Miten siirretään rintamaitolapsi korvikkeelle?
Lapsi (5kk) ei ole koskaan saanut maitoa tuttipullosta ja tavoitteena olisi siirtää hänet lempeästi kokonaan korvikkeelle. Tarjosimme juuri korviketta pullosta, mutta ei tuo hoksannut ollenkaan, että pitäsi imeä siitä pullosta ja kuitenkin vaikuttaa hiukan nälkäiseltä (ei liian) eli tilanne pullokokeiluun suotuisa. Apua, miten toteutetaan lapsen siirto korvikkeelle?
Kommentit (18)
olisi jos voisit ensin juottaa lapselle omaa maitoasi pullosta.
Mun lapseni ei ikinä oppinut juomaan pullosta; eikä edes imemmän nokkamukia vuosikkaana; tissilapsi kun oli.
Hörppyytysmukista tai lusikasta lapsi voisi myös totutella korvikkeen makuun.
Miksi ihmeessä tätä udellaan aina, jos joku uskaltaakaan pihahtaa imetyksen lopettamisesta ennenkuin lapsi on suunnilleen kouluiässä. Syitähän on vaikka mitä; omat hoksottimet raksuttamaan. Äiti saattaa joutua aloittemaan vaikka lääkekuurin, jonka kanssa ei voi imettää. Äiti saattaa jakaa hoitovapaan miehen kanssa, eli isä jää kotiin ja äiti tekee mahdollisesti pitkää päivää/reissuhommia, joiden kanssa imetys tai pumppaus on hyvin hankalaa.
ns. tavallisesta tuttipullosta. Kaupoissa on sellasia pulloja missä on leveämpi tutti, muistuttaa enemmän rinnan muotoa. Sellainen kun ostettiin niin alkoi sujua.
Älytöntä lopettaa imetys, jos sille ei ole mitään syytä. Jos taas on jokin syy (vaikka lääkitys tms. jonka aikana ei saa imettää) niin kai sen voi kertoa?!
saa syyllistää äitejä jotka ruokkivat lapsensa korvikkeella. Hänhän voi haluta mennä vaikka baariin ryyppäämään.
Syyllistämistä ei missään nimessä saa ikinä harrastaa.
Pulloa tarjotaan, kunnes huolii. Mielummin joku muu tarjoamaan kuin sinä itse, äläkä nukuta lasta vieressäsi vieroitusvaiheessa. Jos lempeäksi rupeat, saat syöttää tissistä vielä pitkään. Lapsi ei siitä kärsi, vaikka pulloa tarjottaisiin ainoana vaihtoehtona.
Vierailija:
Pulloa tarjotaan, kunnes huolii. Mielummin joku muu tarjoamaan kuin sinä itse, äläkä nukuta lasta vieressäsi vieroitusvaiheessa. Jos lempeäksi rupeat, saat syöttää tissistä vielä pitkään. Lapsi ei siitä kärsi, vaikka pulloa tarjottaisiin ainoana vaihtoehtona.
Hyvänen aika, noin iso lapsi jo ja vielä äidin tississä kiinni! Kyllä tuollaisesta pitäisi jo ilmoittaa jonnekin! Että aivan 5kk ikäistä ruokitaan tissimaidolla. Hyi.
ihan sama vaikka keskustelu aloitettaisiin varpaankynsistä niin nää samat hyypiöt ilmestyy aina kirjoittelemaan näitä " miksi lopetat imettämisen" kommentteja. AP ei kysynyt sitä, vaan kysyi neuvoja miten siirtyä rintamaidosta korvikkeeseen. Syy ei kuulu teille pätkääkään. Minusta on hienoa, että AP on onnistunut imettämään 5kk, kaikki ei pysty siihenkään.
Minäkin suosittelen nukuttamaan kaukana rintamaidon tuoksusta, mikäli vauva vielä syö öisin. Ja kokeile ensin antaa pullosta rintamaitoa ja siirry vasta sitten korvikkeesee, vaikka en usko, että vauva protestoi makua vastaav vaan pulloa vastaan. Pulloahan voi tarjota vaikka isä, niin että äiti on poissa, Kyllä nälkäinen lapsi ruokaa huolii.
älä puhu p****a!!!!
Missä lukee että 5kk iässä imetyksen lopettaminen altistaa diapeetekselle? Huomaa, että aioista ei lueta mitään ja täällä huudellaan aivan älyttömiä juttuja joissa ei ole päätä eikä häntää!
Se on kuitenkin fakta, että imettäminen altistaa allergisen äidin lapsen samoille allergioille kuin äitinsä. kumma, että näistä ei koskaan huudella?
niin sanoisi sen kyllä. Taitaa olla näitä " tahtoo baanalle" -äitejä.
Allergiat on hiukan eri juttu kuin diabetes... Jos nyt pitäis valita, että altistaisiko lapseni allergioille vai diabetekselle, niin valinta olis erittäin helppo!
hieno juttu jokatapauksessa että lapsensa on saanut olla täysimetyksellä 5kk!!!
Meillä korvikkeelle totuteltiin tarjoamalla ensin rintamaitoa pullosta, säilyi tuttu turvallinen maku. Pulloa tarjosi minun sijastani mies, alkuun niin että en itse ollut paikalla, eli muuta vaihtoehtoa ei ollut tarjolla. Esikoinen ei meillä tottunut pulloon lainkaan, vaan siirryttiin suoraan nokkamukiin.
Niin ja miksi pitää kehua ja taputtaa päähän, jos joku lopettaa imetyksen ennen suositeltua ikää? Kaikkihan sen tietää, että alle vuoden vanhalle ainoa oikea maito on rintamaito. Jos sitä ennen imetyksen lopettaa, niin hävetä saa. Siis jos kyse on vain äidin omasta halusta.
Itse olen ollut sellainen ja vannonut imetyksen nimeen kunnes vauvani todettiin superallergiseksi 5kk iässä ja imetystä oli pakko lopetella. Sekä äidin että lapsen hyvinvoinnin takia! Koville otti sekä lapselle että äidille, joka suunnitteli imettävänsä ainakin 1.5v mutta aina ei voi tietää mitä elämä tuo tullessaan. Meillä imetyksen lopettaminen ei mennyt helposti ja vei itse asiassa 2 kokonaista pitkää ja vaikeaa kuukautta. Lopulta löytyi korvikemaito joka sopi vauvalle, ja lisäsin jauhetta soseisiin. Tänäkään päivänä vauva ei juo pisaraakaan korviketta pullosta, mutta maitoa saa onneksi laitettua ruokiin. Joten sanoisin, että vauva ei välttämättä opi koskaan pullolle, mutta kannattaa kokeilla tuota ruokiin laittamista. Vettä meillä menee pullosta sen verran, ettei vauva ainakaan nestehukkaan kuole. Tsemppiä ap:lle!
nälkäinen. Sitten kun vauva hoksaa että täältähän tulee ruokaa, niin eiköhän sitten ala imemään hanakammin.