Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Asunnon koko ja kela

Vierailija
18.09.2025 |

Asun täl hetkel yksiös. Bongasin samasta rapusta olevan asunnon joka on hieman isompi,lasketaan kaksioksi..vuokra 90e enemmän kun nykyisessä. Asunnol hyväksytty  raja ylittyy siis 12eurolla. Elän kelan tuilla täl hetkel. Onkohan tällaiseen järkevää tai mahdollisuus ryhtyä. Syy, koska  Laps alkaa olla jo teini iässä pian, olisi suotavaa senkin puolesta saada ns.omaa tilaa häne ollessaan luonani ja muutenkin mahtuis tavaransa paremmin. Ei tulisi suuria muutoksia kun alue ja talo pysyisi  samana. Nykyään kun kaikki on niin pilkun päälle tarkkaa asunto asioissa ja syyt tarkkoja kelalle.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksat itse 12 euron erotuksen vuokrassa. 

Vierailija
2/18 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainen on asunnon kela?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksat itse 12 euron erotuksen vuokrassa. 

Hmm nii. Uskoisin että kyl toimeen tulo tuki nousee tän myötä  mut ottavat tuon rajan huomioon mikä voi asunnol olla. 

Vierailija
4/18 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millainen on asunnon kela?

?

Vierailija
5/18 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kun sitä joutuu maksamaan ylimenevän itse. Kela ei välitä neliöistä vaan hinnasta. Ja kun vuokra nousee senkin maksat itse 

huomas myös että asuntotukia aiotaan pienentää 

Vierailija
6/18 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se koko, vaan vuokra on ratkaiseva. Enimmäisvuokran yli menevää osaa ei oteta laskelmissa huomioon.

Vierailija
7/18 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloin ja paljon vuokraa nousee tuosta?

Vierailija
8/18 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kun sitä joutuu maksamaan ylimenevän itse. Kela ei välitä neliöistä vaan hinnasta. Ja kun vuokra nousee senkin maksat itse 

Maksan täl hetkel siis "itse" vuokran tuost työttömyys etuudesta. Kelalt ei mee mitää suoraan.  Asumistuki ei siihen riitä.

Vierailija
9/18 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos maksat muutosta mahdollisesti aiheutuvat kulut ja ylimenevän osan vuokrasta, niin mitä se Kelalle kuuluu? Itse kokisin tuossa ongelmaksi/riskiksi lähinnä tulevat vuokrankorotukset. 

Vierailija
10/18 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis jos ottaisin tuon asunnon nii vuokra nykyistä asuntoa kalliimpi 90e. 

Vierailija
11/18 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos maksat muutosta mahdollisesti aiheutuvat kulut ja ylimenevän osan vuokrasta, niin mitä se Kelalle kuuluu? Itse kokisin tuossa ongelmaksi/riskiksi lähinnä tulevat vuokrankorotukset. 

mm joo siis tappiolle jäisin sen 100e jos tulot ei tule muuttumaan tuosta. Toki sitten jos toimeentulo tuki nousee. 

Vierailija
12/18 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millainen vuokrasopimus? Mitkä vuokrankorotusperusteet? Noissa on aika paljonkin eroja.

Vierailija
13/18 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seuraavana vuonna vuokra luultavasti nousee niin olisi hyvä tietää onko sinulla silloin vielä varaa siihen. 

Vierailija
14/18 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millainen vuokrasopimus? Mitkä vuokrankorotusperusteet? Noissa on aika paljonkin eroja.

Ei ole vuokra sopimusta, näin tänään vasta netissä vuokraus ilmoituksen. Nykyinen asuntoni on siin mieles ihana kun on yksityinen eikä koskaan ole vuokra noussut. Tuosta uusimmasta sit en tiedä miten siinä kävisi. 

Vierailija
15/18 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se Kelalle kuulu mitenkään, paitsi vuokravakuutta tai muuttoavustusta ei saa liian kalliiseen asuntoon. Mutta jos et saa toimeentulotukea niin et niitä muutenkaan saisi.

Vierailija
16/18 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se Kelalle kuulu mitenkään, paitsi vuokravakuutta tai muuttoavustusta ei saa liian kalliiseen asuntoon. Mutta jos et saa toimeentulotukea niin et niitä muutenkaan saisi.

Joo uskon että kela hylkää vuokra takuuden mut sossun puoleen voisi kääntyä, takautuvaa tt-tukee ku on tuo laps niinku se syy. 

Vierailija
17/18 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa muuttaa. Jos kerran on lähelläkin, niin muutokulut on pienemmät. Se lapsi kasvaa äkkiä. 12 euroa ei ole paha ja voi se vuokra nousta nykyisessäkin asunnossa. 

Vierailija
18/18 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksan täl hetkel siis "itse" vuokran tuost työttömyys etuudesta. Kelalt ei mee mitää suoraan.  Asumistuki ei siihen riitä.

Mis ajat si vuokr lop rah jos ei riit mist?  Asutk yks saatk el maks?