Some, trendaavat tuotteet ja liiallisuuksiin menevä kuluttaminen
Somen piti yhdistää ihmiset, mutta markkinavoimat ottivat sen nopeasti käyttöönsä mainosalustana. Yritykset huomasivat, että influensserien esittelemät tuotteet menevät hyvin kaupaksi, ja syntyi kokonainen uusi ala maksetun vaikuttamisen muodossa.
Ihmisillä on nykyaikana varmasti enemmän tavaraa kuin koskaan. Somessa esitellään loputtomia kokoelmia tuotteita ja esineitä, oli sitten kyseessä labubut, tennarit, laukut, suihkugeelit, makusiirapit, tai vaatteostoksia esittelevät haul -videot. Sanoma on selvä, kaikkea pitää olla paljon: kokonaisia seiniä lenkkareita, useiden kaapistojen kokoelmia hius- ja hygieniatuotteita, oma hyllykkö makusiirapeille. Ihmiset sisustavat kotejaan tuotteilla kuin ne olisivat myymälöiden esillelaittoja. Enää ei pähkäillä, mistä tuoksusta, väristä, tai versiosta minä pidän, vaan täytyy hankkia ne kaikki.
Kukaan ei kuitenkaan pysty käyttämään eikä oikeasti tarvitse sellaista määrää tuotteita. Monet niistä hygieniatuotteista makusiirapeihin, energiajuomiin ja makuvesiin ovat pilaantuvaa tavaraa, jolla on rajallinen käyttöaika. Kun niitä hamstraa valtavia kokoelmia, kun on pakko saada jokainen mahdollinen vaihtoehto ja useita kappaleita, nehän pilaantuvat. Kosmetiikassa koostumus alkaa erottua eikä tuotteet enää toimi tarkoitetulla tavalla. Välillä tulee todella ihmeteltyä influensserien videoita, joilla esimerkiksi suuren kylpyhuoneen kaikki vetolaatikot ja kaapit ovat niin täynnä kosmetiikkaa ja hygieniatuotteita, että osaa niistä säilytetään jo eteisessä tai olohuoneessa. Siinä vaiheessa, kun tuotteita ja tavaraa alkaa olla niin paljon, etteivät ne enää edes mahdu siihen tilaan, jossa niitä on tarkoitus käyttää, ehkä niitä on jo liikaa?
Mitä mieltä täällä ollaan somen hamstraus-kulttuurista, maksetusta vaikuttamisesta ja nykyajan "määrä korvaa laadun" ajattelusta, joka näkyy monissa asioissa asuntotuotannosta Temu-shoppailuun?
Kommentit (3)
Tämä sometrendi on myös syy sille, miksi käytännössä lapset haalii kosmetiikkatuotteita Normalista.
Ihmiset myös tosiasiassa köyhtyy ja menettää rahaa osallistuessaan näihin trendeihin, vaikka esim Esko Eerikäisen mielestä hänen lenkkariseinänsä on tapa sijoittaa ja niiden lenkkitossujen arvo nousee tulevaisuudessa. Samaa on sanottu myös laukuista ja labubuista.