Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sain tietää, että mulla on ESBL ja työskentelen sairaalassa

Vierailija
04.09.2025 |

Olen sairaalahuoltaja eli vastaan puhtaudesta. Sain virtsaviljelyn yhteydessä tietää, että kannan ESBL:ää. Pitääkö mun kertoa sinusta pomolle? Sairaalassa siis kyseistä kantavat eristetään, koska tämä voi tarttua.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kollega täällä. Monta vuotta sitten tuli ilmi, että sairaalainfektiot eivät ole työperäisiä sairauksia, koska jos käyttää suojaimia oikein, ne eivät tartu. Suomessa oli silloin yksi sairaanhoitaja, joka oli saanut MRSA:n virallisesti työperäiseksi. Tuota samaa logiikkaa käyttäen uskon, että asialla ei ole merkitystä, ELLET satu työskentelemään esim syöpiksillä tai osastoilla, joissa hoidetaan immuunipuutteisia. (Itse kertoisin ja pyytäisin siirtoa muualle, jos näin on.) Mulla menee työnkuvan muutosten ja säästöjen vuoksi päivät nykyään keittiössä ja ainoat puhtauteen liittyvät jutut ovat eristyssiivouksia, muu on vain pintaraapaisua. 

Vierailija
2/12 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kollega täällä. Monta vuotta sitten tuli ilmi, että sairaalainfektiot eivät ole työperäisiä sairauksia, koska jos käyttää suojaimia oikein, ne eivät tartu. Suomessa oli silloin yksi sairaanhoitaja, joka oli saanut MRSA:n virallisesti työperäiseksi. Tuota samaa logiikkaa käyttäen uskon, että asialla ei ole merkitystä, ELLET satu työskentelemään esim syöpiksillä tai osastoilla, joissa hoidetaan immuunipuutteisia. (Itse kertoisin ja pyytäisin siirtoa muualle, jos näin on.) Mulla menee työnkuvan muutosten ja säästöjen vuoksi päivät nykyään keittiössä ja ainoat puhtauteen liittyvät jutut ovat eristyssiivouksia, muu on vain pintaraapaisua. 

Kiitos. Vähän epäilen silti, että olen saanut tämän töissä. Silloin kun ESBL ei ole ollut tiedossa, eikä ole näin ollen voinut käyttää suojaimia. Itse työskentelen tällä hetkellä poliklinikalla, jossa hoidetaan vakavasti sairaita potilaita. Mun tietämys ei oikein riitä siihen, että kuinka immuunipuutteisia he ovat.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto

Vierailija
4/12 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko syönyt useita antibioottikuureja, joista olisit voinut saada vastustuskykyisemmän bakteerin? Vessahygieniasi? Käsien pesu ja desinfiointi ennen vessaa ja vessan jälkeen? Tauolle mennessä puhtaat kädet? Kädet? Kädet? Haavat suojattu? Et koske likaisin käsin kasvoihisi tai limakalvoillesi? Terve iho antaa hyvän suojan. ESBL ei yleensä säily ikuisesti kehossasi, vaan poistuu yleensä omia aikojaan muutamassa kuukaudessa tai antibioottikuurin avulla. Testi. Testi ja taas testi. U-BaktVi

Vierailija
5/12 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertoisin asiasta töissä. Sulle järjestyy kyllä paikka muualta jos tarve on tai sitten käytät suojaimia kunnes saat puhtaat testit. Tällaisissa asioissa rehellisyys kannattaa. Et varmasti halua että joku kuolee tartuttamasi bakteerin takia?

Vierailija
6/12 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

ESBL ei ole harvinainen kantajuus ollenkaan, mutta alidiagnosoitu. Esihenkilölle et sano sanaakaan mutta työterveyteen kannattaa olla yhteydessä. 

t.sh-kollega

Vierailija
7/12 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertoisin asiasta töissä. Sulle järjestyy kyllä paikka muualta jos tarve on tai sitten käytät suojaimia kunnes saat puhtaat testit. Tällaisissa asioissa rehellisyys kannattaa. Et varmasti halua että joku kuolee tartuttamasi bakteerin takia?

Ihan kiltisti sanon mutta miksi puhut asiasta josta selkeästi et tiedä mitään? Aivan turhaa pelottelua.

Vierailija
8/12 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi ihmeessä et kysy esimiehetlä asiasta, vaan pohdit salailua. hitto miten tyhmiä ihmisiä on olemassa

Vierailija
9/12 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et kertoisi? Jos et ole varma miten menetellä on parempi pelata varman päälle ja kertoa asiasta niin voidaan tarvittaessa tehdä jotain suojaustoimenpiteitä. 

Vierailija
10/12 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos viesteistä. Lain mukaan työnantajalle ei ole pakko kertoa. Pohdin, onko se kuitenkin asiallista potilaiden kannalta. Oma hygieniani on sairaalassa luonnollisesti huippuluokkaa, ja pidän aina 100% kiinni ohjeista.

Ap

Vierailija
11/12 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis syy minkä takia esihenkilölle ei tarvitse kertoa, on se että lähtökohtaisesti kun työpaikan hygieniaohjeiden mukaan toimii niin mikään antibioottiresistentti bakteeri ei leviä - ei esbl, ei mrsa. Sen takia esim. mrsa-kantajat saavat elää aivan tavallista elämää ja käydä vaikka koulussa normaalisti. Jos työtehtävissä terveydenhuollossa epäillään että potilaaseen tartuttaa jonkun taudinaiheuttajan, on hygieniaohjeistuksessa jotain puutteita. 

Yleisesti ottaen kaikkiin infektioihin liittyy voimakas stigma. Esihenkilöillä saattaa tulla paniikkimoodi ja syntyä aivan turhaa häslinkiä kun selvitetään mitä työtehtäviä saat ja et saa tehdä. Oikea taho on työterveys jolla on asiantuntemus ja pätevyys arvioida se että mitä työtehtäviä voit tehdä ja mitä et voi tehdä.

t.sh

Vierailija
12/12 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulla koiriin kontaktia? Suomalaiskoirista noin viisi prosenttia kantaa ab-resistenttiä bakteeria, ovat siis oireettomia useimmat. Rescue-koirilla voi olla näitä enemmänkin. 

Mutta matkailu on silti suurin riski saada ab-resistentti bakteeri. 

Perehdyin asiaan tosi tarkasti, koska itselläni on immuunipuutteinen vanhus, jota hoidan ja minulla oli rescue-koira Venäjältä, ei tietääkseni kylläkään kantaja. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kuusi