Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tiedätkö minne hautausmaalle sun vanhemmat haluaa tulla haudatuksi?

Vierailija
05.09.2025 |

Minä en tiedä enkä tiedä miten kysyisin. 

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän, on jopa käyty yhdessä haudoilla ja äiti toteaa aina välillä, että vei haudalleen kukkia.

Vierailija
2/21 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on kerrottu, että tuhkaus ja mereen sirottelu on molempien toive.

Tuntuu joo varmasti vaikealta käydä kyselemään asiasta, en itsekään osaisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän, on jopa käyty yhdessä haudoilla ja äiti toteaa aina välillä, että vei haudalleen kukkia.

Sukuhauta? 

Vierailija
4/21 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän ja minun lapsenikin tietää mihin minut haudataan. 

Vierailija
5/21 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti on avoimesti puhunut asiasta. Jos kuolee ennen isää varmaan pitää noudattaa toivetta. Jos taas kuolee isän jälkeen hautaamme nykyiselle paikkakunnalle.

Vierailija
6/21 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovat jo haudattu. Itselle ei hautaa tarvita, tuhkaus  

Vierailija
7/21 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät he olleet paikalla päättämässä.

Vierailija
8/21 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vaari hommasi aikanaan itselleen/perheelleen hautapaikan ja hautakivenkin valmiiksi. Se oli lapsena jotenkin karmivaa kun näki sen valmiin hautakiven jossa oli pelkkä sukunimi. Kukaan ei siis tuossa vaiheessa vielä ollut kuollut.

Mutta olihan se käytännöllistä sitten kuitenkin, jälkipolvet pääsivät helpommalla. 

Vierailija
9/21 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen heistä on jo kuollut ja toinen haudataan samaan paikkaan. Läheisimmät tietävät myös mihin minä haluan tulla haudatuksi, siksi näin koska olisi useampikin mahdollinen paikka olemassa.

Vierailija
10/21 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei he varmaan halua enää mitään, kun kuolivat vuosikymmenet sitten. 

Vierailija
11/21 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinne missä mummu on

Vierailija
12/21 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En itsekään tiedä mihin hautani haluaisin. Ei ole mitään selkeää kotipaikkaakaan.

Vierailija
13/21 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Ja isä on jo ehditty tuhkata ja haudata vuosia sitten. Ei ehditty kysyä mielipidettä joten päätettiin sitten ihan itse siskon kanssa.

Vierailija
14/21 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä ja vaikka toivoisivat jotain tiettyä tapaa tai paikkaa hautaisin heidät joka tapauksessa halvimmalla mahdollisella tavalla eli tuhkat uurnalehtoon kylvettynä, ilman uurnaa. Odotan sitten mielenkiinnolla tulevatko valittamaan tuonpuoleisesta. 

Vierailija
15/21 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, onneksi pariskuntien kohdalla on yleensä se leski kertomassa toiveesta ja järjestämässä ne ensimmäiset hautajaiset.

Vierailija
16/21 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän. Ovat jo hautapaikat sieltä itselleen varanneet ja siitä ilmoittaneet ja kertoneet, missä hautakirjaa säilyttävät.

Vierailija
17/21 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli puhetta jo vuosia ennen kuin kuolivat. Kumpikaan ei halunnut polttohautausta, ehdottomasti arkkuhautauksen.

Vierailija
18/21 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äiti on avoimesti puhunut asiasta. Jos kuolee ennen isää varmaan pitää noudattaa toivetta. Jos taas kuolee isän jälkeen hautaamme nykyiselle paikkakunnalle.

Joka tapauksessa pitää noudattaa toivetta!!

Vierailija
19/21 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesin. Äiti oli jäänyt lapsena molemmista vanhemmistaan orvoksi ja olisi halunnut tulla haudatuksi siihen samaan hautaan heidän kanssaan. Se olisi ollut jo hyvinkin mahdollista, koska niistä vanhempien kuolemista oli siis jo hyvin pitkä aika. Äiti puhui siitä usein, kun käytiin siellä hautausmaalla. Paikkakunnalla oli kaksi hautausmaata ihan eri paikoissa, ja tämä oli niistä toinen.

Kun äitini sitten äkillisesti päälle seitsemänkymppisenä kuoli, niin muistutin tästä asiasta myös äidin kahta vanhempaa siskoa. Näistä siskoista se vanhempi oli kuitenkin yhtäkkiä heti sitä vastaan, joten asia jäi siihen ja äidin tahtoa ei toteutettu. Hänet haudattiin sille toisella hautausmaalle ja yritin ajatella asian sitten vieläkin silloin tavoilleni positiivisesti siten, että onhan se toinen hautausmaa sitten lähempänä, että paikkakunnalla asuva veljenikin voi sitten siellä käydä.

Tämä äidin vanhempi sisar kuolikin sitten yhtäkkiä vain runsaan kuukauden kuluttua äitini kuolemasta, ei enää päässyt äidin hautajaisiinkaan, kun oli jo silloin liian huonona. No, äiti oli sitten jo haudattu minne oli, oli tilattu kallis hautakivi, josta tiedän, että äiti ei olisi pitänyt ollenkaan, ja veljeni vaikka muutti siihen äidin hautausmaan viereen, ei käynyt siellä hautausmaalla ikinä koskaan.

Aikani vaivoittelin pitkästä matkasta sen äidin haudan hoidossa, mutta tapahtui sitten kaikenlaista hyvin epämiellyttävää sukulaisten kesken ja nykyään en enää koko paikkakunnalla käy. Seurakunnalta olen tilannut kesähoidon sille äidin haudalle.

Sitten kunhan se äidin toinenkin sisar joskus kuolee, niin todennäköisesti se äidin vanhempien hauta tullaan hävittämään. Minä en ole niitä isovanhempiani ikinä nähnytkään, äidinäidistä ei ole edes yhtään valokuvaakaan, enkä voi koko maailman hautoja hoitaa. Todennäköisesti äidillä oli sekin ajatuksena, että hänen vanhemmistaankin säilyisi muisto, jos hänet olisi haudattu siihen hautaan. No, nyt ei säily. Kaikki sen takia, että yli 90-vuotiaan naisen piti kieltää sisarensa viimeinen tahto.

Vierailija
20/21 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä minne hlausivat, Malmilla ovat molemmat. Omien vanhempiensa kanssa samassa haudassa. Mä olen omille lapsilleni ilmoittanut useampi vuosi sitten jo, että sinne kippaatte mikä logistisesti helpointa on.. vaikka Ämmänsuolle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kaksi