Ihana tuo dokumentti pmmp - ei enää ikinä. Ihan itketti.
Oli kyllä todella koskettava dokumentti. Hienoa, että avaavat rehellisesti tuota aikaa kun olivat nuoria.
Ei ole ollut helppo tie mutta näen kyllä kaksi upeaa vahva naista heissä. Arvostan.
Kommentit (159)
Itseensä täynnä olevia narskuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
PMMP:lle kiitos että pääsin eroon väkivaltaisesta isästäni. Siteerasin kuin selkärangasta Joku raja biisiä, tiedätte kyllä mikä lause, eikä hän uskaltanutkaan lyödä minua. Ei enää koskaan. Tiesi varmaan katseesta että olen tosissani.
Uskon että tämä bändi on saanut paljon vastaavaa hyvää aikaan.
Kiva kuulla, että hyvää on tapahtunut.
Mutta täsmennän sen, että tuo "Joku raja" oli Amnestyn kampanja (= ihmisoikeusjärjestö Amnesty International), jota varten oli musiikkielämääkin kutsuttu mukaan. Ensimmäisiä ihmisoikeuskampanjoita, jossa kampanjoitiin Suomessakin, siis naisiin kohdistuvaa väkivaltaa vastaan.
Jotain tällaista muistelinkin, mutta haluatko siis että kiitän Amnestyä tästä elämäni suuresta käännekohdasta, vai bändiä joka esitti kappaleen niin voimakkaasti että se jäi elämään sisimpääni ja sysäsi minut tähän muutokseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väkivalta on väärin mutta tuossa huokui jotenkin taas miesviha. Ei kaikki miehet ole pahoja ja kyllä sitä miehiinkin kohdistuu paljon parisuhdeväkivaltaa ym .
Mistä huokui? Siitä että nämä naisartistit kertoivat että heihin on kohdistettu (seksuaalista) väkivaltaa monen miehen taholta? Siitä kun miehet omilla kasvoillaan esim. haastattelijana kysyivät ja kommentoivat asiattomia?
Eiköhän tuo kirjottaja tarkoita sitä, että monilla on tapana jokaista miestä syytellä siitä että joku on sellaista kohdistanut. Suurin osa kun on sellaista tiukasti käsittääkseni vastaan.
Kiva tarina sulla. En itse huomannut että PMMP tai dokumentti tai kukaan olisi syytellyt kaikkia miehiä.
Eri asia sitten se että millaiset miehet tunte
Tuo on hieman nyt erikoisesti muotoiltu tuo kommentti. Mutta toivoakseni syyllisyyttä nyt ei tarvitse tuntea -sen pahemmin kuin syyttämistäkään- ainakaan sellaiset, jotka eivät ole tälläiseen koskaan syyllistyneet. Nämä muotoilut on vaan joskus vaikeita, ja sanamuodot voi joskus olla sellaisia, että niitä voi tulkita kenties yleistykseksi. En ole itse nähnyt ainakaan toistaiseksi kys.dokumenttia, jotenka en voi tietää millainen sanamuoto on mahdollisesti ollut kyseessä.
Toisaalta onhan se ymmärrettävää, että jos kokee jotain epäasiallista, niin herkässä mielentilassa tulee "kaikki miehet on sikoja" - tyylisiä kommentteja, mutta kun ne jossakin ohjelmassa esimerkiksi julkisesti esitetään, niin joistakin se voi tuntua hyvinkin raadolliselta. Onhan olemassa sellaisiakin miehiä kai, joita on syytetty asioista, joihin he eivät ole edes syyllistyneet. Tuskin haluaisit itsekään syytöksiä sellaisesta vääryydestä, jonka joku toinen on tehnnyt ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
PMMP:lle kiitos että pääsin eroon väkivaltaisesta isästäni. Siteerasin kuin selkärangasta Joku raja biisiä, tiedätte kyllä mikä lause, eikä hän uskaltanutkaan lyödä minua. Ei enää koskaan. Tiesi varmaan katseesta että olen tosissani.
