Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkä ikäistä lasta autatte vielä syömisessä?

09.04.2007 |

Haluaisin kuulla minkä ikäistä lasta vielä autatte syömisessä? Meillä kolme vuotias neiti joka kyllä osaa vaan ylen usein ei halua/jaksa syödä itse. Eli auttaa saa joka ruoka hetki.

H-R

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
17.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja toisinaan autan häntä syömisessä (=syötän) yhä edelleen.

Kyse ei ole siitä etteikö hän osaisi syödä itse,vaan että iltasella jo kaipaa hieman äidin läheisyyttä ja pyytää saada tulla syliin. Siinä sitten joko syö itse tai minä syötän.

En näe tuossa mitään pahaa. Miksi pitäisi kieltää toiselta hänen haluamansa läheisyys ja väsyneen pienen ihmisen auttaminen?

Päiväkodissa syö reippaasti kaiken ruuan ihan itse. Elikkä osaa valaln mainiosti syödä ihan itse.

Kotona tuon syömisen kanssa ona aina ollut vähän niin ja näin.

On oikeastaan vasta ihan hiljattain alkanut syömään kunnolla myös kotona.

Siihen asti piti aina tarkkailla minkä verran neiti oikein syö.

Nyt jos sanoo ettei jaksa voi huoletta sanoa,että ei se mitään. Ennen tuota mahdollisuutta ei juurikaan ollut ja syöttäminen oli varmin keino saada oikea määrä ruokaa menemään aterialla.

Aion autaa tyttöä syömisessä niin kauan kuin hän sitä itse pyytää.

Se onko hänellä silloin ikää 6-vuotta tai yli ei vaikuta asiaan.

Vierailija
2/27 |
17.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lusikan annoin käteen n. vuoden iässä ja puolen vuoden avustuksen jalkeen on syönyt itse.

Äärimmäisen harvoin syötetään lusikallinen tai pari. Viimeksi syötin ne kun oli 40 asteen kuumeessa jouluaattona.

Hyvin on ruoka uponnut ja ikää nyt 3,5v.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
20.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikki litkumaiset (kiisselit, viilit yms.), koska lapsi pyytää. Koska hän osaa kuitenkin syödä itsekin en näe asiassa mitään ongelmaa. En usko että passautan lapseni piloille vaikka syöttäisin hänelle viilit nassuun kouluikään asti.

Aika naurettavia kommentteja joiltakin 1,5 vuotiaiden vanhemmilta, jotka kuvittelevat lapsensa olevan jotenkin ihmeellisiä kun ovat syöneet 1,1 vuotiaasta. ( ;

Vierailija
4/27 |
20.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

lusikoimista suuhun tai jonnekkin muualle ;) reilu 1 vuotiaana. Tuskinpa kukaan tässä keskustelussa sillä asialla kehuskelee, lapset kehittyy eri tahtiin ja jokainen taaplaa tyylillään :)

Vierailija
5/27 |
09.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä saman ikäinen poika ja saa myös vielä autella. Herkut menee kyllä itsekin syötynä. Lähinnä ruoka pitää vielä syöttää.

Vierailija
6/27 |
09.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamupala ja iltapuuro menee syötettynä. No aamupala ei jos on jotain muuta kuin puuroa ( ei uppoa enään joka aamu todellakaan). Lounas ja päivällinen menee vaihtelevasti syötettynä. Osan kyllä useimmiten syö itse. Ruoasta riippuen syö itse kokonaan.. Useimmiten kuitenkin syötettynä ( maksalaatikkoa ei syödä joka päivä ;) )

Ystävälläni on 6v tyttö jota hän edelleenkin syöttää välillä. Perustelee sitä sillä että tyttö on niin hidas syömään. Itse en kuitenkaan todellakaan enään 6 vuotiasta aio syöttää! Vaikka söisikin hitaasti. Ruokailussa ei mielestäni saa edes olla kiire.

Vierailija
7/27 |
09.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ruoan laadusta ja mieluisuudesta riippuen tietysti osaa ja viitsii kyllä itsekin. välillä on paras pitää kiirettä, en suvaitse sitä että aina vetkutellaan (jos vaan annetaan) ruokapöydässä. Kiire ei tarvitse olla mutta ylimääräistä ei vetkutella. Uhmaikä vielä kolmivuotiaalla ainakin kovasti. Ehkä ne sitten kouluun mennessä oppivat... ;) Ja 3.5v usein myös sanoo, että ITSE.

