Olet soutamassa kajakkia merellä kaverisi kanssa ja tulee myrsky
Kaverisi on erittäin kokematon kajakin kanssa ja sinä taas oikein hyvä. Virrat vie teitä avomerelle päin ja kaverisi hidastaa menoa. Selviytyminen tarkoittaa, että hylkäät kaverisi, joka suurella todennäköisyydellä kuolee merelle kokemattomuuttaan kun myrsky riepottelee. Toisaalta voitte menehtyä molemmat ellet saa hankittua apua. Tiedät, että jättämällä kaverisi pääset maihin ja voi hälyttää apua. Toisaalta joudut elämään tosiasian kanssa että hylkäsit jos kaverisi menhtyy.
Mitä teet?
Kommentit (31)
En soutaisi merellä kajakkia kaverin kanssa. En myöskään soutaisi yksin merellä kajakkia niin kauas rannasta, että tällainen tilanne voisi päästä käymään. Ja mitä edes tarkoittaa, että kaveri hidastaa? Jos hän soutaa tai sähläilee, käskisin lopettamaan, kuuntelemaan ja noudattamaan ohjeita. Mutta kuten sanottu, en joutuisi tällaiseen tilanteeseen.
Herään unesta.
Tuota tilannetta ei voisi tosielämässä sattua koska kajakista ei voi noin vain työntää kaveria mereen, ja koska kaksipaikkaisessa kajakissa huonokin meloja on parempi kun ei melojaa ollenkaan.
Kajakkia ei soudeta, joten kehottaisin kaveriani melomaan.
Aloittaja ei vissiin ole koskaan melonut kajakilla.
Melojana en lähde merelle, ainakaan avoimelle selälle josta on pitkä matka rantaan. Säätiedot katsotaan etukäteen ja ennakoidaan mitä voi sattua. Kajakki on kokemattomalle sen verran kiikkerä, että en usko lähteväni kauhean kokemattoman kanssa matkaan. Ennakointi ja turvallisuussuunnittelu tulisi aina olla lähtökohta mille tahansa reissulle.
Kajakkia ei soudetaan dorka. Keksi parempia juttuja.
Minä en mene merelle missään kajakissa tai muissa heppoisissa veneissä. Hait syö sellaiset hetkessä.
No se joka SOUTAA kajakki on lähtökohtaisesti kusessa jo rannalta lähtiessä. En lähtisi 30 metriä pidemmälle sellaisen pösilön kanssa.
Kuka tällaisia avauksia keksii? Siis luuletko, että joku henkilö huitaisi melalla kaverin tajuttomaksi ja kippaisi kajakista kuolemaan, kun kaveri myrskyssä "hidastaa" vai mikähän tässä on ollut lähtökohta?
Kajakkiesimerkki vähän ontuu. Mutta kykenisin uhraamaan jonkun toisen oman henkeni puolesta. Etenkin jos olisi selvää, että se toinen kuolisi joka tapauksessa. Toisaalta voisin uhrata oman henkeni joissain tilanteissa, jos se pelastaisi lasteni tai sukulaislasteni hengen.
Ei ole mahdollinen tilanne.
Mutta jos olisi, pysyisin kaverin tukena. Harmittaisi hirveästi et tuli airot otettua melan sijaan mukaan.
Tässä varmaan mietitään tilannetta, jossa ollaan kahdessa erillisessä kaikissa ja toinen jättäisi toisen taakseen ja meloisi itse nopeammin rantaan. Kannattaa tosiaan miettiä tilanne etukäteen niin ettei edes joudu tällaiseen tilanteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Tässä varmaan mietitään tilannetta, jossa ollaan kahdessa erillisessä kaikissa ja toinen jättäisi toisen taakseen ja meloisi itse nopeammin rantaan. Kannattaa tosiaan miettiä tilanne etukäteen niin ettei edes joudu tällaiseen tilanteeseen.
Juuri näin. Kukaan ei osannut vastata kysymykseen vaan alkoi pilkunviilaus. Voi olla jokin toinenkin tilanne jossa sama eli jättämällä kaveri voit pelastaa teidät molemmat tai kullette kumpikin. Ja teille jotka väitätte ettei tuollaista tilannetta voi tulla, niin on paljon mitä voi tapahtua, muutenhan ei olisi pelastusoperaatioita ollenkaan jos ei koskaan voisit tapahtua mitään.
Laitan kaverin kajakkiin hinausnarun ja soitan merivartiostolta apua.
Tai siis viisi vuotta meloneena ja ilman merimelontadiplomeita en ensinnäkään a) lähtisi merelle b) veisi sinne kokematonta melojaa, koska itse olen meistä kokeneenpana vastuussa ja c) olisin ainakin katsonut sääennusteet ja merivirrat.
Ihan päätön skenaario.
Ps. Kajakkeja ei soudeta
T.melontaseuralainen
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja ei vissiin ole koskaan melonut kajakilla.
... ekä soutanut.
Tosaalta, eihän järvikään soutamalla kulu.
Nyt tekisi mieleni kertoa juttu edesmenneestä mummostani 1940-luvulta. Tarinaan liittyy mm. paikkakunnan kissat ja eräs nestemäinen ruokalaji, mutta jätetään nyt ensi kertaan.
Kokeneena melojana mukanani on tietysti hinausköysi, jolla autann kaverini rantaan. Lisäksi puhelimeni on pakattu vedenpitävään koteloon ja voin tarvittaessa soittaa apua. Suosittelen aloittajalle melontakurssia.
Minkä takia sitä apua pitäs maihin mennä soittamaan? Eikö avun soittaminen toimi kajakissa?
Rauhoittelen kaveria ja sanon, että säästetään voimia. Neuvon miten myrkyssä toimitaan. Ei saa mennä paniikkiin. Kajakki on kuitenkin parempi kuin ei mitään. Meillä on pelastusliivit ja minä olen ammattilainen. Uskon vakaasti, että pystyn pelastamaan molemmat. Otan sen haasteena. Jos kuolemme, niin olen onnellinen, että se tapahtui merellä. En muuta toivoisikaan. Meri on hieno paikka.
t. kerran jo selvinnyt
Kaikki ei ole lähtötilanteessa hyvin, jos kajakkia soudetaan. Luulen, että näkisin unta.