Mutta täsmennän sen, että tuo "Joku raja" oli Amnestyn kampanja (= ihmisoikeusjärjestö Amnesty International), jota varten oli musiikkielämääkin kutsuttu mukaan. Ensimmäisiä ihmisoikeuskampanjoita, jossa kampanjoitiin Suomessakin, siis naisiin kohdistuvaa väkivaltaa vastaan.
Jotain tällaista muistelinkin, mutta haluatko siis että kiitän Amnestyä tästä elämäni suuresta käännekohdasta, vai bändiä joka esitti kappaleen niin voimak
Tämän tietänet itse parhaiten, että ketä kiität. Toivon sinne oikein hyvää jatkoa !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väkivalta on väärin mutta tuossa huokui jotenkin taas miesviha. Ei kaikki miehet ole pahoja ja kyllä sitä miehiinkin kohdistuu paljon parisuhdeväkivaltaa ym .
Mistä huokui? Siitä että nämä naisartistit kertoivat että heihin on kohdistettu (seksuaalista) väkivaltaa monen miehen taholta? Siitä kun miehet omilla kasvoillaan esim. haastattelijana kysyivät ja kommentoivat asiattomia?
Eiköhän tuo kirjottaja tarkoita sitä, että monilla on tapana jokaista miestä syytellä siitä että joku on sellaista kohdistanut. Suurin osa kun on sellaista tiukasti käsittääkseni vastaan.
Tuo on hieman nyt erikoisesti muotoiltu tuo kommentti. Mutta toivoakseni syyllisyyttä nyt ei tarvitse tuntea -sen pahemmin kuin syyttämistäkään- ainakaan sellaiset, jotka eivät ole tälläiseen koskaan syyllistyneet. Nämä muotoilut on vaan joskus vaikeita, ja sanamuodot voi joskus olla sellaisia, että niitä voi tulkita kenties yleistykseksi. En ole itse nähnyt ainakaan toistaiseksi kys.dokumenttia, jotenka en voi tietää millainen sanamuoto on mahdollisesti ollut kyseessä.
Toisaalta onhan se ymmärrettävää, että jos kokee jotain epäasiallista, niin herkässä mielentilassa tulee "kaikki miehet on sikoja" - tyylisiä kommentteja, mutta kun ne jossakin ohjelmassa esimerkiksi julkisesti esitetään, niin joistakin se voi tuntua hyvinkin raadolliselta. Onhan olemassa sellaisiakin miehiä kai, joita on syytetty asioista, joihin he eivät ole edes syyllistyneet. Tuskin haluaisit itsekään syytöksiä sellaisesta vääryydestä, jonka joku toinen on tehnnyt ?
MITÄ TTUS NYT!? Et ole edes katsonut dokumenttia ja tulet vääntämään tänne jostain miesvihasta. Koko dokumentissa ei kertaakaan sanottu mitään tuollaista!! Kukaan ei sanonut että miehet on sikoja, eikä mitään vastaavaa.
Naisartisti sanoi että häneen kohdistui seksuaalista väkivaltaa. Naisartistit sanoi ettei nykyään televisiossa voisi sanoa noin, viitaten mieshaastattelijaan joka esitti naisvihamielisiä kommentteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän tietänet itse parhaiten, että ketä kiität. Toivon sinne oikein hyvää jatkoa !
Joten kiitin PMMP:tä. Amnestyltä en saanut tilanteeseeni tukea, vaikka heidän tavoitteitaan yleisesti kannustankin.
Vierailija kirjoitti:
PMMP on tehnyt upean uran ja biisit ovat parhaita koskaan tehtyjä. Ja yhdessä he ovat vahvoja, soolourat eivt olleet niin hyviä koska PMMP on ainutlaatuinen.
Olen samaa mieltä. PMMP oli hyvä, mutta ainakin Paula alkoi "Taiteiliaksi". Oli myös töykeä, kun joskus teininä olisin pyytänyt nimmaria keikan jälkeen. Siinä oli selvästi myös tuttuja faneja, joille oli tosi kiva. Mirasta en tiedä mitään, mutta vaikuttaa maanläheisemmältä.
