Perukirjan tekeminen itse
Onko kokemusta? Pitäisi tehdä läheisen vanhuksen perukirja.
Kommentit (20)
Ei millään pahalla, mutta jos sun täytyy kysyätuota vauvalta, niin mahtaako siitä tulla mitään?
Oletko sama, joka on viikon sisällä jo kaksi kertaa kysynyt ohjeita perukirjan tekemiseen? Vaikka et olisi, niin kannattaa ainakin etsiä ne keskustelut ja lukea niissä annetut vinkit.
Jos tapaus on niin helppo, että perukirjan tekee ilman ongelmia itse, niin lakimies tekee sen alle tonnilla. Kannattaa miettiä, onko säästö kaiken vaivan arvoista.
Oliko vanhus naimissa (tai ollut aikaisemmin)? Jos vanhus oli eronnut tai leski eikä ositusta ole tehty, monimutkaistaa se selvästi kuvioita.
Lähinnä se kiinnostaa, miten pikkutarkasti kaikki varat ja velat pitää merkitä? Ja kyseessä on jakamaton (varaton) kuolinpesä vanhuksen puolison jäljiltä eli nyt ovat molemmat kuolleet.
Olen tutkinut perukirjoja netissä ja on pari sukulaistenkin perukirjaa mallina. Niissä hämäävät termit: vainaja, perittävä ja perinnönjättäjä. Kaikkihan tarkoittavat samaa eli kuollutta henkilöä, mutta voiko käyttää mitä tahansa termiä perukirjassa.
Ja kyllä, teen itse tämän perukirjan, mutta haluan perehtyä asiaan (liian) kunnolla eli tiedän kyllä, mitä ja miten merkitään, mutta tämä on ns. hienosäätöä. Jos tämä kysely ärsyttää, tämän voi skipata ihan vapaasti.
Vierailija kirjoitti:
Lähinnä se kiinnostaa, miten pikkutarkasti kaikki varat ja velat pitää merkitä? Ja kyseessä on jakamaton (varaton) kuolinpesä vanhuksen puolison jäljiltä eli nyt ovat molemmat kuolleet.
Olen tutkinut perukirjoja netissä ja on pari sukulaistenkin perukirjaa mallina. Niissä hämäävät termit: vainaja, perittävä ja perinnönjättäjä. Kaikkihan tarkoittavat samaa eli kuollutta henkilöä, mutta voiko käyttää mitä tahansa termiä perukirjassa.
Ja kyllä, teen itse tämän perukirjan, mutta haluan perehtyä asiaan (liian) kunnolla eli tiedän kyllä, mitä ja miten merkitään, mutta tämä on ns. hienosäätöä. Jos tämä kysely ärsyttää, tämän voi skipata ihan vapaasti.
Kyllähän ne täytyy merkitä, varat ja velat ja kaikki muukin, mikå vainajan tiedoiksi on merkitty. Asuinkunnat osoitteet jälkeläiset jotka kuuluvat perikuntaan jne. Ja esteettömät todistajat. Viranomaiset sitten vaativat selvennystä jos jokin on epäselvää.
Miten paljon olette käyttäneet tekoälyn apua perukirjan tekemisessä? Voiko siihen luottaa vai pitääkö tarkastaa sen antamat vastaukset?
Vierailija kirjoitti:
Miten paljon olette käyttäneet tekoälyn apua perukirjan tekemisessä? Voiko siihen luottaa vai pitääkö tarkastaa sen antamat vastaukset?
Kaikki tekoälyn tuottamat vastaukset pitää tarkistaa, oli kysymys sitten mistä asiasta tahansa. Vaikka tekoäly monesti tuottaa hyviä tuloksia, niin välillä se tuottaa täyttä puppua.
Tekniikan tohtori tietotekniikan alalta
Vierailija kirjoitti:
...
Ensimmäisen kappaleen kysymyksiin olet jo saanut perusteelliset neuvot viikon sisällä aloittamassasi aikaisemmassa keskustelussa. Minäkin kirjoitin sinulle pitkät ja perusteelliset vastaukset. Tuntuu, että et lainkaan arvosta näkemääni vaivaa ja vastauksiani, kun aloitat samasta asiasta täysin uuden keskustelun niin kuin aikaisempaa ei olisi ollut lainkaan. Olisi eri juttu, jos viittaisit johonkin aikaisempaan vastaukseen ja pyytäisit siihen vielä tarkennusta.
