Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko muita perheitä, joissa sairastetaan mahatauteja TODELLA harvoin?

Vierailija
13.04.2007 |

Tuntuu että lähes koko Suomi on nyt käynyt läpi noro-virusta ja muita mahatauteja, ja ylipäätään lapsiperheissä sairastetaan useita kertoja vuodessa mahatauteja, mutta meidän perheessä ei juuri koskaan... Olemmeko ainoita onnekkaita, vai löytyykö muitakin jotka yleensä säästyvät näiltä taudeilta? En kyllä ymmärrä minkä ansiota moinen on, käsiä pestään kyllä usein ja lapset ovat hoidossa vain n. 3pv/vkossa, ehkä tämä selittää osan asiasta.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
13.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän suurperheessä on ollut vatsatauti viimeksi noin neljä vuotta sitten, kun taas kahdessakin ystäväperheessä on ollut jo kolme vatsatautia tämän alkuvuoden aikana.

Vierailija
2/21 |
13.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

itselläni ollut mahatauti viimeksi 13,5v sitten. Uskon että jatkuva desinfioiminen ja puunaaminen ei ole hyväksi. Erään perheen ainokainen on kasvatettu täysin pumpulissa mutta jatkuvasti jotain vaivaa... miksköhän?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
13.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

4 vuotta ilman mahatauteja... miten itse analysoisit asiaa, miksi olette säästyneet?

Vierailija
4/21 |
13.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse ajattelen, että olisko sitä taipumus eri ihmisillä eri tauteihin. Onhan joillakin flunssakin usein ja toisiin ei tartu juuri koskaan. 2

Vierailija
5/21 |
13.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

viimeksi oltiin sairaan joulun alla ja eipä oikeastaan tule mahatauti kuin max. kaksi kertaa vuodessa.

Vierailija
6/21 |
13.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapset jo 3v ja 5v ja he on molemmat sairastaneet vatsataudin kerran elämässään, 2v sitten. Mieheni ei suunnilleen ikinä ja minäkin erittäin harvoin.

Enpä osaa analysoida syitä. Emme ole mitään hygieenikkoja, toki käsiä pestään jne perussiivotaan, mutta emme desinfioi käsiä tai muuten harrasta erityisiä varotoimenpiteitä.

Vierailija
7/21 |
13.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sun mielestä harvoin, jos mahatauti sairastetaan 2 kertaa vuodessa? Mun mielestä se on paljon, meillä kun ei juuri sairasteta, ei mahatauteja eikä muuta.

Vierailija
8/21 |
13.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kolmekymppinen, ja muistaakseni olin mahataudissa viimeksi ala-asteikäisenä. Lapsenakin tauti oli minulla aina lievä ja nopeasti ohimenevä verrattuna ikätovereihini. Mieheni ei ole sairastanut mahatautia kertaakaan yli seitsemän yhdessäolovuotemme aikana. Lapsilla, 3,5v. ja 1,5v. ei ole ollut mahatautia koskaan. Koputan puuta.

Vierailija
9/21 |
13.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

T:6

Vierailija
10/21 |
13.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika, 3v., oli nyt ekaa kertaa mahataudissa (tai ylipäätään kipeä yhtä lievää flunssaa lukuunottamatta) marraskuussa.

Itse taisin olla mahataudissa viimeksi... öh... kouluikäisenä?!

Seurustelu ja avoliittomme aikana mies ei ole sairastanut kertaakaan yhtikäs mitään.

*koputtaa puuta*

Vierailija
11/21 |
13.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran hän on sairastanut todella lievänä vatsataudin (oksensi 2 kertaa). Minä samaan aikaan oksensin ja ripuloin vuorokauden putkeen.

Sitä ennen minulla oli ollut vatsatauti ala-asteiässä.

Mies on ollut vatsataudissa viimeeksi ennen kouluikää.

Meillä ei ole juurikaan sairsateltu muutenkaan. Yksi korvatulehdus lapsella on ollut.

Emme ole mitään ylihygienisiä, mutta käsiä pestään säännöllisesti: Etenkin ulkoilujen, kauppareissujen ja kyläilyjen jälkeen.

Vierailija
12/21 |
13.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen 10v. ollut vain 2 kertaa vatsataudissa. Kuopus 3v. on ollut kerran. Minä itse ja mies oltiin viime vuonna vatsataudissa, mutta edellisestä oli aikaa vuosia.... Koko perhe kyllä käytetään säännöllisesti Gefilus-tuotteita, joten tällä on varmasti osuutta asiaan.