Vierailija
8/27 |
09.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tässä se nähdään kuinka ei ole hajuakaan siitä milloin lapsen pitäisi syödä itse jos ei ole asiasta koskaan mistään kysynyt tai tiedustellut. Minä jotenkin olen pienessä mielessäni ajatellut, että lapset syövät ennen kahta vuotta täysin itse :) heh

Meidän poika on nyt sit vaan jostain syystä innokas syömään ite (ainakin vielä) kun on 1v ja 2kk ja syö lähes kaikki päivän ruuat itse. Hassua. Mutta eipä kai tuota kannata enää lopettaakkaan kun kerta niin hienosti jo syö?

Vierailija
9/27 |
09.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja huoh, ongelma on ollut siinä, että ei ole saanut syöttää... Esikoista syötin kyllä ajoittain vielä 3-vuotiaana (puuroa, keittoa) mutta kai lähinnä siksi, etten halunnut sotkua. Nuo pienet alkoivat syödä itse kaiken alle 1-vuotiaana ja sen jälkeen en ole kertaakaan syöttänyt, vaikka välillä ois kyllä tehnyt mieli ;-) Nyt pienillämme ikää 3v8kk ja kohta 2v.

Vierailija
10/27 |
09.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka onkin hidas ja ronkeli syöjä. Mutta kyllä lapset ovat todella erilaisia tuossa syömisen itsenäisyydessä. Meidän pojalla ei ole koskaan ollut mitään intoa syödä itse. Ei ottanut vauvana lusikkaa käteen, ei tykännyt sormiruoista jne. Pikkusisko 1 v. sen sijaan pistää kaiken suuhunsa ja syö esim. leipää jo todella mallikkaasti itse. Meidän esikoinen on tottunut vasta 3-vuotiaana leipään.

Vierailija
11/27 |
09.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kaikki ruuat saa vielä syöttää. Osaisi, vaan ei viitsi. Jotain oikein hyvää ruokaa jos on ja jos se on palasina, että saa itse tökkiä haarukkaan, niin niitä hetken kiinnostaa syödä. Muuten aina pyytää, että äiti syöttää. Huoh. Ei pienintäkän kiinnostusta myöskään pukemiseen tai sen opetteluun. Tykkää todellakin saamastaan palvelusta.

Vierailija
12/27 |
09.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinkin päivähoidossa siihen patistettiin. Nyt herra on 3 v 3 kk ja osaisi kyllä mainiosti... Vaan kun ei viitsi. (Paitsi silloin kun on mieleistä ruokaa.) Tai siis kyllä syö mutta se kestää ja kestää... Sitä tulee sitten poikaa usein jeesattua, että saadaan ruokailu säälliseen aikaan päätökseen ;-)

Vierailija
13/27 |
09.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En sitten vissiin ollutkaan... Poika oli 1-v iästä 2,5-v ikäiseksi tosi huono syömään ja silloin tuli kyllä syötettyä, että olisi edes jotain syönyt. Joskus aina tein vakaita päätöksiä, etten enää niin isoa lasta syötä (koska osasi itsekin syödä), varsinkin kun mies oli ehdottomasti syöttämistä vastaan, mutta sitten kuitenkin parin viikon syömättömyyden jälkeen (no, söi poika sentään jotain itsekin) aloin taas syöttää. Ja sitten taas tein päätöksen, etten syötä jne. Tosi johdonmukaista! Nyt pojalla on ikää 3 v 10 kk ja ainakaan vuoteen ei ole tarvinnut paljon syöttää. Joskus kun poika on illalla tosi väsynyt, syötän puuron. Ja joskus harvoin muita ruokia (siis tyyliin 2 krt/kk). Periaatteessa olen/olin sitä mieltä, että sitten kun lapsi osaa itse kunnolla syödä(viimeistään 1,5-vuotiaana ovat kaikki tuntemani lapset osanneet itse syödä), en enää syöttäisi kuin poikkeustapauksissa, mutta käytänössä tilanne oli vähän toinen. Ehkä " parempisyömäisen" lapsen kanssa pysyisin periaatteessani...

Vierailija
14/27 |
09.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen alkoi itse syödä reilun vuoden ikäsenä ja söi hyvin siististi ja aina itse. No syntyi pikkuveli, esikoinen söi edelleen ja oli 1v6kk, mutta kas kun veljeä alettiin syöttää tippui lusikka esikoiseltakin. Nyt veli 11kk ja harjoittelee kovasti itse syömistä ja hiljalleen alkaa isovelikin palata normaaliin, mutta auttaa toki saa. Hän on nyt 2v6kk ja pääsääntöisesti syö itse, autan kyllä ja välillä syötän.

