Rajojen asettaminen töissä - saako niin tehdä asiakkaan kanssa
Minulla on töissä sellainen tilanne, että olen jo monta kuukautta kuunnellut erään asiakasyrityksen yhtyshenkilön jatkuvaa valitusta ja haukkumista. Tarkoitan lähes päivittäistä.
Kyseinen henkilö ei kuuntele palavereissa ja välillä ei edes osallistu. Hän saattaa aiheen X palaverissa pitää monologia aiheista y ja z. Hän ei koskaan kiitä mistään, mutta valittaa pienemmästäkin viikko tolkulla vaikka asia olisi aikoja sitten laitettu kuntoon.
Tämä on nyt alkanut kuormittamaan minua todella paljon, enkä enää jaksa sitä kovin pitkään. Tänään palaverin jälkeen aloin itkemään. Olen työssäni kokenut ja paineensietokykyni on ollut tähän asti vahva, ei enää. Alan jo epäillä ammattitaitoani.
Voiko asiakkaalle sanoa? Miten saan vedettyä rajat ilman että asiakas valittaa esimiehilleni? Vai pitääkö vain kestää?
Kommentit (8)
En vetäisi rajoja tuossa tilanteessa. Yrittäisin välttää palavereja tämän henkilön kanssa, tai pitäisi ne lyhyinä. Voit toki yrittää viedä keskustelua hienovaraisesti aina itse aiheeseen. Jos ko. henkilö on älykäs, muuttaa käytöstään. Jos ei, niin törppöjä mahtuu maailmaan.
Oletko kertonut omalle esimiehelle tilanteesta? Jos on fiksu esimies, ottaa koppia aiheesta ja laittaa asiat kuntoon.
Esimiehen kanssa keskustelu aiheesta. Jos asiakas käyttäytyi selkeästi asiattomasti niin ehkä pomo voisi hiljaisesti olla mukana seuraavassa palaverissa että näkee ja kuulee itse asiakkaan kommentit.
Jos tuo asiakas on firmalle kovin tärkeä niin voi olla ettei kukaan uskalla puuttua. Ehkä joku toinen firmassasi voisi välillä ottaa murheenkryynin hoitaakseen?
Hän ei varsinaisesti valita minusta.
Keksitty esimerkki:
Sovittu asiakkaan kanssa että tehdään asia x päivänä y. Käyty kaikki siihen liittyvä asia läpi hänen ja parin muun asiakasfirman edustajien kanssa. Asia laitetaan yhyeiseen kalenteriin.
Viikon päästä tämä yksi henkilö alkaa valittamaan, että hän ei tiedä yhtään asiasta x ja siitä milloin se tehdään. Kerron hänelle mitä on sovittu, mutta hän vain jatkaa vaikka kaksi tuntia pommittamalla minua viesteillä siitä, että mitä asialle x tehdään ja milloin. Ja hän saattaa jatkaa tätä monena päivänä.
Sitten kun asia x on lopulta tehty, hän saattaa kuukauden päästä valittaa, että milloin se asia x tehdään...
Vierailija kirjoitti:
En vetäisi rajoja tuossa tilanteessa. Yrittäisin välttää palavereja tämän henkilön kanssa, tai pitäisi ne lyhyinä. Voit toki yrittää viedä keskustelua hienovaraisesti aina itse aiheeseen. Jos ko. henkilö on älykäs, muuttaa käytöstään. Jos ei, niin törppöjä mahtuu maailmaan.
En pysty välttämään häntä, koska olen meiltä juuri ko firman yhteyshenkilö
Vierailija kirjoitti:
Hän ei varsinaisesti valita minusta.
Keksitty esimerkki:
Sovittu asiakkaan kanssa että tehdään asia x päivänä y. Käyty kaikki siihen liittyvä asia läpi hänen ja parin muun asiakasfirman edustajien kanssa. Asia laitetaan yhyeiseen kalenteriin.
Viikon päästä tämä yksi henkilö alkaa valittamaan, että hän ei tiedä yhtään asiasta x ja siitä milloin se tehdään. Kerron hänelle mitä on sovittu, mutta hän vain jatkaa vaikka kaksi tuntia pommittamalla minua viesteillä siitä, että mitä asialle x tehdään ja milloin. Ja hän saattaa jatkaa tätä monena päivänä.
Sitten kun asia x on lopulta tehty, hän saattaa kuukauden päästä valittaa, että milloin se asia x tehdään...
mutta siis jos asia on yhdessä sovittu ja kalenterimerkintä tehty niin mitä tämä sitten mussuttaa ettei tiedä? Luu kurkkuun seuraavalla kerralla.
Keskustele aiheesta esimiehesi kanssa. Sitten ota yhteyttä ammattiliittoon ja työterveyteen. Jos esimies ei saa tilannetta muuttumaan, joutunet jäämään saikulle. Tässä kohtaa työnantajan pitäisi viimeistään herätä. Ammatiliiton on hyvä olla kartalla, sillä jos tilanteesi kohtaisi vaikka irtisanomiseen, saisit mojovat korvaukset.
Kannattaa myös alkaa katsella uusia työpaikkoja. Nyt kun ryhdyt kaikin keinoin parantamaan tilannettasi, niin joku keino varmasti tärppää. Asiakkanne kuulostaa valta-asemaansa väärinkäyttävältä persereiältä.
Valittaako hän siis sinusta? Sinulle?