Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä lapsesi harrastaa? Tai mihin harrastukseen aiot lastasi viedä/ohjata?

Vierailija
07.04.2007 |

Itselläni vanhin on 6v ja hän käy kerran viikossa urheilukoulussa. Syksyllä haluaa aloittaa baletin ja myös ratsastuksesta on kiinnostunut, pari kertaa on tallilla käytykin. Liikaa ei tietenkään voi ottaa, varsinkin kun eskari alkaa syksyllä.

Keskimmäinen on 3½v ja isänsä suunnittelee jo pojalle enduro-uraa. ;) Toistaiseksi poitsu on tyytynyt katselemaan isänsä ajoa.

Nuorimmainen on vasta 10kk ja hänen varalle ei ole vielä suunnitelmia. ;)

Ja jottei kukaan vedä hernettä nenuunsa, niin täsmennän,että meillä ei ole siis suunnitelmia valmentaa jälkikasvua mihinkään tiettyyn lajiin vaan ihan mielenkiinnosta kyselen, että millaisiin harrastuksiin olette suunnitelleet lapsianne vievän? Sillä eihän ne lapset aloita esim. juuri tuota balettia, ellei vanhemmat heitä sinne vie. :) Tietty varmaan tulee intoa alkaa harrastaa jotain, jos joku kaveri harrastaa.

Ja meillä ei ainakaan ole pakko harrastaa mitään mitä ei halua.

Mutta tätä nykymenoa kun katselee, niin ainakin minä olen tullut siihen tulokseen, että lapsilla on " pakko" olla joku järkevä harrastus. Tietysti varmaan on olemassa lapsia, joilla elämä pysyy raiteillaan ilmankin harrastuksia, mutta kamalaa on katsella ala-aste-ikäisiä penskoja notkumassa kaupungilla iltaisin, vailla mitään kontrollia,järkevää tekemistä tms.

No, nyt meni vähän sivuraiteelle, mutta kertoilkaahan suunnitelmistanne/lastenne toiveista. :)

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
07.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole oikein kiinnostunut mistään erityisesti, jalkapalloa pelasi viime kesänä ja sitä varmaan tänäkin kesänä. Sähly kiinnostaisi, mutta noin pienille ei ole täällä kulmilla.

Tulevaisuudessa toivoisin, että löytyisi joku kohtuuhintanen ja lasta itseä kiinnostava harrastus.

En aio esitellä enkä kannustaa jääkiekkoon, lasketteluun/lautailuun, moottoriurheiluun tai mihinkään välineurheiluun, missä pienen, kivan harrastuksen hinnaksi tuleekin yllättäen tuhansia euroja. MUTTA jos meidän lapsella ilmenee erityisosaamista tai lahjakkuutta johonkin, rahaakin vievään harrastukseen niin sitten katsotaan uudestaan.

Kyllähän tässä maailmassa harrastuksia riittää...:)

Vierailija
2/11 |
07.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. tuo ratsastus on tosi kallista ja eipä tuo endurokaan ole sieltä halvimmasta päästä. Mutta toisaalta voihan käydä niinkin, ettei lapsia lopulta kiinnostakaan juuri nuo harrastukset.

Ollaan suunniteltu niin , että saavatpahan ainakin kokeilla (lähes) kaikkea mikä kiinnostaa. :)

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
07.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ovat jatkaneet koko talven sisätiloissa ja keväällä siirtyvät taas ulos.

lisäksi aloitti vuoden alussa judon, josta on innostunut ihan hirveästi.

haluaisi syksyllä myös sählyyn,

mutta pitää miettiä kun koulukin alkaa...

tyttö pian 5v harrastaa toistaiseksi vain jumppaa...

haluamme myös tarjota erilaisia vaihtoehtoja,

josko niistä sitten aikanaan löytyisi se " oikea" ...

mitään ei ole pakko harrastaa vain aikuisen halun perusteella!

