Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko lahjan saajalla velvollisuus säilyttää lahja aina ja ikuisesti

Vierailija
27.09.2025 |

Siis minulle itselleni kävi tässä niin, että olin saanut vuosia sitten (taisi olla jopa 10 vuotta aikaa) lahjaksi eräältä sukulaiselta lahjan, jolle minulla ei enää ollut käyttöä, joten sitten myin jonkin aikaa sitten sen.

No tämä sukulainen kävi sitten vierailulla, ja loukkaantui aivan valtavasti kun huomasi, että olin hankkiutunut kyseisestä esineestä eroon, ja kuinka minun nyt olisi vähintäänkin pitänyt kysyä häneltä lupa tuon esineen myymiseen.

Onko kellään muulla vastaavia kokemuksia, että lahjaan onkin kuulunut antajan mielestä jotain ääneen sanomattomia ehtoja, joita hän odottaa lahjan saajan noudattavan, kuten vaikka tuollainen että lahja ei olekaan saajan omaisuutta, jolla hän saa tehdä ihan mitä haluaa ilman, että lahjan antajalla on siihen mitään sanomista. Ja miten on, loukkaantuisitko itse, jos joku myisi vuosien jälkeen antamasi lahjan?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä kyllä mulla on mennyt lahjoja kirppikselle. 

Vierailija
2/8 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu vähän tavarasta, jonka saanut lahjaksi.

Esim, joku pitkään suvussa kulkenut esine, ei sovi myydä kysymättä.

Tunnearvoton lahja, saa myydä mielestäni pois :)

Meilläkin lapset saa paljon leluja lahjaksi, joskus jotain on jo ennestään tai lapset ei enää leiki niin pienten leluilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole, se on sinun oma tavarasi sen jälkeen kun olet sen saanut ja saat päättää itse että kuinka kauan sen pidät.

Vierailija
4/8 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahjalle saa tietysti tehdä mitä vaan, sehän on sinulle annettu. Mutta on kohteliasta pitää lahjaa vähän aikaa ja ainakin kokeilla käyttöön. Jos ei miellytä, niin sitten kiertoon. Mutta äläpäs myy, kun et ole sitä ostanutkaan. Anna eteenpäin. Voit harkita kenelle annat ja kysyä myös antajalta, haluaisiko hän sen itse takaisin. Riippuu lahjan laadusta.

Vierailija
5/8 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedät vastauksen kysymättäkin, eikö niin. Sukukalleuksien kohdalla kysyisin kuitenkin antajalta ensin, että haluaako hän esineen takaisin. Pysyy sitten suvussa, mutta säilyttämisvastuu (hyysäys) siirtyy takaisin antajalle. Ongelma tavaroissa on se, että että tunnearvon ja rahallisen arvon lisäksi ne ovat myös fyysisiä objekteja, jotka vievät tilaa ja vaativat säilyttämistyötä. Minulla ei ole ainakaan aikaa järjestellä tavaroita kaapeista toiseen. 

Vierailija
6/8 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä myyn kirppiksellä turhat tavarat, annan pois ja joskus jopa heitän roskiin. Lahja vaihtaa omistaa antohetkellä.

Vierailija
7/8 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annan vain sellaista jonka eteenpäin kulkemisesta ei väliä eli ei mitään muistoesineitä tai vastaavaa

Vierailija
8/8 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitään velvollisuutta lahjan antajaa kohtaan. Hullu tuo on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kaksi