Kuuluvatko arvot, etiikka ja moraali mielestäsi politiikkaan?
Jotkut paheksuvat esim. sitä että Keskisarjan käyttämiin sanoihin puututaan ja niiden suhdetta ihmisarvoon ruoditaan. Kuuluuko tuommoinen mielestäsi politiikkaan?
Kommentit (25)
Kuuluvat. Kun löytäisi vielä puolueen ja ehdokkaan, jolla nuo ovat kunnossa, saisi ääneni heti.
Olisi pitänyt alunperin. Muttei ei ilmeisesti monilta osin kuulu tai lainkaan, vaikka on joitakin sääntöjä. Ja systeemi johtaa kaninkoloon ulkomaille.
Kuuluvat, koska puolueiden eroissa on nimenomaisesti kyse esimerkiksi erilaisesta ihmiskuvasta tai näkemyksistä koskien hyvää elämää tai ihmisarvoa.
Keskisarja itse arvotti ihmisiä aika reippaalla kädellä viittaamatta mihinkään tilastoihin.
Vierailija kirjoitti:
Keskisarja itse arvotti ihmisiä aika reippaalla kädellä viittaamatta mihinkään tilastoihin.
Tarkastellaan hänen väitteittään tilastoken kautta. Mikä ei sinun mielestäsi pidä paikkaansa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkastellaan hänen väitteittään tilastoken kautta. Mikä ei sinun mielestäsi pidä paikkaansa?
Sinustako maahan tulee vuosittain 50 000 kehitysmaalaista, jotka tekevät maasta sikalan ja verilöylyn?
Jos eivät kuulu, niin ei Keskisarja eikä persutkaan sitä kaipaa. Sanokaamme heistä mitä tahansa, koska heidän mielestään absoluuttinen sananvapaus ilman seurauksia.
Kuuluvat. Tarkoitan että arvokeskustelu on relevanttia politiikassa. Arvot ovat politiikan ydinasioita. Kaikkien valintojen taustalla on nähtävissä arvoja, ja poliitikot tekevät valintoja.
Etiikka liittyy politiikkaan mm. siten, että vaikka poliitikko tai puolue ajaisikin erityisesti oman äänestäjäjoukkonsa asioita ja itselleen tärkeitä asioita, lopputuloksena syntyvän politiikan täytyisi mielestäni olla eettistä koko kansan kannalta. Mielestäni poliitikkojen tulee sikäli tavoitella yleistä hyvää.
Myös periaatteilla ja jopa hyveillä on paikkansa politiikassa jos minulta kysytään.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Vierailija kirjoitti:
No tottakai kuuluvat. Niiden pitäisi olla politiikan kulmakivet.
No näin ei kuitenkaan ole, paitsi näennäisesti. Kun moni asia heikoissa kantimissa ja ylhäältä määrätty tapa toimia. Paitsi rahakas saa tarpeisiinsa avun.
Vierailija kirjoitti:
Kuuluvat, koska puolueiden eroissa on nimenomaisesti kyse esimerkiksi erilaisesta ihmiskuvasta tai näkemyksistä koskien hyvää elämää tai ihmisarvoa.
Puolueiden mielestä äänestäjä on vastuussa? Eli mielestään toteuttavat vain kansalaisäänestäjien hulluutta tai neroutta?
Kuuluu tietysti.
Sekin on moraalitonta, ettei asioista suostuta keskustelemaan, vaan aiheet eliminoidaan. Muutaman väärän sanan takia vedetään koko aihe viemäriin. Ikään kuin viestiä ei muka ymmärrettäisi.
Vierailija kirjoitti:
Keksihän se omat tilastonsa: yhtä lääkäriä kohti tulee sata puukottajaa. Ei taida todellisuuspohjaa löytyä tällekään väitteelle.
Juuri ne on ne asiat mihin politiikka perustuu.
Miksi kansalaiset valitisisivat joukostaan heitä edustamaan ja elämäänsä parantamaan moraalittoman, epäeettisen ihmisen jolla ei ole edes minkäänlaisia arvoja, vaan täysi heittiö?
Vierailija kirjoitti:
Onhan näitä ihan riittävästi,aloita vaikka rikostilastoista,työttömyystilastoista,sosiaaliturvan käyttäjien tilastoista,kaivele tilastoja ,totea tosiasiat.Voit kaivella myös vankilassaolijoiden kansallisuuksia
Reunavasemmistossa halveksitaan avoimesti tiedettä.
Koska kaiken pitää perustua tunteeseen ja yksittäisen yksilön kokemuksiin.
Kyllä ja niiden tulee perustua tilastollisiin faktoihin.