taaperon terveellisestä ruoasta, miten tarkkoja olette?
Miten tarkkoja te muut äidit olette noin 1-vuotiaan lapsen ruoan terveellisyydestä? Tarkoitan terveellisyydellä nyt lähinnä sitä, että on vähäsuolaista, vähärasvaista, ei herkkuja jne. Otatteko lapsen ruoan erilleen ennen suolan lisäämistä ruokaan? Käytättekö keitoissa liemikuutioita? Mitä leipää annatte? Entäs tuoreet hedelmät ja vihannekset: miten usein, mitä ja missä muodossa?
Kommentit (11)
Itse olin tuossa iässä aika tarkka ja olen kai vieläkin. Aamuin illoin terveellistä kaurapuuroa, lämmin ruoka 2x päivässä ja välipalaksi hedelmä esim omena tai banaani ja jugurttia. Leivän suolasuudesta en kyllä välittänyt, koska ruokiin en lisännyt suolaa, joten hyvä, että jostain sai. Mutta sai vain pelkkää ruisleipää, että oppi terveellisempään suuntaan eikä siis vaaleeta ollenkaan.Ruokajuomana saa pelkkää maitoa ja aterioiden välillä vettä. Ruokien kanssa olen laiska tarjoamaan tuoreraastetta tai vastaavaa - siinä pitäisi parantaa, mutta ruokiin tungen aina sipulia ja muita vihanneksia. Keitoissa käytin kyllä liemikuutiota. Herkkuja ei saanut. Nyt kolmivuotiaana " herkkusaldo" on jätskiä silloin tällöin, kaurakeksiä ja tavallista pullaa. Muuta ei ole edes maistanut eikä kaipaakaan. Itse asiassa näkee kyllä, että ruokatottumukset TODELLAKIN muodostuvat pienenä.
Rasvasuudesta piti lisätä, että rasvaahan vuoden ikäinen tarvii eli se 5tl öljyä noin päivässä. Mutta eläinperäisiä ei siis saa esim. maito on rasvatonta ja leivän päälle kasvismargariinia.
Kannattaa suosia esim. terveyskaupoista saatavia kasviskuutioita (herbamare, Reformi), sillä niissä ei ole arominvahventeita tai muita lisäaineita. Arominvahvenne on herkästi allergisoiva lisäaine. Maku ei toki ole yhtä voimakas kuin tavallisissa kuutioissa mutta ihan ok minusta.
Pari juttua tuli mieleen kun luin noita muiden kirjoituksia.
Rasvaa(60% rasiamarg.) 8tl/vrk=suositus lapselle
Sun-muroista: Mä suosittelisin ostamaan jotain täysjyvämuroja, esim. Cheerious, fitness tms. joissa on kuituja, eikös nuo sun-murot ole pelkkää vehnää? Voin olla väärässä, mutta kaupassa tutkiskellessani noita muroja en nähnyt kuin pelkästä vehnästä valmistettuja.
Sitten meijän tyttöön, eli:
Namia ei olla annettu ja tuskin vielä vähään aikaan annetaankaan, yritetään mahd. pitkään pitää ilman, saas nähä kuinka kauan onnistuu.
Pullaa saa kun kahvitellaan kylässä ja tietty kotonakin sillon kun leivon.
Annan lähes päivittäin tytölle muroja kuivana pikku kippoon josta sitten niitä napsii.
Ruokana samaa kuin vanhemmatkin, joskin laitan vähemmän suolaa koko ruokaan ja lisään itselleni joskus lautaselle.
Liemikuutioita on käytetty vuoden iästä lähtien.
Pizzaa tyttö maistoi viikko sitten ekaa kertaa kun tehtiin ite ja tykkäs kyllä, samoin kerran on saanut suolattomia ranskalaisia kotiuunista.
Me ei oikeestaan pikaruokaketjuja harrasteta joten tuskin niille oppiikaan, me tykätään tehä ite ja niitä myös tyttö sitten syö.
Täytyy mainita et tytön suurin ruokaherkku on keitot, oon tehny niitä 6kk lähtien ja tykkää niistä edelleen.
Niin ja meillä syödään jo lähes kaikki ruoka omatoimisesti.
Jade ja tyty 1v3kk
mutta yritys on terveelliseen suuntaan. Meillä tosin junnu jo 1,6v.
Karkkia vältetään, muita herkkuja saa jos aikuisetkin syö: pullaa, keksiä, jäätelöä, jugurttia + hunajaa jne. Suurilta osin aikuiset ovat kyllä siirtäneet oman herkuttelunsa lapsen nukkumaanmenon jälkeen.
