Partio - eliitin harratus?
En tiedä kuinka moni on jamboreen - ainutkertaisena kokemuksena markkinoitu partiolaisten reilun viikon leiri Puolassa, joka maksaa lapselta 3300-3600 euroa - osalta asioista tietoinen (tietoa ei ole jaettu avoimesti eikä eritelty):
Lapsia kehotetaan itse hankkimaan rahoitus leirille; partio ei sitä maksa.
En ole nähnyt yhtään laskelmaa tai edes luonnosta sen osalta, miten lasten olisi tarkoitus tehdä nämä jamboree-rahat kasaan.
Nähdäkseni on edesvastuutonta laittaa heitä elättelemään toiveita rahan saamisesta kasaan mustikkametsän, kirpputorien ja stipendien avulla.
Hintaa, 3300-3600e, perustellaan mm.partion arvoilla tasa-arvoisista mahdollisuuksista.
Missään vaiheessa en ole kuullut avointa keskustelua kustannuksien määrittymisestä tai avoimesti siitä, että lapset maksavat paitsi aikuisten matkat myös toisten lasten matkat muista maista tulevilta - jotka tosiasiallisesti ovat jo maansa eliittiä sen sijaan, että leirille pääsisivät köyhemmät lapset.
En ole pyynnöistä huolimatta saanut yhtään järkevää vastausta miten matkat voivat olla yli tuhat euroa Gdanskiin per lapsi.
En myöskään tietoja mistä Puolassa - leirimaksu 1680 euroa - maksetaan, kun Suomesta pitää lähettää paikalle konteissa käytännössä kaikki telttoja ja työkaluja myöten, kyseessä on aivan eri hintatason maa kuin Korea tai Usa, joissa aiemmin on ollut jamboreita.
Enkä siitä, miten ja millä arvoilla partio näkee edistävän yhdenvertaisuutta, että maksu on yli 3000 euroa - usealla kenties kuukausipalkan verran jos niin hyvin edes tienaa - per lapsi.
Eivät nämä asiat ole irrallisia partiotoiminnasta tai partiolaisten arvoista.
On järkyttävää, että asia pyritään kuittaamaan vaikenemalla samalla kun valehdellaan, että partio luo tasa-arvoisia mahdollisuuksia. Ei luo, ei ole suurimmalla osalla perheistä varaa yli kolmen tonnin leiriin Puolassa ja sen markkinointi ainutkertaisena tekee partion toiminnasta vielä törkeämpää.
Kommentit (12)
Harrastaminen on kallista. Partiotoimintaa tosin voi harjoittaa vaikka ilmaiseksi ihan lähimetsissä.
Onhan tuo jo moneen kertaan kerrottu, että jokainen suomalainen lapsi maksaa kokonaan vähintään yhden köyhemmän maan lapsen partioleirin. Tuo ei ole yhden lapsen matkan kustannus, tuo on myös solidaarisuusmaksu, jotta mukaan pääsee lapsia, joista tulee isona aivokirurgeja.
Aikuiset maksavat tuloistaan veroja ja niillä rahoilla elätetään kehitysmaalaisia. Lapset maksavat selkeällä rahalla, tavoite on sama.
Vaikka jokainen tulija maksaisi sen saman n. 1500 euron leirimaksun, niin leirin tulot olisivat silti n. 74 miljoonaa. Ja vertaa tuota summaa vaikka Pariisin olympialaisten 6 miljardiin tai euroviisufinaalin 64 miljoonaan. Aika vähällä saavat rakennettua ja organisoitua 50 000 ihmisen (eli keskikokoinen suomalainen kaupunki) vetävän kylän ohjelmineen ja ruokineen aikaan viikoksi.
Korkeat hinnathan johtuu siitä, että käytännössä suomalainen maksaa omat kulunsa ja jonkun kehitysmaalaisen kulut - voi toki kyseenalaistaa onko tämä oikein, mutta näin on toimittu "aina". Sen sijaan aikuiset maksavat matkansa itse, eli sen suhteen tässä on "fake news" (saattaavat saada jonkun satasen alennusta siitä hyvästä, että ovat käytännössä töissä leirillä sen 8h/pvä).
Niin ja partiota voi hyvin harrastaa vaikka ei koskaan Jamboreella kävisi. Itse asiassa hyvin pieni osa suomalaisista partiolaisista koskaan tuollaisella käy, ehkä noin 1/20 partiolaisesta - ja tämä suhdeluku sisältää ne aikuiset vapaaehtoiset, jotka ovat saattaneet harrastaa lajia 30-50 vuotta eli lapsena jamboreella käy joku hassu prosentti harrastajista.
