Mi,seivãt työttömät tee kuten 11-vuotias Eemeli?
Eemeli Turunen tienaa hyvänä viikonloppuna useita satoja euroja sieniä keräämällä. Turunen onnistui myymään 290 euroa yhdessä viikonlopussa vaikka sienikausi on vasta aluillaan ja nyt hän kertoo miten kuka tahansa voi päästä samoihin ansioihin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/5cec7064-a030-4665-b08d-755925b2e941
Kommentit (60)
Vierailija kirjoitti:
Miksi linkkaat maksumuurin takana olevan jutun?
Hän on sen jutun tekijä ja saa provikkaa klikkausten mukaan.
No mutta myykää paskaa 50 e pötkö, niin 2000-2500 e/kk ja pierut pussiin kaupan päälle, kertoo Iltalehti!
Vierailija kirjoitti:
Jossain tällä hetkellä joku kateellinen tutkii ja penkoo, ja soittelee huomenna verottajalle onko Eemelillä bisnekset laillisella pohjalla.
Se kateellinen tutkija ei tiedä, että itse poimittujen luonnonmarjojen ja sienten myynti on verotonta tuloa. Myös työttömille.
Hienoa! Nyt vain puuttuu ajokortti, auto ja terveys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Dalla Valle ei ainakaan toimi Turun seudulla. En tiedä ostaako kukaan sieniä Turun alueella tai lähellä. Katsoin itsekin että olisi hyvää duunia omille lapsille, mutta en tiedä minne sienet ja marjat saa täällä myytyä.
Yksityisille. Sieniä ei tosin kannata ostaa keneltä tahansa. Ennen piti olla poimijakortti, että todistettavasti tunsi myymänsä sienet.
Työttömät kyllä poimivat sieniä ja marjoja myyntiin. On vaan aika huonoa tienestiä lokakuusta kesäkuuhun.
Joo no käyn itse töissä ja opiskelen, eikä ole aikaa alkaa mihinkään facebookin *saatan tulla ostamaan sunnuntai-aamuna klo 7.00 tai saatan olla tulemattakin* kaupusteluun ja lapset ei ole facebookissa.
Asuin itse Pohjois-pohjanmaalla lapsuuden ja poimimme puolukoita ja ostokojuja oli joka kylässä. Ärsyttää, ettei Turussa oikeasti voi tehdä tätä. Oli helppoa rahaa lapsena.
Jos joku tietää Turun alueella ostopaikan niin mielellään kuulen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollahan sitä elättääkin itsensä ympäri vuoden.
Alkukesän voi poimia marjoja ja loppukesän voi poimia sieniä. Jos sienistä saa 300 euroa per viikonloppu ja marjoista 800 euroa mikä on yhteensä noin 14300 euroa satokaudelta niin säästeliäästi ja vaatimattomasti eläen pärjää vuoden seuraavaan satokauteen asti. Jotkut myös poimii metsistä käpyjä ja myy niitä talvella takkojen ja kiukaiden sytykkeiksi.
Jos kaikki 300 000 työtöntä menee metsään, niin sieltä loppuvat marjat, sienet ja kävyt hyvin nopeasti, eikä saalis ole kenelläkään kovin kummoinen.
Noin huonosti tienaa villisienillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Dalla Valle ei ainakaan toimi Turun seudulla. En tiedä ostaako kukaan sieniä Turun alueella tai lähellä. Katsoin itsekin että olisi hyvää duunia omille lapsille, mutta en tiedä minne sienet ja marjat saa täällä myytyä.
Yksityisille. Sieniä ei tosin kannata ostaa keneltä tahansa. Ennen piti olla poimijakortti, että todistettavasti tunsi myymänsä sienet.
Työttömät kyllä poimivat sieniä ja marjoja myyntiin. On vaan aika huonoa tienestiä lokakuusta kesäkuuhun.
Joo no käyn itse töissä ja opiskelen, eikä ole aikaa alkaa mihinkään facebookin *saatan tulla ostamaan sunnuntai-aamuna klo 7.00 tai saatan olla tulemattakin* kaupusteluun ja lapset ei ole facebookissa.
