Facebookin algoritmi hikoilee lapsettomuuteni takia
Ikävuodet 25-29 minulle markkinoitiin isolla intensiteetillä raskaustestejä. Välillä sekaan tuutattiin myös äitiysvaatemainoksia. Kolmestakympistä eteenpäin raskaustestit vaihtuivat ovulaatiotestimainoksiin. Noin 32-vuotiaana algoritmi alkoi syöttää munasolujen pakastamismahdollisuutta, ja nyt 33-vuotiaana minulle mainostetaan pääasiassa hedelmällisyystestausta.
Mitä seuraavaksi? :D Adoptiotoimiston mainontaa? Kissanruokaa?
Oletteko huomanneet saman?
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä outoa tuossa on? Tilastollisesti valtaosa yli kolmekymppisistä lapsettomista naisista kuitenkin haluaisi lapsia jossain elämänsä vaiheessa, joten ei tuossa mainoksen kohdentamisessa ole mitään epäloogista. Ei se ole mitään yhteiskunnallista tuputtamista ja vaikuttamista Metalta, vaan noin se markkinointi toimii. Kyllähän jotain Zalandon mekkoakin saatetaan tyrkyttää iän ja sukupuolen ja kiinnostuksenkohteiden perusteella tietylle ihmisjoukolle, vaikka siellä olisi niitäkin, jotka eivät pue mekkoa kuin korkeintaan juhliin.
En ajattelekaan että siinä olisi mitään outoa tai epäloogista. Lähinnä huvittavaa. Odotan algoritmin seuraavaa siirtoa, kun ei mulle kannata alkaa niitä vaippoja ja Pilttipurkkeja missään vaiheessa mainostamaan. :D
Ap
No, kiva että sullakin on jotain mietittävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Childfree-ihmiset ovat usein raportoineet samasta ilmiöstä maailmanlaajuisesti.
Huoh. Kun niitä samoja mainoksia näytetään kaikille, joiden tulkitaan olevan hedelmällisessä iässä olevia cis-naisia. Ei ole olemassa mitään globaalia salaliittoa, joka yrittäisi propagoida lasten hankintaa nimenomaan veloille. Minä näen noita raskaustestimainoksia edelleen, vaikka olen kahden äiti ja ikä alkaa pian nelosella.
Entä hedelmällisyystestimainoksia? Munasolun pakastamismainoksia?
Ap
Mikä sulla on hätänä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huoh. Kun niitä samoja mainoksia näytetään kaikille, joiden tulkitaan olevan hedelmällisessä iässä olevia cis-naisia. Ei ole olemassa mitään globaalia salaliittoa, joka yrittäisi propagoida lasten hankintaa nimenomaan veloille. Minä näen noita raskaustestimainoksia edelleen, vaikka olen kahden äiti ja ikä alkaa pian nelosella.
Ap
Mikä sulla on hätänä?
?
Nyt meni ohi.
Ap
En ole huomannut. Reissumiestä ja koruja mainostaa. Meta taitaa olettaa että olen tyytyväinen sinkku.
Juu tismalleen samoin kävi minullekin. Nyt kun lähestyn neljää kymppiä niin mainoksissa tulee new age -hömppää ja hautaustoimistoja :D Jatko jää ikävä kyllä näkemättä koska lähdin juuri pois facebookista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän toi liity sun lapsettomuuteen mitenkään vaan siihen että Meta tietää sun olevan perheellistymisikäinen nainen.
Tuskin mulle munasolupakastusta ja hedelmällisyystestejä mainostettaisiin jos lapsia jo olisi.
Ikään tuo totta kai liittyy myös hyvin vahvasti.
Ap
Kyllä niitä tulee ihan vaan iän perusteella äideillekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Juu kyllä, nuitakin tulee äideille jos ikä vaan on 30+
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän toi liity sun lapsettomuuteen mitenkään vaan siihen että Meta tietää sun olevan perheellistymisikäinen nainen.
Tuskin mulle munasolupakastusta ja hedelmällisyystestejä mainostettaisiin jos lapsia jo olisi.
Ap
Siis miksei mainostettaisi? Etkö ole ikinä kuullut sekundaarisesta lapsettomuudesta?
Totta. Jotenkin ehkä olettaisin että lisääntyneelle ihmiselle tuutataan sitten niitä perhe-elämään liittyviä mainoksia, etenkin kun nykyään on ihan tavallista hankkia 1 tai 2 lasta. Voi olla että olen väärässä.
Ap
Ei tuutata, vaan omia mielenkiinnonkohteitani ja sitten välillä nuita raskaustesti/hedelmällisyystesti/ovulaatiotikku/Mehiläisen lapsettomuuspalvelu-mainoksia ihan vaan iän eli 30+ perusteella. Yksi hiljattain vauvan saanut kaveri kyllä kertoi, että hänelle rupesi raskausaikana tulemaan perhe-elämään liittyviä mainoksia, koska hän googletteli niitä vauva-asioita.
Vierailija kirjoitti:
Juu tismalleen samoin kävi minullekin. Nyt kun lähestyn neljää kymppiä niin mainoksissa tulee new age -hömppää ja hautaustoimistoja :D Jatko jää ikävä kyllä näkemättä koska lähdin juuri pois facebookista.
:D :D
Eiiii, et voi tehdä tätä algoritmille! Se odotti jännityksellä että mihin huuhaahömppään hurahdat vai hankitko sittenkin 12 kissaa seuraksesi.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Siis miksei mainostettaisi? Etkö ole ikinä kuullut sekundaarisesta lapsettomuudesta?
Totta. Jotenkin ehkä olettaisin että lisääntyneelle ihmiselle tuutataan sitten niitä perhe-elämään liittyviä mainoksia, etenkin kun nykyään on ihan tavallista hankkia 1 tai 2 lasta. Voi olla että olen väärässä.
Ap
Totta kai algoritmi syöttää mainoksia aiheista joita yksilö googlaa. Nämä lisääntymiseen liittyvät jutut ovat siitä hauskoja etten etsi mitään niihin liittyvää tietoa, mutta silti saan mainoksia jatkuvasti.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Totta. Jotenkin ehkä olettaisin että lisääntyneelle ihmiselle tuutataan sitten niitä perhe-elämään liittyviä mainoksia, etenkin kun nykyään on ihan tavallista hankkia 1 tai 2 lasta. Voi olla että olen vä
Totta kai algoritmi syöttää mainoksia aiheista joita yksilö googlaa. Nämä lisääntymiseen liittyvät jutut ovat siitä hauskoja etten etsi mitään niihin liittyvää tietoa, mutta silti saan mainoksia jatkuvasti.
Ap
Juu sama minulla, en googlaile lapsijuttuja tai mitään lapsiin liittyvää, mutta nuita hedelmällisyystutkimuksia ym. on tullut välillä somen mainoksiin sen jälkeen kun ikä meni 30+.
Johtuu iästä, ei siitä onko lapsia vai ei.
Ei tuutata, vaan omia mielenkiinnonkohteitani ja sitten välillä nuita raskaustesti/hedelmällisyystesti/ovulaatiotikku/Mehiläisen lapsettomuuspalvelu-mainoksia ihan vaan iän eli 30+ perusteella.
^ tuossa oli ap:n kannalta se pointti
Ap