Vierailija
13/21 |
13.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehkäpä se sitten on perintötekijät ja hyvä niin. Meillä 5-v ja 1½ v olleet molemmat vatsataudissa 1 kerran. Itse 11 vuotta sitten ja mies 6-7v sitten...

Vierailija
14/21 |
13.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Minä olen kolmekymppinen, ja muistaakseni olin mahataudissa viimeksi ala-asteikäisenä. Lapsenakin tauti oli minulla aina lievä ja nopeasti ohimenevä verrattuna ikätovereihini. Mieheni ei ole sairastanut mahatautia kertaakaan yli seitsemän yhdessäolovuotemme aikana. Lapsilla, 3,5v. ja 1,5v. ei ole ollut mahatautia koskaan. Koputan puuta.

Vielä kk sitten olisin kehunut ihan samanlailla ja lapset vielä kumpikin 2v vanhempia (eli 5,5- ja 3,5-v)...

Nyt meillä on riehunut mahatauti jo yli 3 viikkoa, aina kun uskon että nyt tän on pakko olla ohi, jompikumpi alkaa taas oksentamaan tai ripuloimaan.

Mutta kai me ollaan kuitenkin oltu onnekkaita, kun kerran vasta nyt osui kohdalle:-/

Vierailija
15/21 |
13.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

LApsena asuin maalla eikä kuljettu ostoskeskuksissa, joten varmaan tartuntojenkin määrä oli alempi. Meillä oli koira ja kissa. Kotiin sai kantaa kaikki sammakonkudut ja muut mönkiäiset. PAljain jaloin kuljettiin pihalla eikä jalkoja pesty sisälle tullessa. Isä tupakoi sisällä. Koti oli aina sekaisin ja likainen. Nyt aikuisena asun puhtaassa kodissa kapungissa. Koira kyllä on, mutta pieni ja " karvaton" . Pidän hyvää huolta käsihygieniasta. Mutta kyllä meillä aina välillä noita vatsatauteja on. En tiedä johtuuko puhtaudesta, vastustuskyvyn alenemisesta, infektiolähteistä vai mistä? Lieneekö mitään yhteyttä?

Vierailija
16/21 |
14.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

5 lasta, vain yhdellä kerran mahatauti (rota silloin), vanhin nyt epulla. Hoidossa ovat olleet 3 ekaa, senjälkeen kotihoidossa. Itse en muista milloin olisin oksentanut (raskaana ollessa kylläkin, mutta sitä ei lasketa), ripuliakaan ei ole aikuisiällä juuri ollut.

Vierailija
17/21 |
14.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastustuskykyyn minäkin vetoan.

Vierailija
18/21 |
14.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

hygienian lisääminen varmaan on vain pahentanut asiaa.

Vierailija
19/21 |
14.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän on pakko liiyttyä ihan perintötekijöihin. Sillä mieheni ei ole koskaan eläissään sairastanut vatsatautia. Ei vauvana, ei lapsena, eikä aikuisena. Minä taas olen vatsataudissa melkein aina kun se epidemia vaan on liikkeellä. No nyt viimeisestä on onneksi jo vuosia, mutta lapsenakin muistan että olin vatsataudissa vähän väliä.

Lapsemme on vasta vuoden, mutta toivon todella että poika on perinyt isän vatsantoiminnan. Flunssaa taas mieheni sairastaa suht usein ja minä en oikeastaan koskaan. Hassua.

Vierailija
20/21 |
14.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen oksentanut elämässäni yhden käden sormilla laskettavan määrän, nekin ovat johtuneet ruoasta tai teini-iässä alkoholista. Kunnon ripulitautiakaan en muista sairastaneeni koskaan. Lapset 1v9kk ja 3,5v ovat olleet jonkinlaisessa mahataudissa kerran, silloin oksensivat muutaman kerran yhtenä yönä. Ovat kotihoidossa, mutta liikumme paljon muiden lasten parissa. Ja niistä tuttavaperheistä monet ovat vähän väliä mahataudissa. Yritämme noudattaa hyvää käsihygieniaa, mutta muuten en ole mikään pöpöhysteerikko.

***Rientää koputtamaan puuta oikein olan takaa***

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kuusi