Yhä enemmän vaaditaan lähityöpäiviä
Joissakin firmoissa liukuvaa työaikaa voi käyttää vain lähitöissä.
Työpisteitä on vähennetty jopa 60% ja siitä huolimatta joissakin firmoissa vaaditaan tulemaan toimistolle 3 päivänä viikossa.
Kas kummaa kun avoimien työpaikkojen määrä romahti niin työnantajat alkoivat vaatimaan enemmän läsnöolopäiviä, luulevat että talouden alamäessä se auttaa selviämään paremmin - no, mene ja tiedä?
Kommentit (15)
Työnantajalla on oikeus vaatia tulemaan työpaikalle vaikka joka päivä
Ap, ihan mielenkiinnosta. Mitä puoluetta kannatat? Onko se kenties RKP? Arvasinko oikein?
Etätyö on huonoksi itse työntekijälle sekä työnantajalle. Lisäksi uudet työntekijät eivät saa tukea kokeneemmilta.
Vierailija kirjoitti:
Ap, ihan mielenkiinnosta. Mitä puoluetta kannatat? Onko se kenties RKP? Arvasinko oikein?
Tätä kun toistat jokaiseen ketjuun, niin ehkä arvauksesi joskus osuu oikeaan.
Meillä on toimistolla vähentyneet työpisteet vaiheittain niin paljon, että toimistolta ei välttämättä enää löydä lainkaan pöytäpaikkaa. Siksi olen etänä niin paljon kuin mahdollista. Tiettyinä päivinä pitää tulla toimistolle töiden takia, muuten riittää yksi päivä viikossa. Toimistolla on hirveä hässäkkä, eikä siellä saa tehtyä mitään töitä, paitsi pakolliset palaverit ja niistäkin osa etänä kuulokkeet päässä. Aikoinaan mullakin oli oma, viihtyisä työhuone. Vaikea uskoa, että lähityötä voitaisiin lisätä.
Meillä työskentelytilat pienennetty asteittain. Kiva istua lähitöissä hirveässä metelissä polvet suussa. Miten tuollaista voisi haluta? Surkea työilmapiiri ja ilkeät juoruämmät pitävät huolen ettei lähityön paljon kiinnosta. Nyt työttömyyden pahentuessa työnantaja käy koko ajan härskimmäksi ja lisää lähityötä samalla huonontaen työolosuhteita. Jopa kuulokkeet yms tarvikkeet Tiimari-tasoa...
Poikkeuksia on. Oma työnantajani ilmoitti juuri, että saa tehdä 80% työajasta etänä.
Toisaalta on paljon töitä, joita ei ole mitenkään mahdollista tehdä etänä edes osaa ajasta.
Kyllä mä ainakin ihmettelen, miksi ne työkaverit on aina keltaisella teamsissä, kun niitä kaivattaan. Tarviiko kultamussukat hoitoa, vai ollaanko tekemässä ruokaa tai siivoamassa.
Vierailija kirjoitti:
Etätyö on huonoksi itse työntekijälle sekä työnantajalle. Lisäksi uudet työntekijät eivät saa tukea kokeneemmilta.
Olen neuvonut uutta työntekijää Teamsin kautta. Kumpikin aina vuorollaan jakaa ruutunsa. Paljon parempi noin kuin istuttaisiin vierekkäin toisen koneella toimistolla.
Muistan, kun lehtimyynti-työtä
hetken kokeilin, niin suositus oli, että tulkaa
vain toimistolle soittelemaan ja töitä
tekemään, kun kotona työnteko on usein
reunassa tekemistä, vähän sekundaarista
hommailua.
Vierailija kirjoitti:
Teamsillä saa kiinni aina kun tarvetta, mua ainakin vituttaa mölyävät duunikaverit. Tarvin rauhaa ympärille työskennellessä.
Perustelkaa ilmastosyillä etäpäiviä. Ei saastu luonto, kun ei tarvitse matkustaa töihin.
Boikotoin ostajana kaikkia yrityksiä jotka kertovat vähentäneensä etätöitä.
Etätyöt ovat paras mahdollinen ratkaisu moniin töihin ja konttorityössä on monia selkeitä miinuksia:
Jos siis mietitään konttorityön selkeitä miinuksia ne ovat mm.:
-ilmastotavoitteita ei puolla työpaikalle ajaminen millään kulkuneuvolla, ei omalla eikä julkisella eli sotii EU:ta vastaan täysin jolloin yrityksen imago kärsii pahasti kun ihmisiä pakotetaan työpaikalle
-kaikki sairaudet leviävät helpommin kun ollaan konttorilla kosketuksissa toisiin
-riski onnettomuuksiin työmatkoilla on selkeästi suurempi kuin etätyössä
-perheelle ja lapsille jää vähemmän aikaa työmatkojen johdosta, joillain hyvinkin aikaa vievät työmatkat
valitettavasti useilla työpaikoilla vain ajetaan ihmisiä väkisin konttoreille joko kokonaan tai ns. hybridi mallilla ja tämä vain sen vuoksi että narsistiset esimiehet haluavat istua alaisten selän takana ja mikromanageerata kaiken ja toisaalta HR ajaa väkisin ihmisiä konttoreille että voi sillä perustella oman ison / kalliin organisaationsa olemassa olon... tämä tappaa yleensä kaiken luovuuden työpaikoilla...
Tiedän työpaikkoja joissa moni on "ratkaissut" lähipäivien lisääntyneen määrän lyhentämällä työaikaa, esim. 4päivää/vko.
Varsinkin jos aiemman laajemman etätyön innoittamana kauemmas muuttaneita, ei yleensä rahassa paljon häviä.
Jos ajatellaan esim. 80% työaikaa, pienempi vero% ja matkakuluissa säästää myös. +Päälle vielä leppoisempi elämänrytmi.
Tulispa nousukausi