Raskausajan lääkärit ja ultrat?
Kuinka misäkin päin on nämä järjestetty?
Lääkäri täällä Lahdessa alkuraskaudessa, keskiraskaudessa ja lopussa. Ultrataan kaksi kertaa.
Lahdessa säästetään näköjään kaikessa, mikä vain on mahdollista. Kävin juuri r.vkot 29+0 lääkärissä, joka oli yhtä hukassa gynen asioissa kuin maalari kondiittorina. Odotin jotain mittoja tai painoarviota, niin lääkäri itse myönsi ettei osaa näitä tehdä. Tulisiko minun valittaa tästä, vai onko nämä asiat vaan näin hyväksyttävä?
Haluaisin tietää miten muualla päin asiat luistavat.
Odottelen toista lastani, ekan aikana on ollut kasvuseurantaa vauvalla. Kasvun hidastuinen huomattu kuitenkin vain ja ainoastaan ultraamalla, joten nyt jäi kyllä mieltä painamaan. Näinkö se nyt sitten menee, että yksityiselle on marssittava. Näin annettiin ymmärtää, jos haluaa tarkistaa, että kaikki kunnossa.
Onko normaalia?
siisa 29+0 ?:|
Sanottakoon näin, että kaksi lastani on syntynyt keski-suomessa "pienessä" kaupungissa jossa ultrat eivät kuuluneet lainkaan automaattisesti kaikille. Olin ihan ihmeissäni koska esikoinen on syntynyt pääkaupunkiseudulla ja luulin että kaksi ultraa on itsestään selvyys. "Maalle" muuttaessa kävi ilmi että näin ei ole..kunnat päättää itse. Terveydenhoitaja ultrasi ensimmäisellä neuvolakäynnillä ja tarkensi laskettua-aikaa, muita ultria ei kuulunut jollei kuulunut johonkin riskiryhmään. Yksityiselle oli marssittava jos ultraan halusi.
Vuodesta 2010 on tulossa voimaan laki, joka oikeuttaa jokaisen odottajan pääsevän kahteen ultraan raskauden aikana.
Ja neuvolalääkärit yleensä "tavallisia" terveyskeskulääkäreitä, joten osalla enemmän kokemusta, osalla ei juuri mitään...näin se vaan on.
Toki jos edellisessä raskaudessasi on ollut poikkeavaa, niin kyllähän neuvolan terveydenhoitaja voi laittaa sinusta lähetteen äitiyspoliklinikalle jos näkee aiheelliseksi. Kehoittaisin kääntymään terkkarin puoleen :)