Asuin itse Pohjois-pohjanmaalla lapsuuden ja poimimme puolukoita ja ostokojuja oli joka kylässä. Ärs
Noita ei enää juurikaan ole, koska tuollainen jobbari maksaa todella vähän. Tienaa paljon paremmin myymällä itse facebookissa tai torissa. Pistä ilmoitukseen missä ja milloin myyt, tosin aina voi olla joku tulematta.
Vierailija kirjoitti:
Tuollahan sitä elättääkin itsensä ympäri vuoden.
On asenne taas kohdillaan.
Eemelistähän on ollut montakin juttua. Hänhän on aloittanut sienestyksen jo kolmivuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuin itse Pohjois-pohjanmaalla lapsuuden ja poimim
Noita ei enää juurikaan ole, koska tuollainen jobbari maksaa todella vähän. Tienaa paljon paremmin myymällä itse facebookissa tai torissa. Pistä ilmoitukseen missä ja milloin myyt, tosin aina voi olla joku tulematta
Tuossa aloituksen lehtijutussakin sienet myydään yritykselle ja ilmeisen hyvin maksaa. Koko hommasta putoaa pohja jos ei tiedä minne myy.
En ymmärrä sitäkään, kun joka syksy on lehtijuttuja, kuinka suomalaiset ei enää poimi sieniä ja marjoja ja ne mätänee metsiin. Sitten todellisuudessa ei löydy paikkaa, johon ne voisi myydä jos haluaisi poimia.
Jos kaikki, n. 350000 työtöntä poimii sieniä tai marjoja ja myy niitä, niin kilohinta lienee siinä miinus 100 euroa... Se on kysynnän ja tarjonnan laki. Rahaa saa vain, jos tarjontaa on vähän tai ei juurikaan. Esim. Nyt on puolukkaa metsät ihan laattanaan täynnä. N. 15 minuuttiin olen 10 litran sangon parhaimmillaan täyttänyt. Noukin vain itselle ja vanhemmilleni sekä sisaruksille. Olisin myynytkin, mutta sanko siivoamatonta puolukkaa ei edes metsään menon väärtti hinnoiltaan. Ainakin täällä, missä puolukkaa on ja ihmiset noukkia ilmaiseksi muillekin, kuten minä. Siksi vain itselle ja omaisille.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi olla hyvä tattimetsä, täällä ei ole lähimaillakaan.
Paska- ja otsatatteja riittää persuilla, muttei niitä pirukaan huoli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jossain tällä hetkellä joku kateellinen tutkii ja penkoo, ja soittelee huomenna verottajalle onko Eemelillä bisnekset laillisella pohjalla.
Se kateellinen tutkija ei tiedä, että itse poimittujen luonnonmarjojen ja sienten myynti on verotonta tuloa. Myös työttömille.
Riippuu sekä määrästä että ostajasta. Liian iso riski että katsotaan elinkeinon harjoittajaksi.
Minä en osta jonkun randomin myrkkysieniä mutta ostapa sinä.
Facebookin perusteella aika moni tekeekin noin. Myyvät keräämiään marjoja ja sieniä. Moni tekee myös pimeitä töitä, todella moni. He eivät vain kailota siitä kaikille.
Eikäs tuo poika ole enemmänkin peruskoululaisille, joilla ei ole mitään kokemusta ansaintatavoista? Minkä takia jonkun autottoman työttömän pitäisi ajella vieraissa metsissä toivomassa, että jotakin löytyisi? Et taida ap tietää mitään sienien poimimisesta?
Vierailija kirjoitti:
Hienoa! Nyt vain puuttuu ajokortti, auto ja terveys.
Ja sienten tuntemus. Voin minä niitä poimia vaikken tiedäkään, onko ne tappavia. Ap varmaan ostaa.
En tiedä ketään joka ostaisi kärpässieni sillä itse ketään ja syön vain pieniä sieviä valkokärpässieniä. 🤪🤪🤪