Uskon että enää koulussa ei tarvi syöttää-

Vierailija
15/27 |
10.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähinnä aamu- ja iltapuuron (jotta ne menis!) ja sitten kovasti sotkevia ruokia kuten mustikkaa sisältävät tms. syötän vielä.

Osaa syödä kyllä itse. On osannut jo varmaan 2-vuotiaasta, käyttää myös haarukkaa ja veistä kohtuullisen hyvin, mutta ei jaksa keskittyä syömiseen. Mä olen kans kuvitellut palvelevani vähän liikaa, mutta vastauksista päätellen en.

Syö hyvät ruoat kyllä itse ja haluaakin kokeilla vaikeidenkin ruokien syömistä. Esim. spagetin syömistä rakastaa, kun saa luvan kanssa vähän sotkea =) Ja esim. joku Jacky vanukas menee ihan kivasti jo, välillä tulee sotkua.

Ruoka-aikana syötän nykyään siksi, että on alkanut ronkeloimaan ja ruokaa ei menisi senkään vertaa jos en syöttäisi. Hoitopaikassa käsittääkseni syö itse ja hoitaja auttaa loppuja... eli kotona elää vauvempana kuin onkaan - niin kai ne aina.

Vierailija
16/27 |
10.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

2,5-vuotias on syönyt itse 1,5-vuotiaasta asti. Kun aloitti syömisen itse, ei saanut ollenkaan auttaa kuukausiin. Nykyään joskus, kun keskittyminen herpaantuu syötän pari haarukallista. Ei kuitenkaan osaa esim. pilkkoa itse ruokaansa eikä käyttää muutenkaan veistä (paitsi leivän voitelemiseen)

Olen kuvitellut, että hän alkaa tehdä kaikki asiat itse, kun on siihen valmis, näin juuri kävi syömisen kanssa. Mutta taidan olla väärässä. Puemme tytön nimittäin vielä kokonaan, ainoa mitä hän laittaa itse päälleen ovat hattu, käsineet ja kengät (tosin ulosmenoa varten vain saappaat). Mutta, mutta näköjään tuo osaisi pukea ihan itsekin. Haalarinkin vetoketjussa tarvitsi auttaa vain tiukimmassa kohdassa. Eli tässä pukemisasiassa näköjään ei toimi se, että tekee itse, kun osaa.

Vierailija
17/27 |
10.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille=) Juu todellakin jos meillä syötäis maksalaatikkoa joka päivä ei todella tarvis syöttää=;) Vaan kun niin on pitää aina vähintään lopussa auttaa ainakin niin että tekee " kuorman" valmiiksi lusikkaan/haarukkaan. Mutta lienee meillä vaan kyse siinä vaiheessa se että kun ei viitsi. Vaan todellakin eiköhän se sitten aikanaan tule hoksattua, että on kivampi syödä ihan itse=)

H-R ja neiti 3V4kk

Vierailija
18/27 |
10.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin 3,5-vuotias olisi varmaan edelleen tyytyväinen, jos minä syöttäisin aina. Sen sijaan 1,5-vuotias lappaa ruoat lautaselta reippaasti lähes poikkeuksestta.

Yleensä en tietenkään syötä vanhempaakaan, koska toki osaa homman itsekin ja herkkuruoat (=maksalaatikko tai pasta) menevät kyllä aina reippaasti alas. Mutta välillä ruoka ei ole niin herkkua ja on kiire / haluan lapsen syövän lautaselta myös vihannekset tmv. ja silloin autan. En ole ottanut asiasta sen kummempia paineita, tuskinpa poika haluaa kuitenkaan enää teini-ikäisenä äitiä luiskoimaan ruokaa suuhun.

Vierailija
19/27 |
10.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

en oo tullu ajatelleekskaan että tosiaan joitain pitää vielä syöttää yli 2vee... minä kun pidin pari päivää sairasta lasta hoitamassa ollutta hoitajaa tyhmänä kun oli syöttäny meijän reilu 2v. lasta.

meillä poika on lusikoinu ruokansa jo n. vuoden ikäisestä (muistaakseni)

Vierailija
20/27 |
10.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai tulee hirmuinen kiukkukohtaus kolmivuotiailla. Näin jo ainakin puolitoista vuotta. Viili on ainoa jonka edelleen syötän. Harvoin poikia vauvattaa (useimmiten kipeänä) niin että haluavat äidin syöttävän.

Jos joskus junassa tai vaikka kaupungilla haluan syöttää, ettei vaikka vaatteet sotkeudu, täytyy etukäteen selittää ja perustella.