Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Työt katoavat suomalaisilta hälyttävää vauhtia - "Suunta on hurja

Vierailija
30.09.2025 |

https://www.hs.fi/talous/art-2000011503919.html

Itse en ainakaan jaksa tuntea mitään syyllisyyttä työttömyydestäni, koska olen tehnyt kaikkeni työllistyäkseni, mutta silti vain ainoat työt, joita tarjottu, ovat olleet henkilökohtaisen avustajan työt, eli kaikkein paskaisinta paskatyötä.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
2/23 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun maailmasta on tullut ns. valmis ja markkinat ylikyllästyneet kaikesta mahdollisesta ja mahdottomastakin tavarasta, ei ole enää työlle kysyntää, kaikki on jo tehty. Jäljelle jäävät aineettomat työt tekee tekoäly.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sulla ap kestää fysiikka avustajan työtä, niin valkkaa itsellesi joku sopiva asiakas. Ilmoittelevat myös itse. Siellä on laaja asiakaskunta nuorista vanhuksiin. Jotkut ihan kivoja, eikä tarvitse olla eritteiden kanssa tekemisissä. Esim. joitain autetaan heidän harrastuksissaan, eli liikkuvat itse. Tietysti jos muuten olet ilkeä tyyppi, niin ei ole sinun homma.

Vierailija
4/23 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnteko olisi maistunut silloin joskus. Heti koulujen jälkeen. Eihän niitä silloin löytynyt. Myöhemmin kysyntää on ollut paljon enemmän mutta huomaan että minä en ole identiteetiltäni työläinen. Ihan hirvittävää elämän haaskausta useimmat työt.

Vierailija
5/23 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sulla ap kestää fysiikka avustajan työtä, niin valkkaa itsellesi joku sopiva asiakas. Ilmoittelevat myös itse. Siellä on laaja asiakaskunta nuorista vanhuksiin. Jotkut ihan kivoja, eikä tarvitse olla eritteiden kanssa tekemisissä. Esim. joitain autetaan heidän harrastuksissaan, eli liikkuvat itse. Tietysti jos muuten olet ilkeä tyyppi, niin ei ole sinun homma.

Ei nyt kannata ottaa enää osa-aikatöitä vastaan, koska suojaosat poistettiin. Harkitsen asiaa uudelleen sitten, kun suojaosat on palautettu.

Ap

Vierailija
6/23 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehtaassa tuli paiskittua pari vuosikymmentä. Sitten sanoivat että olet tarpeeton ja heittivät pihalle. Ollaan sitten tarpeettomia enkä mene töihin.

Vierailija
7/23 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapanen ja mäkkärin kassa vaan virnistävät vahingoniloisina.

Vierailija
8/23 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Orpo yrittää pakottaa kansan töihin. Jos hän tuntisi historiaa, hän voisi ymmärtää, että kansa ei toimi pakon kautta.

Vierailija
9/23 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työnteko olisi maistunut silloin joskus. Heti koulujen jälkeen. Eihän niitä silloin löytynyt. Myöhemmin kysyntää on ollut paljon enemmän mutta huomaan että minä en ole identiteetiltäni työläinen. Ihan hirvittävää elämän haaskausta useimmat työt.

Ei ne ole haaskausta, jos saa kunnollista palkkaa, josta riittää elämiseen, matkusteluun ja myös säästöön (rahastoon, sijoituksiin eli jotta saa sen ansaitsemansa rahamäärän kasvamaan).

Ap

Vierailija
10/23 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei nälkä aja työtekoon, tuet ovat liian hyvät.

Vierailija
11/23 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä haravoin pihaa. Työtähän sekin on. Talvella lumihommia.

Vierailija
12/23 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei nälkä aja työtekoon, tuet ovat liian hyvät.

Pitääkö mennä ilmoittamatta firman toimistoon ja käskeä heidät palkkaamaan minut töihin?

Vierailija
13/23 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun maailmasta on tullut ns. valmis ja markkinat ylikyllästyneet kaikesta mahdollisesta ja mahdottomastakin tavarasta, ei ole enää työlle kysyntää, kaikki on jo tehty. Jäljelle jäävät aineettomat työt tekee tekoäly.

Kumma kun tästä ei puhuta enempää. Ainahan siinä jää ihmisille sitä enemmän aikaa, ja sitä vähemmälle ihmisille työtä, mitä enemmän koneet ja tekoälyt meidän työpanoksen korvaa.  Ja mukamas suurissa työvoimapula-aloissa kuten hoitajillakin saattaa olla työttömyyttä kun terveydenhuoltoa ajetaan alas ja kunkin ammattiryhmän työtilanne muuttua nykyisin ennalta arvaamatta muutamissa vuosissa.

Vierailija
14/23 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarvitaan lisää työvoimaa reserviin myös ulkomailta!

Vierailija
15/23 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarvitaan lisää työvoimaa reserviin myös ulkomailta!

Kokoomuksen unelma. Reservi aina valmiina mihin tahansa työhön mitä tarvitaan, niin että ihmiset suostuvat ihan mihin tahansa kun aina on joku muu joka tekisi saman halvemmalla ja jaksaisi pitempiä päiviä ilman taukoja eli työmoraali olisi kunnossa, kun muuten tehdä ihmisten elämästä mahdollisimman sietämätöntä ja häpeällistä.

Vierailija
16/23 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Unohdit palvelut, viihdeteollisuuden, ruokasektorin, tieteen ja tutkimuksen, jätteenkäsittelyn...

Maailma ei tule koskaan valmiiksi. Ei kannata mielipiteillä vailla ymmärrystä.

Vierailija
17/23 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

90-luvun lamassa jäin työttömäksi syksyllä 1991. Seuraavan työpaikan sain 1998, kun aloin ajaa taksia. Olin jo lähes 30vee. Vähän myöhä oli enää orientoitua "työelämään", vaikka pitkään taksia ajoinkin, lähes vuosikymmenen. Identiteetiltäni olin työtön töissäkin enempi. 

Vierailija
18/23 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi julkisella sektorilla riittää "töitä" ,kaikki vaan sinne.

t.peskäämme toistemme paitoja

Vierailija
19/23 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Työvoimapula". Onko jo hitaimmillekin selvinnyt, että mitään työvoimapulaa ei koskaan ollut?

Vierailija
20/23 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hain DI-koulutuksella ja ihan hyvällä työkokemuksella vuonna 2019 n. sataan paikkaan ja pääsin muutamaan haastatteluun, mutta en saanut työpaikkaa silloin.

Tänä päivänä tilanne on todennäköisesti vielä selvästi vaikeampi.

Itse olenkin olllut sitten vuoden 2020 alusta alkaen omaishoitajana.

Tulot ovat laskeneet tietysti mutta koen taas omaishoidon henkisesti erittäin tärkeänä asiana muutoin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme neljä