Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vanhat diagnoosit ja oma kanta

Vierailija
15.09.2025 |

Minulla on muutamia mielenterveydellisiä ja neurokirjoon liittyviä diagnooseja ajalta ennen Oma kannan käyttöönottoa. Kyseiset diagnoosit eivät siis näy millään tavalla kannassa, ainakaan minulle itselle. Paperista epikriisiä minulla ei enää ole. Olen sittemmin vaihtanut paikkakuntaa ja mietinkin, että näkyvätkö nämä diagnoosit terveydenhuollon henkilökunnalle heidän koneiltaan, jos haluan tulevaisuudessa hakeutua hoitoon (esim. kognitiivinen käyttäytymisterapia). Vai tarvitseeko minun hankkia tarvittavat dokumentit paperisina/digitaalisina aiemman hyvinvointialueen terveydenhuoltoyksiköltä?

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät näy, jos olet aivan eri sairaanhoitopiirin alueella. Mutta jos olet saman sairaanhoitopiirin alueella, ja jos noiden diagnoosien tekoaikaan on ollut käytössä sähköinen potilastietojärjestelmä, ne diagnoosit näkyvät sitä sairauskertomusjärjestelmää käyttävissä toimipaikoissa. Sitä en tiedä, miten nämä erilaiset järjestelmät ajetaan yhteen, kun kyseisen sairaanhoitopiirin (eli hyvinvointialueen) sairauskertomusjärjestelmä yhtenäistetään. Voidaanko vanhaa esim. Efficaa ajaa yhteen jonkin uuden järjestelmän kanssa mikä se uusi järjestelmä sitten onkaan, ilmeisesti ja pakkohan ne on ajaa yhteen... tai ainakin jättää sen vanhan sisältämät tiedot jonnekin digiarkistoon mistä tiedot on sitten noudetttavissa jos tarvis tulee...

Näitä järjestelmiä kun on ollut erilaisia saman kaupunginkin alueella. Esim. terveyskeskus on voinut käyttää jotain Pegasosta tai Efficaa ja yliopistosairaala sitten omia järjestelmiään vaikkapa jotain Mirandaa ja mikä lie oberon tai mitä näitä nimiä nyt onkaan!

Ja jos ei ole ollut digitaalinen sairauskertomusjärjestelmä käytössä niin sitten on paperikansiot, joista voidaan tilata kopioita käyttöön.

Vierailija
2/3 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sen terapian hakuun päädyt, niin sittenhän se selviää, mitä sun pitää hankkia liitteiksi hakemukseen.... Kyllä kaikki järjestyy, arkistoista löytyy oli se arkisto sitten digitaalinen tai paperinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivät näy, jos olet aivan eri sairaanhoitopiirin alueella. Mutta jos olet saman sairaanhoitopiirin alueella, ja jos noiden diagnoosien tekoaikaan on ollut käytössä sähköinen potilastietojärjestelmä, ne diagnoosit näkyvät sitä sairauskertomusjärjestelmää käyttävissä toimipaikoissa. Sitä en tiedä, miten nämä erilaiset järjestelmät ajetaan yhteen, kun kyseisen sairaanhoitopiirin (eli hyvinvointialueen) sairauskertomusjärjestelmä yhtenäistetään. Voidaanko vanhaa esim. Efficaa ajaa yhteen jonkin uuden järjestelmän kanssa mikä se uusi järjestelmä sitten onkaan, ilmeisesti ja pakkohan ne on ajaa yhteen... tai ainakin jättää sen vanhan sisältämät tiedot jonnekin digiarkistoon mistä tiedot on sitten noudetttavissa jos tarvis tulee...

Näitä järjestelmiä kun on ollut erilaisia saman kaupunginkin alueella. Esim. terveyskeskus on voinut käyttää jotain Pegasosta tai Efficaa ja yliopistosairaala sitten omia järjestelmiään vaikkapa jotain

Kiitos vastauksestasi! Pitäisi olla digitaalisena. Oli siis julkinen nuorten psykiatrian poliklinikka, jota ei ole enää olemassa sellaisenaan. Pitänee siis kysellä, jos löytyisivät vanhan hyvinvointialueen arkistoista.