Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Esofagusatresia, kokemuksia?

Vierailija
08.09.2025 |

Meillä todettiin sikiöllä viime viikolla rakenneultrassa pieni mahalaukku ja saimme tälle päivälle kontrolliajan ultraan. Tänään tosiaan kontrolliultrassa mahalaukku todettiin edelleen pienehköksi. Lääkäri heitti ilmoille epäilyn esofagusatresiasta eli ruokatorven ahtaumasta, ja sikiön olisi vaikea niellä lapsivettä. Kaikki muut rakenteet olivat normaalit ja virtsarakossakin oli virtsaa joka viittaisi siihen että sikiö kuitenkin jotain nielee.

Saimme ajan huomiselle lapsivesitutkimukseen. Kuinka todennäköistä on että sieltä löytyisi joku kromosomipoikkeama?

Ja onko täällä muita joilla itsellään tai lapsella olisi kokemusta kyseisestä poikkeamasta?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
08.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun vauvallani epäiltiin samaa. Hän siis kehittyi normaalisti, ja ultrattiin kuukausittain minun perussairauteni takia. Ihan loppu raskaudesta yhdessä ultrassa ei mahalaukku näkynyt. Sen enempää ei siinä tutkittu, koska synnytyskin sitten piakkoin muista syistä käynnistettiin. Vauva vietiin synnytysdalista heti teholle tutkittavaksi, jotta nähdään että onko se ruokatorvi kehittynyt normaalisti.

Kaikki oli kunnossa. Lastenlääkäri puhui kanssani leikkauksista ym ennen synnytystä, eli kerrottiin miten edetään ja millainen vaiva on kyseessä, jos sellainen olisi.

Minulle jäi olo, että ennuste olisi ollut jokatapauksessa hyvä, vaikka toki leikkauksia olisi edessä jos jotain olisi ollut. Koin myös hyväksi sen, että epäily selvisi etukäteen, jolloin saatoin siihen varautua, on ikävämpää jos jo syntynyt ja viereen saatu lapsi viedään teholle äkisti, siitäkin minulla on kokemusta, mutta silloinkaan ei onneksi ollut mitään vakavaa lopulta. 

Uskon että voit olla huoleti! Tähän asti siis on vaikuttanut että rakenteet on ok? Jos jotain nyt olisikin, on hyvä, että asiaa epäillään jo nyt, ja voidaan tutkia ja varautua siihen heti vauvan synnyttyä. 

Vierailija
2/5 |
08.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle siis tehtiin kromosomi testit jo aiemmin, oman ikäni vuoksi, eli oli tiedossa että terveet kromosomit on, mutta silti rakennepoikkeamia toki voi olla. 

Juuri siksi niitä ultria tehdään, että löydettäisiin ne epäillyt, ja mahdolliset ongelmat myös hyvissä ajoin, jotta niihin voidaan varautua, valmistella vanhempia ja joidenkin tapausten kohdalla miettiä vaikkapa synnytystapaa. esofagusatresia kyllä mahdollistaa ihan alatiesynnytyksen minun käsittääkseni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
08.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki muut rakenteet on olleet normaalit, ainoa poikkeama on tuo pieni vatsalaukku.

Olipa lohduttavaa lukea tämä kommentti. Olen ihan huolesta suunniltani enkä tiedä miten päin olla. Mietin jo downia ja kaikkea ja että paljonko niitä leikkauksia ja sairaalassa oloa syntymän jälkeen tulee olemaan. 

Onko täällä ketään jonka lapsella olisi ihan todettu tämä syntymän jälkeen ja kuinka asiat etenivät syntymän jälkeen?

Ap

Vierailija
4/5 |
08.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sama, joka vastasi tuossa ylempänä. Eikö tuo ruokatorven poikkeama ole harvinainen, näin muistelen silloin googlanneeni (vauva on puolivuotias nyt)

Eli on todennäköisempää, että tämä on sinulle vain väärä hälytys, kuin että vauvallasi olisi kehityspoikkeama. 

Lisäksi se, että virtsarakko näkyy ja virtsaa tulee, on hyvä merkki! 

Tottakai olet huolissasi ja säikähtänyt, se on ihan luonnollista. 

Itse ajattelin niin, että en voi asialle mitään. Ei siinä voi kuin koettaa rauhoittua, ja antaa lääkäreiden tehdä työnsä. 

Se jo kehittynyt ruokatorvi ei todellakaan katoa yhtäkkiä, eli jos vatsa on näkynyt ja sitä pissaa tulee niin kyllä se ruokatorvi on ainakin osittain ehjä. Siinä voi siis olla myös reikä. 

Vierailija
5/5 |
08.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka lapsella olisi joku vamma esim syndrooma, niin ei sekään maailmanloppu ole, vaikka siinä on pureskeltavaa.. vertaisten joukkoon silloin. Tukea on tarjolla.

peukut pystyssä että yksityäinen juttu ja paljastuu vääräksi hälyksi. 

t: Vammaisen lapsen äiti