Meillä käytetään muutenkin äärimmäisen vähän suolaa, joten nykyään yleensä laitetaan suolatonta tai vähäsuolaista ruokaa ja lisätään sitten omaamme sen verran kun tarttee (lapsi syö siis samaa kuin aikuisetkin).
Leipää annetaan ihan mitä kaapista löytyy, tummaa, vaaleaa tai setsuuria ja tuoremehuja lapsi juo kyllä päivittäin, samoin rasvatonta luomumaitoa. Kaupungilla tai kiireessä tai kipeänä annetaan joskus myös sokeripillimehua, se menee nimittäin alas kuin rasvattu ja auttaa nestetasapainoa ja mielialaa.
Päiväkodissa antavat kyllä sitten välillä suklaapäällysteistä jäätelöä ja keksiä ja muuta vastaavaa hyvää, mutta vielä ei vaatimuksia ole alkanut kuulua kotosalla.. Viisas mummini sanoi juuri, että ensimmäisen lapsen kohdalla tuo karkittomuus vielä jotenkin toimii, kolme pistettä. :)
jade23:
Sun-muroista: Mä suosittelisin ostamaan jotain täysjyvämuroja, esim. Cheerious, fitness tms. joissa on kuituja, eikös nuo sun-murot ole pelkkää vehnää? Voin olla väärässä, mutta kaupassa tutkiskellessani noita muroja en nähnyt kuin pelkästä vehnästä valmistettuja.ainakin noi mitä mä ostin oli 4-viljan, 33% täysjyvää :)
Syön tosi harvoin muroja, mutta silloin kun niitä tekee mieli ostan juurikin Cheerioseja. Ne toimivat hyvin makeannälkään. Lapselle (1 v. 2 kk) en niitä anna, sillä peräti yli viidesosa (kävin kaapista kurkkaamassa, 21,7 %) muroista on sokeria. Sen sijaan TalkMuruja muksu pistelee mielellään, niissä taitaa olla sokeria vain nimeksi (näköjään 1,5 g/100 g).
Sun Rings -murot on valmistettu täysjyvävehnästä, sokeria 28 g/100 g.
Sun Muroista löytyy 4-viljan versio, sokeria 19 g/100 g.
Tästä voi siis päätellä, että kyllä olen osaltaan ainakin tarkka mitä taaperolle syötän. Suolaa laitan ruokiin hitusen, liemikuutioita en ole käyttänyt -tosin en usko että niistä silloin tällöin käytettynä on haittaakaan. Ruisleipää syödään enimmäkseen, mutta silloin kun on vaaleaa leipää olen sitä lapselle antanut. Makeaa en itse kauheasti syö, enkä esim. keksejä juuri ollenkaan, joten niitä ei ole muksukaan saanut. Jouluna mummi antoi lapselle piparin, en pahastunut :).
Niin ja mehuja tai limsoja en ole tarjonnut.
KL.
Meillä ollaan vasta siirtymässä ns. tavalliseen ruokaan ja toistaiseksi olen antanut suolatonta, mutta en usko, että jaksan pitkään pelata sen asian kanssa. Todennäköisesti pian alan antaa ihan tavallista ruokaa, mitä me muutkin syömme, koska en muutenkaan suolaa ruokia mitenkään älyttömästi. Puuroja meillä syödään aamu- ja iltapalaksi. Välipalat yleensä maustamatonta jugurttia makeutettuna hedelmäsoseilla tai viiliä. Terveellistä siis. Jos olemme kylässä tai meillä on vieraita, annan keksin tai kaksi. Kerran olen tarjonnut vaniljajäätelöä. Eilen tyttö napsi lattialta pääsiäiskarkkeja. Mutta yleensä melko herkuton linja.
Toisin tähän terveellisyyskeskusteluun vielä sellaisen puolen, jota tässä ei ole tullut esiin. Olin nimittäin esikoisen kanssa ihan älyttömän tarkka kaikesta terveellisyydestä ym. Ja nyt ollaan kyllä tosi ronkelin ja ennakkoluuloisen pojan kanssa tekemisissä! Tosin hän ei ole koskaan ollut itsekään rohkea maistaja. Tytön kanssa olen päättänyt tehdä toisin sen, että annan maistaa mahdollisimman paljon erilaista. En usko, että mikään on vaaraksi, kunhan ei ole liiallista.
1-vuotiaana noudatin ja noudatan edelleen suolatonta linjaa, koska emme lisää itsekään suolaa mihinkään. Leivästä suolaa en niin katsonut, mutta valitsen yleensä muutenkin vähäsuolaista ja runsaskuituista (kuitu tärkeämpi kuitenkin kuin suola). Hedelmiä ja vihanneksia täytyy syödä joka päivä.
