liftauskysymyksiä liftanneille
Milloin olet liftannut?
Mikä on ollut pisin reissu minkä olet liftaamalla tehnyt?
Missä maissa olet liftannut? Jos useammassa, niin muistatko oliko jossain huomattavan helppo/vaikea saada kyytejä?
Pidätkö liftaamista noin ylipäänsä vaarallisena, ja koitko itse jotain vaaratilanteita?
Kommentit (9)
Pisin liftaus n.400-500 km Suomessa. Matka taittui eri autoissa ja pääsin perille syrjäkylille. Ei pelottanut, ja 80-90 luvulla liftasin. Yksi äijä laittoi käden reidelle 80-luvulla. Otin myös solttupoikia kyytiin kun sain itse ajokortin.
Yksi tuttu liftasi rekkojen kyydissä Keski-Eurooppaan joskus vuosituhannen vaihteessa. Hyvin meni.
90-luvulla, pisin matka n. 100 km ja paljon lyhyitä matkoja. Suomessa vaan. En pitänyt vaarallisena, eikä koskaan mitään sattunut, vaikka liftattiin humalassakin baari-illan jälkeen.
N. 20v sitten Suomi ja usa. Tuhansia kilometrejä. Kaikki meni aina hyvin, jos olisin pitänyt vaarallisena, olisin jättänyt väliin.
70-luvulla ja 80-luvun alussa liftasin useinkin, mutta pisimmät matkat olivat noin 100 km ja liftailu tapahtui Suomessa. Kohteliaita kuskeja olivat ja kotiin mentäessä toivat pihaan asti. Kerran pääsin liftaamalla poliisiauton kyytiin. Varoittelivat jatkossa peukalokyytilöimästä, kun on olemassa kaikenlaisia autoilijoita.
Mielestäni nämä autoilijat, jotka ottivat liftareita kyytiin olivat yleensä aika suvaitsevaisia ja yksinäiset kuskit juttelunhaluisia. Olen toki jättänyt nousemaan autoon, jos jokin vaikuttaa epäilyttävältä. Tuuria matkassa kenties.
Myöhemmin otin ajokortin saatuani myös itse kyytiin liftareita 5-tien varrelta.
On se maailma muuttunut, nyt ei uskaltaisi ottaa ketään tuntematonta kyytiin eikä mennä kenenkään tuntemattoman kyytiin.
2000-luvulla olen liftannut max. 10 km matkoja. Itse en ole ottanut liftareita kyytiin, mutta vanhempani otti joskus, kun olin lapsi. Muuten ottaisin mielelläni itsekin, mutta pelkään, että olisi pakko jutella jotakin ja jännittäisi niin, etten osaisi enää ajaa. :D
Lyhyitä matkoja 90-luvun alussa. Oli pakko, kun ei ollut bussirahaa. Humalassa miltei joka kerta. Oli kertoja jolloin, kyydin antanut olisi halunnut suhteen.Suomessa vaan.