Onko teillä asunnon omistussuhde joku muu kuin 50/50?
Mutta siis kumpikin omistaa osan. Miten jaatte remonttikulut? Onko avioehto?
Kommentit (25)
50/50. Ei meillä ole mitään tajua, miten tämä on maksettu. Yhdessä otettu laina, yhdessä riivitty lyhennykset kasaan. Lapset, auto ja ruoka samalla tavalla. Sopinut hyvin meille, välillä toinen maksanut enemmän kun tulot kovemmat ja välillä toisin. Ei varmaan kertaakaan riitaa. Ei varmaan sovi kaikille, mutta on tosi helppo elää näin kun se sopii.
Jos tulis ero, molemmat tietäisi, että tasan on mennyt kaikki.
Ihanasti kumpikaan vastaaja ei kuulunut kysymyksen kohderyhmään..
Vierailija kirjoitti:
50/50. Ei meillä ole mitään tajua, miten tämä on maksettu. Yhdessä otettu laina, yhdessä riivitty lyhennykset kasaan. Lapset, auto ja ruoka samalla tavalla. Sopinut hyvin meille, välillä toinen maksanut enemmän kun tulot kovemmat ja välillä toisin. Ei varmaan kertaakaan riitaa. Ei varmaan sovi kaikille, mutta on tosi helppo elää näin kun se sopii.
Jos tulis ero, molemmat tietäisi, että tasan on mennyt kaikki.
Mutta luetunymmäräminen on heikkoa
14/86, ei ollut rahaa lunastaa isompaa osuutta, kun muutin puolisoni omistamaan omakotitaloon.
Juoksevat kulut jaetaan puoliksi ja investoinnit omistuksen suhteessa.
Vierailija kirjoitti:
14/86, ei ollut rahaa lunastaa isompaa osuutta, kun muutin puolisoni omistamaan omakotitaloon.
Jopas on pieni osuus. Mutta hankaloittaa kyllä asioita mahdollisen eron tullessa. Miksi ette päätyneet vain siihen, että et omista mitään? Vai onko joku ökytalo?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jopas on pieni osuus. Mutta hankaloittaa kyllä asioita mahdollisen eron tullessa. Miksi ette päätyneet vain siihen, että et omista mitään? Vai onko joku ökytalo?
Mikä utelias sinäkin taas olet? Miksi kiinnostaa?
- sivusta
ensiasunnon ostajan edut kikkailtu 51/49.
Asunto on minun. Remonttikuluja ei ole kun on uusi asunto ja minun kuollessani asunto jää tyttärellemme.
80/20. On avioehto ja kulut jaetaan tasan.
Koti on 50/50 ja vapaa-ajan kaupunkiasunto 85/15. Mulla oli rahaa se hankkia, mutta puolisosta tuntui reilummalle ajatukselle että hänenkin nimi on virallisissa papereissa, joten osti osan. Juoksevat kulut jaetaan puoliksi, remontteja tuossa ei ole ollut, tontin lunastus on pian mahdollista ja se tehdään samassa suhteessa, irtaimisto on minun. Kumpikin käyttää asuntoa kuin omaansa.
Avoliitto, keskinäinen testamentti, vain yhteinen lapsi.
Sata-nolla
Omistaja maksaa, tietenkin.
Kakkoskoti kyseessä
20/80, yllättäen minä omistan 20% ja isäni 80%. Puolisoni maksaa puolet vastikkeesta, sähköstä ja vakuutuksesta, minä ja isä maksamme kiinteät kulut kuten remontit 20/80 -suhteessa. Hassua, mutta kun asuntoa ei omista puolison kanssa, niin kuluja ei jaetakaan tulojen suhteessa, vaan omistusosuuden. Jos omistaisimme tämä miehen kanssa, niin reilua olisi ainakin lakimiesten mielestä maksaa kulut tulojen suhteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo 14 % oli sanotaanko nyt vaikka niin, että kuusinumeroinen summa ja ensimmäinen numero ei ole 1.
Talo on pääkaupunkiseudulla vesistön äärellä ja yli 3.000 neliön tontilla.
Vierailija kirjoitti:
Sata-nolla
Omistaja maksaa, tietenkin.
Kakkoskoti kyseessä
Lukutaito 0
Vierailija kirjoitti:
Joo, omistan tästä 100%.
N60
Lukutaito 0
Jaa, enpä ole koskaan ajatellut asiaa. Täytyy olla 50/50. Emme olleet vielä naimisissa, kun ostimme talon. Ei ole avioehtoa. Remonttikuluja ei jaeta. Meillä on yhteiset rahat.
On, 0 / 100. Talo on yhdessä ostettu ja maksettu, mutta puolisoni nimissä 'teknisistä syistä'. Samoista syistä on myös poissulkeva avioehto.