Vierailija
4/11 |
07.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki käyvät yleisurheiluharjoituksissa. Pienin siis juoksee siellä salin/kentän reunalla ja hyppii patjalla...

Tässä harrastuksessa on pienenä taka-ajatuksena, että saisivat sellaisen positiivisen suhtautumisen liikuntaan. Esikoinen on aika hidas ja kömpelö, joten hänelle varsinkin onnistumiset ovat tärkeitä, ennen kuin joutuu " kovaan" koulumaailmaan.

Nyt kesällä isommat aloittavat suunnistuskoulun (toimii vain kesän ajan). Syksyllä esikoinen aloittaa partion. Ovat kaikki kulkeneet vauvasta asti partiotapahtumissa minun mukana ja kovasti odottavat, että saavat aloittaa ihan " oman" partion :)

Vierailija
5/11 |
07.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut, että arvostan eniten harrastuksena musiikkia ja sellaisia käden töistä, joissa on mukana luovuutta (esim piirtäminen, maalaus).

Ei ole varmaan sattuma, että esikoinen on ollut pienestä innostunut musiikista ja on aloittanut soittoharjoituksen muskarien jatkona.

Liikunta on mielestäni tärkeää, mutta pidän sitä jonkinlaisena terveyttä ylläpitävänä juttuna, en minään saavutuksena.

Vierailija
6/11 |
07.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tämän kauden käynyt muskarissa ja temppukoulussa. Sen lisäksi on käynyt 3 kuukautisesta asti kerran viikossa uimassa. Enää ei käydä missään ohjatussa jutussa, ihan vaan perheen kesken polskitaan.

Olemme mieheni kanssa lasketelleet pienistä tapeista asti, joten tyttäremme oli tänä talvena suksilla ekaa kautta. Lasketteli siis vanhemman jalkojen välissä tai vierellä samoista sauvoista kiinni pitäen.

Isänsä myös ratsataa, joten varmaan jonain päivänä ottaa tytön tallille mukaan.

Jos minä saisin päättää niin voisin laittaa lapseni hiukan vanhempana pariksi kaudeksi voimisteluun ja uintiin. Ihan vaan siksi, että kehon hallinta kehittyisi.

Oma lajini on suunnistus, jossa en enää kilpaile eli olen toki ajatellut jonain päivänä tytön rasteille raahata, jos yhtään innostuu mukaan lähtemään ;)

En halua lapsestani mitään huippu-urheilijaa. Mielestäni lapsi saa itse valita lajinsa ja toivon, että hän oppii nauttimaan liikunnasta ja muutenkin omaksuu terveelliset elämäntavat.

Musiikkia ja kuvista ja muita kädentaitoja aijon antaa harrastaa puhtaasti oman mielenkiinnon mukaan. Toisaalta muistan omasta lapsuudestani, kuinka pianotunnit olivat välillä suurta myrkkyä ja tuskaa vaan kyllänyt nyt aikuisena sitä soittotaitoa suuresti arvostaa. . .

Retkeilyä siis ulkoilua ja vaeltelua, harrastetaan mieheni kanssa ja lapsemme olikin jo ekan kerran viikonloppuvaelluksella mukanamme ollessaan 13kk.

Vierailija
7/11 |
07.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

isompi on vilkas ja aktiivinen. Hän harrastaa Ringetteä ja käy tanssitunneilla. Nyt keväällä haluaa mennä Jalkapalloa pelaamaan. Talvella käydään myös laskettelemassa ja uimassakin yritetään käydä mahdollisimman usein. Tyttö haluaisi itse mennä myös ratsastustunneille ja olen luvannut että eskarilaisena pääsee....

Pienemmällä 2-vuotiaalla ei ole muita säännöllisiä harrastuksia kuin tanssi.

Itse olen sitä mieltä että on kiva kun harrastavat ja saavat harrastaa niin kauan kuin tykkäävät. En toivo että lapsistani tulisi huippu-urheilijoita tms.