Seksirikollisten homojen harrastus. Sieltähän se yksi raiskari uhrinsa löysi, oikein luotettava kirkkoihminen. 6v pojan.
Vierailija kirjoitti:
Se maksu ei ole yhdeltä lapselta.
Se on yhdeltä lapselta. Se jos sillä rahoitetaan myös toisille annettavia stipendejä ei muuta mihinkään sitä että se on yhden lapsen vanhemmat jotka joutuvat miettimään maksavatko he 3 300 euroa saadakseen lapsensa leirille.
Tuota maksua voi verrata kotimaiseen leiriin. Esimerkiksi Kimara 2024 osallistumismaksu oli 220 euroa 9 päivän leiristä.
Tuo maksu on niin törkeän paljon että mun mielestäni Suomen Partiolaisten pitäisi löytää jostain selkärankaa laittaa stoppi ja ilmoittaa että Suomen organisaatio ei osallistu tähän millään tavalla koska tässä on nyt meille surkea hinta/laatusuhde ja on väärin laittaa vanhempia valitsemaan haluavatko he maksaa sitä lapsilleen.
Huvittavaa on, että aikuiset joutuvat noilla leireillä maksamaan ihan saman maksun, vaikka käytännössä menevät sinne töihin. Eli olet aamusta iltaan jotain ruokia vääntämässä, ja maksat 220 euroa siitä hyvästä. Ja vanhemmat valittaa vieressä kalliita maksuja..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se maksu ei ole yhdeltä lapselta.
Se on yhdeltä lapselta. Se jos sillä rahoitetaan myös toisille annettavia stipendejä ei muuta mihinkään sitä että se on yhden lapsen vanhemmat jotka joutuvat miettimään maksavatko he 3 300 euroa saadakseen lapsensa leirille.
Tuota maksua voi verrata kotimaiseen leiriin. Esimerkiksi Kimara 2024 osallistumismaksu oli 220 euroa 9 päivän leiristä.
Tuo maksu on niin törkeän paljon että mun mielestäni Suomen Partiolaisten pitäisi löytää jostain selkärankaa laittaa stoppi ja ilmoittaa että Suomen organisaatio ei osallistu tähän millään tavalla koska tässä on nyt meille surkea hinta/laatusuhde ja on väärin laittaa vanhempia valitsemaan haluavatko he maksaa sitä lapsilleen.
Niin, vanhemmat tosiaan voivat valita haluavatko sitä maksaa. Mikä vika siinä on? Oletko kykenemätön tekemään valintoja? Ei lastaan ole mikään pakko lähettää tuonne leirille. Ne menee jotka valitsee niin.
Suomen partiolaisten sivuilla kerrotaan näin
Leirimaksusta noin 45 % maksetaan Puolan leiriorganisaatiolle ja se kattaa leirin aikaiset järjestelyt, ruuan ja ohjelman. Leirin lisäksi kustannuksia kertyy meno-ja paluumatkoista (kuljetukset, majoitukset, ruokailut, ohjelma) ~30 %, varustehankinnoista (teltat, joukkueen yhteiset vaatteet, rakentelu/tekniikka, lääkintä) ja ennakkotapaamisista ~10 %, sekä Suomen joukkueen yhteisistä kuluista (tilavuokrat, vakuutukset, logistiikka, IT jne) ~10 %. Lisäksi osallistumismaksu sisältää 5 % riskivaran.
IST:it (eli aikuiset partiolaiset jotka lähtevät työtehtäviin leirille) voivat järjestää itse kuljetuksensa ja heille leirin hinta on noin 2100 euroa.
Kolmelle Jamboreella osallistuneena voin todeta että, ne olivat aivan mahtavia ja ikimuistoisia kokemuksia ja niistä on jäänyt paljon ystäviä ympäri maailman, mutta paras leirimuisto on oman lippukunnan pieni kesäleiri.
Ja nyt kun suomalaiset suostuu maksamaan tämän, niin seuraava jamboree Tanskassa voikin sitten olla 5500e.. Nyt kannattaisi äänestää jaloillaan.
Täysin samaa mieltä kaikesta mitä kirjoitit! Kiitos vielä erikseen aktiivisuudestasi kyseenalaistaa asiaa, vaikka et ole saanut vastauksia. Itse olen myös saanut hyvin ylimielisiä vastauksia.
Itse olen hyvätuloinen, eli raha tuohon leiriin löytyisi nuorelle. Silti olen sitä mieltä, että tämä haiskahtaa ja isosti vedätykseltä ja emme halua näin ollen osallistua tähän. On nuorellekin tärkeää, että myös kaverit voisivat tähän osallistua perheen ajatumatta konkurssiin.