onnistuuko tämä meiltä tänään (apupyöräkysymys)?
siis tyttö kohta 5v ja ajanut kotipihalla nurmikolla ilman apupyöriä 2kk lyhyitä matkoja (100m, sit loppuu nurmikko). Kun menen kävelylle lähden aina autolla 3kilsaa missä on pyöräteitä ja kävelyseuraa ja jos hän on mukana on tähän asti ollut rattaat hänelle. Kävellään noin tunti. Luuletteko että voisi lähteä pyörän kanssa, onko hirmu vaikeaa lapsille ajaa ilman apupyöriä heti pitkän reissun?
Kommentit (6)
Meidän 5v. ei varmaan enää mahtuisikaan, eikä edes suostu.
Mutta siis siitä pyöräilystä. Jos osaa ajaa nyt 100 ilman apupyöriä niin yhtääkkiä sitten pitäis osata ja jaksaa ajaa useampi kilometri. Ajattele nyt realistisesti ja käy sen lapsen kanssa sellaisilla pyörälenkeillä alkuun että voi lopettaa ajamisen koska haluaa, ei kodin tai auton lähellä pyöritte. Sitten kun näet kuinka kauan jaksaa ajaa pyörällä niin voit vähitellen lähteä pidemmille ja pidemmille lenkeille.
mahtua niihin. Mutta tämä on tähän asti ollut ainoa vaihtoehto kun käydään kaverin kanssa liikuntakävelyllä (reipas hikilenkki 5-8 kilsaa). Hän ei millään olisi jaksanut kävellä eikä pyöräillä apupyöristä huolimatta. Itse olen iloinen että hän on suostunut siihen muuten en ois päässyt näihin hikihetkiin.
5-8 kilsaa, jos tähän asti ajannut pyörällä vain 100 metriä ilman apupyöriä! Aloita nyt pienemmistä matkoista!
Koska tavoitteenasi on hikilenkki, autat lasta antamalla vauhtia keskiselästä, kun lapsen omat voimat loppuvat. Kun hölkkää (kävelee tosi lujaa) itse ja työntää pyöräilevää lasta osan matkasta, saa tuplasti tehoja lenkkiin. Siitä ne lapsenkin voimat pikku hiljaa kasvavat.
5-vuotias käyttää vielä rattaita? Kyllä tuossa iässä meillä jo tehtiin pitkiä kävelylenkkejä. 2,5-vuotiaskin käveli eilen arviolta 2 kilsaa.