Vierailija
8/11 |
07.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hänen kanssaan olemme käyneet vauvasta asti muskarissa ja siellä tyttö tulee jatkamaan niin kauan kun kiinnostusta riittää. Syksyllä ryhmä on semmoinen, että siellä ollaan ilman vanhempia.

Olen ajatellut ilmoittaa hänet tenavajumppaan, joka alkaa syksyllä. Tytön motorinen kehitys on hiukan " normaalia" jäljessä joten ajattelin tuommoisen temppujumpan olevan sen kannalta hyvä asia.

Myös uintia olemma harrastaneet. Aloitimme sisarusuinnin, kun pikkusisko täytti 4kk.

Myöhemmin koitan kannustaa häntä jonkin harrastuksen pariin, jonka hän saa itse valita.

Vierailija
9/11 |
07.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkäpä myös partio ja jos ovat musikaalisia jonkun soittimen soittaminen.

Jääkiekkoon en aio kannustaa.

Itse saavat sitten valita mutta nuo olisivat minun ehdotuksia.

Vierailija
10/11 |
07.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten kun alkaa ikää tulemaan, joku jumppa/temppukerho voisi olla kiva :). Jos tahtoo harrastaa jotain kalliimpaa, esim. ratsastusta sitten myöhemmin, en tiedä onnistuuko rahallisesti- ehkäpä kustannamme yhden ratsastusleirin tms. per vuosi, jos emme muuhun pysty. Koitamme kuitenkin tukea lasta, oli valinta mikä tahansa.

Koska olemme molemmat (minä ja mies) taiteellisia ihmisiä, piirtäminen, runoilu ja laulaminen ovat meillä arkipäivää. Liikunta jää vähemmälle ihan kiinnostuksen ja ajan puutteen vuoksi, silti ajattelimme ottaa tavaksi käydä edes kävelyllä ja uimassa säännöllisesti.

Vierailija
11/11 |
07.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän mennessä ollaan oltu vauva-uinnissa ja muskarissa, joissa molemmissa poika viihtyi erittäin hyvin. Nyt kuitenkin ollaan lopetettu molemmat harrastukset ja uimassa käydään oman perheen voimin noin kerran viikossa.

Isän harrastukset ovat sen verran " extremejä" että en välttämättä kaikkia niitä pojalleni haluaisi. Kiipeilemäään poika silti viedään suurella todennäköisyydellä ja toivottavasti poika löytää siitä itselleen harrastuksen. Lajia on nimittäin halpa harrastaa :) Myös laskettelemaan poika tullaan viemään vähän isompana, siitä pidämme me molemmta vanhemmat. Isän suuri intohimo on ratamoottoripyöräily, mutta minä äitinä teen kaikkeni, että poika ei moottoripyöriin haksahda. Onneksi isä on samaa miltä :) melkoisen kallis ja turha harrastus.

Jokatapauksessa telinevoimisteluun/temppukerhoon poika viedään kun ikää on tarpeeksi. Se kehittää motoriikkaa ja sopii meidän vilkkaalle pojalle oikein mainiosti. Myös musiikki vaikuttaa poikaa kiinostavan...joten jonkinmoinen muskari otetaan varmaan uudestaan mukaan. Jos saamme joskus tytön, niin vien tämän ehdottomasti taitoluisteluun, sillä olen itse harrastanut sitä koko lapsuuteni ja nuoruuteni ja se harrastus vie niin paljon aikaa, että pysyy teininä poissa pahan teosta :)

Tietysti loppupeleissä lapsi saa päättää itse. Jos tykkää piirtämisestä, niin viedään sitten taiteen pariin. Periaate on, että vähän kaikkee kokeillaan ja valitaan sitten ne suosikit. Olemme kuitenkin mieheni kanssa itse niin urheilullisia, että todennäköisesti sitä ovat myös lapsemme.