Takaisitko lapsesi asuntolainan?
Siinäpä se kysymys tulikin. Itse takaisin. Kenenkään muun lainoja en, mutta lasteni kyllä. Ja muutenkin olisin valmis antamaan heille vaikka paidan päältäni. Eivät kyllä tällä hetkellä hetkellä ole taloudellista apua vailla, kumpikin on opiskelujensa loppusuoralla ja saavat palkkaa. Mutta kun asunnon hankinta tulee ajankohtaiseksi, asia voi tulla eteen.
Kommentit (12)
Ei näitä.takauksia taida enää olla.
Ei tarvitse. Takaukset ostetaan nykyään.
Ei henkilötakaus ole ainoa vaihtoehto. Minun asunto on lapsen asuntolainan takauksena, joten vastaus aloitukseen on kyllä.
Vuonna 2016 voimaan tulleen lainmuutoksen myötä henkilötakauksia ei enää hyväksytty asuntolainan vakuudeksi lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Henkilötakakauksia ei enää ole olemassakaan.
Eli täysin hypoteettista.
Laki ei kiellä antamasta henkilötakauksia, mutta jos esinevakuutta ei ole tarpeeksi, pankki ei voi myöntää lainaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laki ei kiellä antamasta henkilötakauksia, mutta jos esinevakuutta ei ole tarpeeksi, pankki ei voi myöntää lainaa.
Niin, pankit eivät ensisijaisesti myönnä lainaa henkilötakauksella, vaan asuntolainoissa käytetään reaalivakuuksia, kuten asuntoa tai säästöjä.
Meillä ainakin meidän kerrostaloasunto toimi rivitaloasunnon lainan vakuutena. Ei olla koskaan tarvittu mitään rahallisia takauksia. Eka oma asunto alle kolmikymppisenä. Ja Helsingissä asuttu aina.
Ei taida pankille kelvata enään henkilötakaus, vaan tarvitaan vakuus esim. asunto, kesämökki, osakkeita jne. joka taas on haasteellista, haluaako sitoa omaisuutensa kymmeniksi vuosiksi eteenpäin (laina-aika) pankin haltuun. Ja jos useampi lapsi, miten vakuuden antaminen vaikuttaa muihin sisarussuhteisiin? Entä jos sattuu kuolemaan tai vaihtaa asuntoa.
Minä annoin lapsilleni sen asuntolainan. Toimin siis pankkina, lapsi maksaa lainaa takaisin kerran kuussa nollakorolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän sellaisella henkolötakauksella ole mitään arvoa, eikä pankki hyväksy, jos henkilöllä ei ole realisoitavaa omaisuutta.