Varat ja velat pitää kirjata tarkasti, esim. jokainen pankkitili erikseen. Tavallisen koti-irtaimiston sisältöä ei tarvitse luetella. Ja esim. hautaustoimiston laskusta voi vain kirjata koko laskun eikä tarvitse eritellä siitä erikseen, mitä hautaustoimisto on veloittanut esim. arkusta ja mitä kuljetuksista, jos ne ovat samalla laskulla. Mutta sitten taas toiselle laskuttajalle maksetut hautauskulut (esim. seurakunnalle hautapaikasta) kirjataan erikseen eikä lasketa yhteen hautaustoimiston laskun kanssa.
Sangen yksinkertaista verrattuna kolumbiakirjaan.
Mä tein itse äitini perukirjan. Lainasin kirjastosta oppaita siihen. Mieheni sain toiseksi allekirjoittajaksi.
Voi tehdä itse, yhden olen tehnyt. Vainaja varaton, kolme lasta.
Jos alla on jakamaton kuolinpesä, en lähtisi tekemään.
Niinkuin joku jo kommentoi, niin pitää tietää mitä tekee.
Kaikki tekoälyn tuottamat vastaukset pitää tarkistaa, oli kysymys sitten mistä asiasta tahansa. Vaikka tekoäly monesti tuottaa hyviä tuloksia, niin välillä se tuottaa täyttä puppua.
Tekniikan tohtori tietotekniikan alalta
Allekirjoitan tohtorin sanomiset. Olen monta kertaa "väitellyt" tekoälyn kanssa, kun tarjoaa minulle vanhentuneita lakeja ja olemattomia lakipykäliä. Eli uusi laki tullut voimaan jo ajat sitten ja silti jumittaa sen vanhan lain kanssa. Pykäliä tarjoaa sellaisia, joita en löydä edes vanhentuneista laeista eli keksii niitä itse...
Välillä osaa jotain auttaa, mutta en todellakaan luota tekoälyn tarjoamiin vastauksiin luotettavana lähteenä.
asianajaja, N53
Minä tein äitini ja isäni perukirjat, 10 vuoden väli oli heidän kuolemillaan. Isän perukirja oli jo helppo, kun ei tarvinnut kuin viimeisestä seurakunnasta ja dvv:stä sukuselvitys. Hyvin onnistuin, kumpikin meni pankeissa ja verottajalla läpi ilman lisäselvityksiä. Aika työlästähän se oli, mutta tulipahan kokemusta. Vieraitten perukirjoja en kyllä lähtisi tekemään, mutta isän ja äidin oli melko selkeät. En muista, miten äidin perukirjassa selvittelin isän ja äidin välejä, kun he olivat eronneet vuosikymmeniä sitten, mutta ei siitäkään mitään kyselyjä tullut.
Vierailija kirjoitti:
Jos tapaus on niin helppo, että perukirjan tekee ilman ongelmia itse, niin lakimies tekee sen alle tonnilla. Kannattaa miettiä, onko säästö kaiken vaivan arvoista.
On.
Jos pesä on yksinkertainen ja on edes hiukan maalaisjärkeä niin se ylimääräinen työ tuon teosta on alle tunnin. Joka tapauksessa ne omaisuuden arvot pitää lakimiehelle itse kaivaa.
Olen itse tehnyt 3 perukirjaa juurikin tästä syystä että työmäärä on ollut mitätön, eikä tuo ole selvissä tapauksissa mitään rakettitiedettä. Sitten kun alkaa tuleen metsätiloja, muita pesiä, loma-asunto espanjassa jne säätöä niin sitten sitä lakimiestä kannattaa vaivata. Nuo "talo + tileillä N euroa" pesät on ihan turha viedä lakimiesten tehtäviksi, varsinkin kun perijoinä on vaikka 2 sisarusta....
Voiko varat jättää merkitsemättä, jos tyhjennän perittävän tilin ja vien arvotavarat pois asunnosta?
ap
Toki aina voi kavallukseen ja veropetoksen tehdä, ihan oma valinta
Vierailija kirjoitti:
Voiko varat jättää merkitsemättä, jos tyhjennän perittävän tilin ja vien arvotavarat pois asunnosta?
ap
Tyhjennät tilin??
Jos on suhteellisen suoraviivainen pesä ilman mitään erityisen vaikeasti arvotettavia omaisuuseriä niin ei se vaikeaa ole. Netistä löytyy paljon malleja. Toki siinä pitää tietää mitä tekee, ettei myöhemmin tule ikäviä seurauksia.