Meillä kasviksia on yleensä joka aterialla ja poika on ollut ihastunut kasviksiin pienestä pitäen. Saattoi tuommoisena 1,5-vuotiaana natustaa pakastevihannespussista puolet jäisinä ennenkuin sain ruoan pöytään. Nykyään syö kasvikset ensin. Just yks päivä mies nauroi, että pojan lautasmalli on vähän kummallinen: 80% kasviksia (porkkanaa, tomaattia ja kurkkua) ja sitten vähän perunaa ja vähän lihaa. Liha meillä ei menis kovin helposti. Se jää lautaselle viimeisenä ellei äiti huolehdi, että sitäkin menee suuhun.
Muuten meillä eletään kyllä epäterveellisesti, lapsi muutti omaakin ruokavaliota terveellisempään suuntaan, mutta siis lapsi saa myös pizzaa ja hampurilaisia (no ei ihan 1-vuotiaana heti saanut) ja herkkuja (keksiä, karkkia, jäätelöä, pullaa...). Ei joka päivä mutta silloin kun aikuisetkin syö. Omia " linjoja" pitäis vahtia kovinkin tarkasti mutta poika on hyvinkin sopiva, itseasiassa hieman mietityttää, että painoa pitäisi saada pikkuisen ylöspäin. Samanikäiset painaa 2-3kg enemmän, ovat tosin hieman pidempiäkin. Ja tiedän yhden samanikäisen, joka painaa 2kg vähemmän ja on ihan hengissä =)
ja perusruokavalio pidetään 2,5-vuotiaana edelleen terveellisenä. meillä se tarkoittaa lisäaineiden välttämistä, kokojyväviljan ja kasvisrasvojen suosimista ja maltillista sokerin käyttöä. Jonkinasteisesti tiukkapipoja olaan herkkuosastolla, emme anna ollenkaan limua, tiiviste/pillimehuja eikä karkkipäiviä ole. Tosin varsinaisiesti karkki ei ole kiellettyä, esim. pääsisäisenä sai kinder-munan, mutta se on vielä erikoistilaisuuksiin varattu. Nykyään emme syö itse enää karkkia tytön nähden (tai siis mies, itse en muutenkaan juuri karkkia syö). Jäätelöä sai ekan kerran 1v3kk ikäisenä ja viime kesästä alkaen saa aika usein jäätelöä.
en sinänsä pidä herkkuja silloin tällöin pahana, ratkaisevaa on kuitenkin perusruokavalio ja mitä syödään päivittäin. Mutta pidän aika turhana pelkän sokerin syöttämistä, siitä tuo karkin/ limun/ sokerimehun välttäminen. Ja rasvaahan taaperoiden pitää saada, rasvan laatu on se mihin kannattaa kiinnitä huomio.
poika (kohta 1 vuotias) syö kaupan purkkiruokia vielä toistaiseksi, kun äiti on ollut vähän laiska tai ei se siitäkään mutta jotenkin luotan niihin enemmän kuin se että jos tekisin itse niin pelkäisin saisiko varmasti kaikkea tarpeeksi.. pian kun hampaita tulee lisää olen ajatellut että siirrytään pikkuhiljaa samaan ruokaan kun vanhemmatkin, tietty vähemmän mausteita.. mutta muista ruoka-aineista, yritän aina kattella sokeruutta ja suolaisuutta.. poika saa mariekeksejä, mutta siihen herkut melkeen loppuu. välillä saa maistaa jotain, mutta mehu on yksi ehdoton ei ainakin vielä toistaiseksi, vaikka olisi sokeritontakin, en tahdo että tottuu mehuun ja tietty limut yms on kanssa ei-listalla.. leipää olen antanut muutamia paloja välillä, vaaleeta leipää, siitä en ole suolaisuutta katsonut, mutta niin vähäistä vielä se leivän syönti.. ostin hänelle sunmuroja jotka olivat vähäsuolaisia ja -sokerisia, niitä saa sitten hetken päästä ruveta maistelemaan.. olikohan vielä jotain.. niin hedelmistä, banaani on hänen herkkuaan, sehän on varmaan aika makeaa, sitäkään ei syö jokapäivä, vaan enemmänkin noita sosehedelmiä/marjoja, mutta niissäkin harmittaa kun ei ole isommalle oikeen purettavaa niissä.. välillä ollaan omenaa maisteltu.. liemikuutioista en osaa sanoa kun ei ole vielä tullut eteen sellaista ongelmaa.. välillä kun keitän perunaa/riisiä ja jos haluan siitä hänelle myös niin sitten en laita suolaa keitinveteen vaan sitten vasta ruokaan kun pojan annos on otettu..
olikohan tästä nyt apua.. ;)