"Ekonomisti Patrizio Laina näkee luvuissa lamaan viittaavia merkkejä"
P"itääkö Suomessa jo puhua lamasta?
Tämän kysymyksen ammattiliittojen keskusjärjestön STTK:n pääekonomisti Patrizio Laina esitti hiljattain viestipalvelu X:ssä.
Kysymys liittyy tuoreeseen tilastotietoon. Työttömyysasteen trendi pomppasi elokuussa 10 prosenttiin. Yhtä korkealla luku on ollut viimeksi 90-luvulla laman runtelemassa Suomessa.
Lainàn mukaan moni laman osatekijä on täyttynyt kuluneen vuoden aikana. Siksi kysymys on hyvin ajankohtainen."
Kommentit (9)
Ekonomistilla on osuva sukunimi, lainaa otetaan rajusti eikä sitä pystytä maksamaan takaisin.
90-luvun mittareilla trendaava työttömyys on 25% työikäisistä
Kukas nyt taas synkistelee? Ei nää hallitukselta tule.
"Brotheruksen mukaan työttömyysasteen nousuun on sekä huono että hyvä syy.
Huono syy on se, että työllisyysaste on laskenut noin 7071 prosenttiin, eli harvempi suomalainen käy töissä. Hyvä puoli on se, että moni aiemmin työmarkkinoiden ulkopuolella ollut ihminen on nyt alkanut hakea töitä."
Mitä hyvää on siinä että esimerkiksi minä työkyvytön olen nyt puolen vuoden sairauspäivärahan jälkeen tilastoissa työnhakija? Meitä on tilastoissa vaikka kuinka. En minä töitä saa vaikka hakemuksia laitan rekrytoijien kiusaksi 😅
No lamasta olisi pitänyt puhua jo aiemminkin, mutta jokainen hallitus vuorollaan on halunnut selitellä 17 vuotta jatkunutta taantumaa parhain päin.
"- Tämä näkyy nyt tilastoissa enemmän työttömyytenä kuin työllisyytenä, koska suhdanne on heikko. Jos talouskasvu lähtisi ripeämmin liikkeelle, uudet työnhakijat voisivat työllistyä nopeammin, Brotherus sanoo."
Jos työpaikkoja olisi, tottakai työttömät menisivät töihin. Ihan vaikka Petterin hallitus ei olisi tehnyt yhtäkään "uudistusta".
Eikös nalle haukkunut tuon sosialistin alimpaan helvettiin
Olihan se nuori mut mul oli synttärit-irc-galleriakuva.
https://www.iltalehti.fi/talous/a/e25760b6-56a3-482a-985c-0af358802a7c