parisuhdetta
vieraalla paikkakunnalla (lievän
kulttuurishokin keskellä)
vain digin varassa-vaihe saa tulla
nyt päätökseen.
Normonenttiä ei Asperger-hlöstä tule,
mutta selektiivinen sosiaalisuus
luotettavassa, turvallisessa miljöössä
onnistuu. Olen jo lapsesta viihtynyt
yksinäisyydessä 'intellektuellien
aivoharrastusten'
parissa ja tarvinnut runsaasti hiljaisuutta
myös parisuhteessa. Pidän lojaalia
ystävyyttä korkeassa arvossa.
Kaipaan joka-aamuiselle juoksulenkillekin jo
kovasti. Koiralenkit vielä erikseen.
Saada olla tuntematon tavis
muiden joukossa ruokakaupassa.
'Tuolla se huum3talon siivonnut
helsinkiläinen, kattokee.'
Kiitos meriitistä, mutta aika aikaa kutakin.
Palvelustehtäväni paikkakunnalla on täytetty.
No eikö ole ihan selvää, että nuorena ei ole vielä valmis ihminen, joka osaa ja tietää kaiken?
Vierailija kirjoitti:
Jo otsikossa lukee VOI OLLA, eikä VARMUUDELLA ON.
Poistun ketjusta.
Päivän saldo: 2 kommenttia
Vauvan kabinetissa.
Riittänee. 🥸👋
Kyllä, näillä vuosilla yli viisikymppisenä ei sietäisi samaa kuin ysärillä.
Kyyditsen jonkun ilmaisena palveluksena. Ja kyydin saaja moittii autossa kuuntelemaani musiikkia, ajotaitoani aiheetta tai autoa. Kyllä nyt matkanteko tyssäisi siihen paikkaan.
Tai ravintolassa tilaan ja maksan ja syön pizzan kokonaan yksin. Joku samassa pöydässä ei tilaa eikä maksa pizzaa, mutta olettaa saavansa puolet pizzastani. Ja suuttuu kun ei saa ja haukkuu lihavaksi. Nyt saisin tommosesta käytöksestä kunnon huutoraivarin. Silloin ysärillä piti vain sietää.
Totta, en tosiaan sietäisi samaa nykyään. En minä erakoitumassa ole, vaan poistan ympäriltäni huonokäytöksiset enkä hakeudu heidän seuraan.
Itse olin henkisesti väkivaltaisen miehen kanssa naimisissa. Kun hän ei saanut tahtoaan läpi, niin alkoi syyllistäminen ja haukkuniminen. Miksi sitten menin nuorena naimisiin? Koska pidin sitä normaalina, että ihmisellä on välillä huonoja päiviä, kun niitä hyviäkin päiviä oli.
Toinen syy oli sama kuin sammakolla kiehuvassa vedessä. Sitä ei vain tajunnut, kun tilanne paheni.
Kai se on sitä oppimista, että tietää, milloin on sellaisia vihjeitä ilmassa, että kannattaa väistyä takavasemmalle.
Koska kiusaajien sietämiseen voimakkaasti kasvatettiin, kodeissa, kouluissa ja vielä oikeuslaitoksessakin. Kaikilla voi olla huono päivä, ehkä sillä oli vaikea lapsuus ja hankalaa kotona, ei se tarkoita pahaa, jospa ymmärsit väärin, ei se voinut noin oikeasti tehdä, ei se varmaan enää niin tee, sillä voi olla tosi paha olla, kaikki ovat pohjimmiltaan hyviä, oikeasti se salaa tykkääkin sinusta, kaikki pitää ottaa mukaan, pitää kääntää toinenkin poski, ole sinä parempi, miehet/pojat vain ovat tuommoisia, kyllä se siitä voi vielä viisastua ja ja ja..
Mielestäni tällaiset pohdinnat ovat vaan merkki siitä, että asiat ovat nyt paremmin. Sen kummemin menneitä ei tarvitse ajatella.
Vierailija kirjoitti:
Koska kiusaajien sietämiseen voimakkaasti kasvatettiin, kodeissa, kouluissa ja vielä oikeuslaitoksessakin. Kaikilla voi olla huono päivä, ehkä sillä oli vaikea lapsuus ja hankalaa kotona, ei se tarkoita pahaa, jospa ymmärsit väärin, ei se voinut noin oikeasti tehdä, ei se varmaan enää niin tee, sillä voi olla tosi paha olla, kaikki ovat pohjimmiltaan hyviä, oikeasti se salaa tykkääkin sinusta, kaikki pitää ottaa mukaan, pitää kääntää toinenkin poski, ole sinä parempi, miehet/pojat vain ovat tuommoisia, kyllä se siitä voi vielä viisastua ja ja ja..
