Mikä on normaalia sisarusten välistä riitelyä?
Välillä tuntuu, että sisarusten riitely on ihan mahdotonta. Puhun alakoulu- ja päiväkoti-ikäisestä lapsista. Miten ilkeitä voivat toisilleen olla! Ja toinen voi pahoittaa mielensä niin, että esimerkiksi karkaa ulos ja piiloutuu roskakatokseen. Välillä mietin, että onko minulla käsissäni ongelmatapauksia, ja tarvitsenko apua näiden kanssa? Olen tosi itse todella herkkätunteinen, eli onko kyse kuitenkin siitä että otan sisarusten riitelyn liian raskaasti ja suurentelen niitä mielessäni.
Asiallisia kommentteja tai vertaistukea kiitos.
Kommentit (14)
Vähän tarttis konkretiaa että mitä se riitely on.
No ei musta ihan normaalia, jos toinen joutuu pakenemaan ulos. Riitely sinänsä on.
Ota yhteyttä perheneuvolaan, jossa kartoitetaan tilanne.
Vierailija kirjoitti:
No ei musta ihan normaalia, jos toinen joutuu pakenemaan ulos. Riitely sinänsä on.
Ota yhteyttä perheneuvolaan, jossa kartoitetaan tilanne.
Pakenee vai menee mököttämään? Itsekin muistan draamailleeni lehtiroskikseen piiloutuneena alakouluiässä, eikä niissä tilanteissa oltu minua mitenkään kaltoin kohdeltu, saatoin suuttua vailla kun sisko ei lainannut hääbarbia.
Puuttuisin nyt pikaisesti. Puhun kokemuksesta. Itse en puuttunut ja nyt meillä asuu kaksi nuorta aikuista ketkä eivät siedä toisiaan. Sitä suren.
Meillä oli pojilla kamalia riitoja, välinpitämättömyyttä toisesta, painia ja välillä ihan vihaakin kun olivat 9-14 vuotiaita.
Välillä oli hyviäkin kausia kun harrastus oli sama ja kaveriporukat tunsivat toisensa.
Mä kyllä välillä surin tilannetta ja ajattelin, että tuleeko noista veljeksistä niitä, jotka vaan vihaavat toisiaan koko elämänsä.
Teini-iässä tilanne alkoi tasoittua, kun esikoinen varmaan totesi kaikki muut perheessä ihan ääliöiksi, mutta 1,5 vuotta nuorempi veli tajusi "edes jotain".
Nykyään (esikoinen jo 22-v) kaikki pojat ovat tosi läheisiä keskenään
Vierailija kirjoitti:
Puuttuisin nyt pikaisesti. Puhun kokemuksesta. Itse en puuttunut ja nyt meillä asuu kaksi nuorta aikuista ketkä eivät siedä toisiaan. Sitä suren.
Ilmankos eivät siedä toisiaan kun asuvat vielä kotonaan vaikka ovat aikuisia. Vanhat lapsuuden dynamiikat jylläävät. Aika itsenäistyä ja muuttaa pois, niin ärsytys vähenee pikkuhiljaa ja he voivat luoda keskenään aikuisten välisen suhteen.
Kun sä et kirjoittanut mitään väkivallasta, niin sanoisin että sun ei tarvitse huolestua. Se että sisarukset riitelee ja toinen päättää mököttää on tuon ikäisissä melko normaalia. Hälyttävää on vasta sitten jos alkaa tulla useampia tilanteita että toinen satuttaa fyysisesti toista.
Vierailija kirjoitti:
Kun sä et kirjoittanut mitään väkivallasta, niin sanoisin että sun ei tarvitse huolestua. Se että sisarukset riitelee ja toinen päättää mököttää on tuon ikäisissä melko normaalia. Hälyttävää on vasta sitten jos alkaa tulla useampia tilanteita että toinen satuttaa fyysisesti toista.
Ei nyt mitään vakavaa. Korkeintaan se on molemminpuolista muksimista, mutta kun en haluaisi sitäkään.
Ap
Meillä kun pojat riitelivät ja meno meni pian fyysiseksi, niin odotin hetken ja jos tilanne ei rauhoittunut niin komensin sitten pojat jäähylle omiin huoneisiinsa.
Usein olin itse ihan tunnekuohuissa vielä kun pojat olivat jo huudelleet "anteeksi" huoneesta toiseen
Kerran toinen pojista raotti huoneen ovea kysyäkseeen multa, että olenko vielä vihainen, kun he jo sopivat veljen kanssa riidan (joka oli siis yltynyt aika painiksi)
Joo, en siis ollut alunperinkään vihainen, vaan joskus kuumentuneet tunteet pitää laittaa jäähylle
Yleensä juontaa epäreiluun kohteluun, siis että sisarukset keskenään ovat eri rooleissa perheessä. Tai jomman kumman "temperamenttiin"
Vierailija kirjoitti:
Yleensä juontaa epäreiluun kohteluun, siis että sisarukset keskenään ovat eri rooleissa perheessä. Tai jomman kumman "temperamenttiin"
Tuossa voi olla perää. Toinen on todella temperamenttinen ja toinen taas aika herkkä. Ja silloin kun sen herkemmänkin suuttumus pääsee kunnolla nousemaan, niin soppa on valmis.
Ei ole normaalia. Ehkä jätetty asioiden kanssa liian itsekseen. Jompikumpi on luultavasti se pahis.
Pahoittelut kirjoitusvirheistä. Puhelimella näpyttelen.
Ap