Dokumentin rakenne on sekava: liikaa tyhjänpäiväistä istuskelua ja läppää bändin kesken. Olisi ollut mielenkiintoista nähdä enemmän materiaalia alkuvuosista.
"MITÄ TTUS NYT!? Et ole edes katsonut dokumenttia ja tulet vääntämään tänne jostain miesvihasta. Koko dokumentissa ei kertaakaan sanottu mitään tuollaista!! Kukaan ei sanonut että miehet on sikoja, eikä mitään vastaavaa.
Naisartisti sanoi että häneen kohdistui seksuaalista väkivaltaa. Naisartistit sanoi ettei nykyään televisiossa voisi sanoa noin, viitaten mieshaastattelijaan joka esitti naisvihamielisiä kommentteja."
Mikä ihme sinua oikein tässä kiukuttaa?! Mitä oikein haluat sanoa ja mitä et halua?! Haluatko että syyllistetään ihmisiä, jotka ei ole mihinkään syyllisiä?!
Elämä voi olla hyvin julmaa, jos ei asioita pystytä selvittämään. Avoin mieli ja mielenrauha, sopivaa keskustelua rauhallisesti. Sananvapaus on kai yleensä sitä, että oman mielipiteensä saa kertoa, ja keskustella voi muutenkin kun kiukuttelemalla, vaikka hyväksyttävähän joskus kai sellainenkin on, jos se auttaa asioita tapahtumaan eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei minusta ollut kovin ihana kiroilun vuoksi, muuten kyllä mielenkiintoinen, Vanha äitini ei tykkää että kiroillaan, lapset ottavat mallia. Kaikenlaisia ongelmia heillä vaikuttaa olleen. Netissä jossain haastattelussa oli että Paula ollut 3 kertaa vakavasti masentunut.
Äitini sanoisi että kiroilee kuin tukkijätkä.
Kiroilevat ihmiset ovat älykkäämpiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
PMMP on tehnyt upean uran ja biisit ovat parhaita koskaan tehtyjä. Ja yhdessä he ovat vahvoja, soolourat eivt olleet niin hyviä koska PMMP on ainutlaatuinen.
Olen samaa mieltä. PMMP oli hyvä, mutta ainakin Paula alkoi "Taiteiliaksi". Oli myös töykeä, kun joskus teininä olisin pyytänyt nimmaria keikan jälkeen. Siinä oli selvästi myös tuttuja faneja, joille oli tosi kiva. Mirasta en tiedä mitään, mutta vaikuttaa maanläheisemmältä.
Kyllähän tuo taidepoppia oli ihan alunperinkin. Ainakin sanoitusten puolesta, jotka oli varsin omaperäisiä, mutta monelta osin myös sekavia mielestäni.
Vierailija kirjoitti:
Oli kyllä silmiä avaava ja myönnän että itsellä tuli myös tippa linssiin kerran.
Noina alkuaikoina olin melko nuori enkä seurannut kyseistä bändiä tai mitään mediaa, mutta olen suorastaan järkyttynyt miten huonosti naisia on kohdeltu vielä silloinkin, ja siis ihan televisiohaastatteluissakin. Yrjistä noille miehille ja naisillekin jotka kehtasivat päästää suustansa tuollaisia sammakoita. Toivottavasti osaatte edes hävetä jos ette anteeksi pyytää, koko Suomen kansalta että olette tuottaneet tuollaista kuraa viihteenä ja samalla osaltanne vahvistaneet sukupuoliin kohdistuvia asenteita jotka pilaavat ihmisten elämiä vieläkin.