Tämä. Huonoa käytöstä oikeutettiin monin eri tavoin ja ihmisten käsitys terveestä käytöksestä oli pitkälti kieroutunutta. Ilkeily oli huumoria, omistushalu ja mustasukkaisuus rakkautta, päällepäsmäröinti välittämistä ja ulkonäön, musiikkimaun yms. haukkuminen mielipiteiden vaihtoa. On vaikea oppia pitämään puoliaan ympäristössä, jossa kaikki sairas on normalisoitua ja jossa oma ihmisarvo oli sidottu ulkopuolisten subjektiivisiin ja hyvinkin sattumanvaraisiin mielipiteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni tällaiset pohdinnat ovat vaan merkki siitä, että asiat ovat nyt paremmin. Sen kummemin menneitä ei tarvitse ajatella.
Viisauden sanoja. Kun tämän sisäistää, niin elämä muuttuu huomattavasti simppelimmäksi positiivisella tavalla. Aivan helppoa se ei ole ainakaan minulle ollut mutta yleensä ajattelun uudelleenohjelmointi vaatii aikaa ja vaivannäköä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Huonoa käytöstä oikeutettiin monin eri tavoin ja ihmisten käsitys terveestä käytöksestä oli pitkälti kieroutunutta. Ilkeily oli huumoria, omistushalu ja mustasukkaisuus rakkautta, päällepäsmäröinti välittämistä ja ulkonäön, musiikkimaun yms. haukkuminen mielipiteiden vaihtoa. On vaikea oppia pitämään
Kyllä! Jos sanoin ulkopuoliselle auktoriteetille, että toinen haukkuu minua, piti olla välittämättä ja ymmärtää, kun ei sillä raukkaparalla ole itsellään kaikki hyvin. No ei varmaan ollutkaan, mutta olisiko joku voinut olla kiinnostunut siitä, että minun itseluottamukseni poljettiin maan rakoon? Opin ymmärtämään, en rajaamaan. Vaikka olisi miten vaikeasti asiat, ei ole lupaa olla toiselle urpo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Huonoa käytöstä oikeutettiin monin eri tavoin ja ihmisten käsitys terveestä käytöksestä oli pitkälti kieroutunutta. Ilkeily oli huumoria, omistushalu ja mustasukkaisuus rakkautta, päällepäsmäröinti välittämistä ja ulkonäön, musiikkimaun yms. haukkuminen
En tiiä, mutta kyrvänsyylä oot!
Vierailija kirjoitti:
Joo kyllä. En ole sentään erakoitunut, mutta on vaikea luottaa siihen, että ihmiset haluaisivat minulle hyvää tai edes kunnioittaisivat minua. Olen käynyt pitkän koulun oppiakseni sanomaan takaisin.
Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, näillä vuosilla yli viisikymppisenä ei sietäisi samaa kuin ysärillä.
Kyyditsen jonkun ilmaisena palveluksena. Ja kyydin saaja moittii autossa kuuntelemaani musiikkia, ajotaitoani aiheetta tai autoa. Kyllä nyt matkanteko tyssäisi siihen paikkaan.
Tai ravintolassa tilaan ja maksan ja syön pizzan kokonaan yksin. Joku samassa pöydässä ei tilaa eikä maksa pizzaa, mutta olettaa saavansa puolet pizzastani. Ja suuttuu kun ei saa ja haukkuu lihavaksi. Nyt saisin tommosesta käytöksestä kunnon huutoraivarin. Silloin ysärillä piti vain sietää.
Onhan näitä. Ns. kaveri pyysi saada tulla luokseni yökylään, kun oli lähdössä lentomatkalle. Ajattelin että mikäs siinä, kiva nähdä. Kaveri haukkui kotini aivan lyttyyn - enää en sietäisi, nyt saisi lähteä.
Ihminen päättää erakoitua koska aivojen kyky toimia on jo laskenut
https://www.uef.fi/fi/artikkeli/tyoelamasta-vetaytyminen-voi-olla-muist…