streptokokki bakteerin kantaja
Onko kokemuksia odottajista, jotka kantavat myös streptokokki bakteeria. Jäin supistelujen vuoksi sairaslomalle töitä rv.22, ja lääkärikäynnin yhteydessä löytyi viljelyssä streptokokki bakteeri kohdunsuulta. Saattaa olla mahdollisesti supistusten aiheuttaja. Nyt on sitten yritetty antibiootti-penisiliini kuurilla saada sitä pois, muttei onnistuttu. Nyt rv.25,ja bateeria ei enää lääkitä, muuten kuin synnytyksen yhteydessä antibioottitipalla. Riskit kuulemma suuret, että vauva saa infektion alatiesynnytyksen yhteydessä. Infektio voi olla vauvalle hyvinkin vakava. Kokemuksia? Kohtalotovereita?Faktaa?
Kommentit (5)
Mulla alkoi supistella vko:lla 25 ja otettiin sitten strep. näyte joka oli positiivinen. Sain V-pen mega-kuurin (ja hiivan kaupan päälle). Kontrollinäyte otettiin vko:lla 30 ja taas positiivinen ja uusi V-pen mega-kuuri (tällä kertaa vältyin hiivalta maitohappobakteereilla ja runsaalla jogurtin syönnillä).
Tämän jälkeen ei ole enää tutkittu, mutta minulle on sanottu, että tärkein asia synnyttämään mennessä on muistuttaa tuosta bakteerista, jotta saan suoneen antibioottitipan. Ja nyt sitten vain odotellaan sitä synnytystä, viikkoja 38+2.
Myöskään mulle ei ole selvitetty mitä bakteeri voisi vauvaan tarttuessaan aiheuttaa.
amulet
kiitokset vastauksesta. Samantapaista olen asiasta kuullut, tosi ympäripyöreitä vastauksia ja eriäviä mielipiteitä.
Tsemppiä synnytykseen ja toivotaan parasta!
Ensimmäisen kerran B-steptokokki todettiin minulla esikoisen syntymän yhteydessä. Saimme molemmat tulehduksen ja vauva oli antibioottitipassa 5 vrk. Onneksi bakteeri todettiin hänellä varhain, eikä se ehtinyt levitä vereen. Raskausaikana olin ollut täysin oireeton. Kuopusta odottaessani streptokokki alkoi oireilla jo rv10. Sitä yritettiin häätää usealla eri antibiootilla tuloksetta. Synnytyksen yhteydessä sain antibioottitipan suoneen ja vauva välttyi tartunnalta. Nyt odotan kolmatta lasta rv 31, tähän mennessä streptokokkitestit ovat näyttäneet negatiivista. Antibioottia tulen kuitenkin taas synnytyksessä saamaan.
Olen jutellut bakteerista useiden eri lääkäreiden kanssa. Kaikki ovat olleet sitä mieltä, että sitä ei juurikaan kannata antibiootein häätää ellei oireet ole kovia ts. bakteerikanta sillä hetkellä runsas. Olen ko. bakteerin kantaja ikuisesti ja minulla se kuuluu emättimen normaaliin bakteeriflooraan, eikä aiheuta oireita raskauden ulkopuolella. Raskauden aikana bakteeri saattaa aktivoitua. Se tulee ja menee eli sen häätäminen on senkin vuoksi turhaa, sillä vaikka sen saisi häädettyä, niin viikon kuluttua testit saattavat näyttää taas positiivista.
B-streptokokki on yleisin vastasyntyneiden vaikean yleistulehduksen aiheuttajia ja hoitamattomana se saattaa johtaa vauvan kuolemaan. Siksi on tärkeää tietää, mikäli äiti bakteeria kantaa. Näin osataan heti aloittaa lääkitys, jos tartuntaa epäillään vastasyntyneellä. Kuopukselta otettiin heti ensimmäisen vuorokauden aikana bakteerinäyte, josta ei onneksi mitään löytynyt.
Kiitos tosi valaisevasta viestistä...tulipa itellekkin rauhallisempi mieli, kun tää asia kuitenkin pyörii aika paljon mielessä.
Helinä+poitsu 39+1
Eli odotan toista lastani jo viikolla 39+0 ja mulla toi kyseinen bakteeri löydettiin rv 15+2 kun supisteli tosiaan kovasti. Lääkittiin silloin dalacin nimisellä antibioottivoiteella. Sen jälkeen supparit pysyi muutamia viikkoja kurissa kunnes taas palasivat ja taas ravasin lääkärissä, mutta lääkäri ei enää kirjottanut antibioottirasvaa, kun ei siitä kuulemma ole apua kuin hetki. Kun se bakteeri kerran on olemassa niin se on sitten. Vasta synnytyksessä laitetaan antibioottitippa millä yritetään estää bakteerin tarttuminen vauvaan, muttei se 100% varmaa ole ettei vauva bakteeria saa. No mulla on ollut koko raskausajan enemmän ja vähemmän supisteluja kunnes viikolla 36 alkoi ihan kamalat alavatsa-ja selkäkivut. Menin synnärille ja todettiin et taas on streptokokki viilliintynyt ja lääkäri kirjoitti uudelleen dalacinkuurin. Käytin sen ja kivut loppuivat. Ja nyt oottelen, että synnytys alkaisi. Oon yrittäny kysellä lääkäriltä tästä bakteerista ja sen haitoista vauvaan, mutta oon saanu tosi ympäripyöreitä vastauksia, kukaan ei oikeestaan kerro mitään. Joku sanoo ettei oo haittaa ja joku sanoo, että on. Tiedän yhden tapauksen missä kyseinen bakteeri on aiheuttanut vauvalle aivokalvontulehduksen muutaman viikon iässä (vauva kyllä selvisi tästä) mutta äidiltä ei tutkittu raskausaikana streptokokin mahdollisuutta joten häntä ei siis hoidettu raskausaikana eikä synnytyksessä.
Oon lukenut bakteerista netistä, googlettamalla löytyy tietoa. Oon myös lukenut muiden äitien kokemuksia kyseisestä bakteerista ja se tosiaan voi tarttua vauvaan vaikka kuinka sais antoibioottia suoraan suoneen synnytyksessä. On kuulemma sitten vauvan tulehdusarvoista kiinni kuinka moneksi päiväksi joutuu synnytyksen jälkeen antibioottitippaan mikäli tämän bakteerin saa. Mutta en ole kuullut kenenkään vauvan saaneen mitään pahempaa, mikäli bakteerista on tiedetty jo raskausaikana.
Muuta en valitettavasti osaa tästä kertoa...toivottavasti tästä oli jotain apua. Kannattaa kyllä painostaa neuvolaa ja lääkäreitä puhumaan sulle asiasta. Onnellista odotusta!!
Helinä+poitsu 39+0