En ole ajatellut olevani varsinainen PMMP fani vaan satunnaiskuuntelija, lyriikoista nauttija. Hyviä biisejä piisaa, ja sillon kun kuuntelen niin muistaa taas miten jytää kamaa heidän musiikki on. Aijai. Tuntuu että ymmärrän lopetuspäätöksen paremmin ja kunnioitan heitä entistä enemmän. Superfanina oli
En ole katsonut enkä tiedä tarkalleen mihin tällä viitataan, mutta olen nähnyt tiktokissa hauskoja haastatteluita siitä, missä ammattilaisilta miehiltä kysellään kaikkea naisellista ja heidän ammattitaitoaan vähättelevää. Esim. kysellään heistä heidän designer-kengistään ja sen sellaista. Tai että kokevatko että heidän sukupuolestaan on ollut hyötyä urallaan :D Hauskaa settiä. Misogynia on niin standardisoitua, ettei sitä oikein edes havaita ennen, kun aletaan tekemään samoja juttuja miehille, jolloin näkyy se hirveys.
Tällainen arkipäivän vähättely on vielä pientä esimerkiksi seksuaaliseen väkivaltaan nähden, joka kohdistuu naisiin sekä rakenteellisesti (esim. lääketeiteessä) että kulttuurillisesti. Varsinkin raskaana oleviin ja synnyttäviin naisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Satumaatango oli myös kannanotto naisten alistamisesta ja seksikaupasta, ks. https://www.youtube.com/watch?v=d_BEgitZPag
Haastattelu, missä oli myös Muska ja Heinäsirkka, oli ehkä kamalin. Miten vanhat naiset olivat sisäistäneet misogynian niin vahvasti, että tiedostamatta sitä suhtautuivat nuoriin naisiin kuten on ollut tapana.
Vierailija kirjoitti:
Ei minusta ollut kovin ihana kiroilun vuoksi, muuten kyllä mielenkiintoinen, Vanha äitini ei tykkää että kiroillaan, lapset ottavat mallia. Kaikenlaisia ongelmia heillä vaikuttaa olleen. Netissä jossain haastattelussa oli että Paula ollut 3 kertaa vakavasti masentunut.
Dokumentissakin tätä masennusta sivuttiin ja syytkin kerrottiin: setä-miesten ahdistelut ja bimboiksi nimittelemiset ja jatkuva lyttääminen. Kerro ihmeessä kauanko jaksaisit tehdä töitä tälläisessä ilmapiirissä masentumatta ja ahdistumatta?
Vierailija kirjoitti:
Minusta vaikutti että Mira olisi halunnut jatkaa? Mitä hän tekee nykyään? Siis keikkaileeko yksin bändin kanssa? Toki rahasta ei ole pulaa kun on levy-yhtiön pomo miehenä.
Ihan oikeasti? Sinäkin väheksyt että eläisi miehensä rahoilla, voi jeesus. Olisiko sinusta ollut keikkailemaan ja kiertue-elämään pienen vauvan kanssa? Ja tule nyt toki syyttämään että on vielä huono äitikin kun ei ole jäänyt lapsensa kanssa kotiin makaamaan vaan tehnyt töitä.
Vierailija kirjoitti:
Missä kohtaa dokkarissa väitettiin että kaikki miehet ovat pahoja? Päinvastoin: Puhuivat kauniisti ja ylistävästi bändin miehistä ja puolisoistaan, että ei tarvitse pelätä ja saa pyyteetöntä rakkautta.
Vierailija kirjoitti:
Jossain haastattelussa sanoi että toinen masennuskerta oli kun odotti poikaansa, tuleekohan nyt taas masennus? Hyvä laulaja kyllä on, olisipa PMMP jatkanut.
Vierailija kirjoitti:
Itseensä täynnä olevia narskuja.
Jotenkin mahtavaa että tämä dokkari ja kohina sen ympärillä saa just teidät tietyt ihmiset varpailleen, sitähän tällä on juuri ajettukin ja tuntuu toimivan. Se älähtää, johon kalikka kolahtaa, ja sä olet juuri yksi niistä vähättelevistä ja alaspainavista tyypeistä. Maailma ei tarvi pahuutta eikä hyväksikäyttäviä ihmisiä enää yhtään. Oletan ettet ole viitsinyt dokkaria edes katsoa. Esim. Hyppösen kommentit Paulasta ja Mirasta oli sitä luokkaa että ihmettelen ettei siitä ole puhuttu enempää. Mutta hänhän kommentoikin itse olevansa pervo setämies.