Hölmöläisen peitto on taas hallituksen toimesta jaettu: Korotukset syövät veroalennusten vaikutuksen, osa työntekijöistä jää miinukselle!
Työttömyysvakuutusmaksuja ollaan nostamassa vuonna 2026. IL kertoo tänään, että maksujen korotus uhkaa syödä suuren potin Orpon hallituksen palkansaajille jakamista veronkevennyksistä.
Maksujen korotusten tarpeen taustalla on Suomen äärimmäisen heikko työllisyystilanne. Aiemmin keväällä STT uutisoi, että Suomessa miesten työllisyys on koko EU:n heikointa ja kokonaisuudessaan työttömyys toiseksi korkeimmalla kaikista EU maista. Tilanne on saanut työllisyysrahaston alijäämäiseksi ja syönyt pois valtavan siivun sen arvoa. Vuosi sitten rahaston arvo oli 1 541 miljoonaa euroa, kun taas nyt se on 838 miljoonaa.
SDP:n riveistä ollaan kovin huolissaan maksujen korotusten vaikutuksista palkansaajien talouteen ja ostovoimaan.
-Räsänen sanoo laskevansa tässä vaiheessa, että ehdotettu korotus tarkoittaa palkansaajien osalta sitä, että kokonaissumma on 300 miljoonaa euroa. Hallituksen veronkevennys on 500 miljoonaa euroa.
-Noin kaksi kolmasosaa syödään hallituksen veronkevennyksestä kokonaisuudessaan pois, Räsänen sanoo karkeaksi laskelmaksi tässä vaiheessa.
-Räsänen ottaa esille, että osaan palkansaajia vaikuttaa lisäksi esimerkiksi työhuonevähennyksen ja ay-jäsenmaksun verovähennyksen poisto, ja silloin osalla keskituloisista palkansaajista verotuksessa mennään nollaan tai jopa miinukselle.
Kommentit (48)
Vieläkään kukaan ei ole kertonut, että mistä otetaan 7-8 Mrd€ vuodessa LISÄÄ puolustusmenoihin.
Vai onko ajatuksena, että kaikki infrainvestoinnit ja Kelan menot lasketaan puolustusmenoiksi?
Ja aseiksi luetaan sairaalatarvikkeet laastareita myöten?
Vierailija kirjoitti:
Vieläkään kukaan ei ole kertonut, että mistä otetaan 7-8 Mrd€ vuodessa LISÄÄ puolustusmenoihin.
Vai onko ajatuksena, että kaikki infrainvestoinnit ja Kelan menot lasketaan puolustusmenoiksi?
Ja aseiksi luetaan sairaalatarvikkeet laastareita myöten?
Niin. Yhtäkään järkevää ehdotusta siitä, miten Suomi voisi kasvattaa tulopuoltaan, eli saada lisää rahaa, ei ole hallitukselta kuultu.
Pitäisikö esim kaivosveroa nostaa?
Vierailija kirjoitti:
Itse ajan työmatkaa 2500km kuukaudessa pienipalkkaiseen työhöni ja hyöty meni jo siinä, kun km-korvaukset pieneni ja omavastuu nousi.
Mutta kuitenkin tankkaat euron pensaa....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ajan työmatkaa 2500km kuukaudessa pienipalkkaiseen työhöni ja hyöty meni jo siinä, kun km-korvaukset pieneni ja omavastuu nousi.
Äänestäjät ovat tyytyväisiä. Se on tärkeintä.
Niinpä ja vähäkin ostovoima loppuu kuin seinään .Sehän on tärkeintä että isopalkkaiset saavat lisää rahaa niin kuin orpo itse .Toivottavasti hän myös itse menee hoitamaan ne palestiinalaiset joita tänne honkkaa ja myös maksaa hoidot omasta pussistaan .Jos yhdessä sen asian sopivat niin muutkin puolueet voivat osallistua koko tileillään niiden hoitoihin .
Onneksi sentään yli miljoonan tienaavat jäävät sentään keskimäärin vaatimattomat 130.000 euroa vuosittain plussalle.
Nämä hyvin heikosti toimeentulevat ovat tuon vaatimattoman veronkevennyksen ansainneet.
Vierailija kirjoitti:
Niinpä ja vähäkin ostovoima loppuu kuin seinään .Sehän on tärkeintä että isopalkkaiset saavat lisää rahaa niin kuin orpo itse .Toivottavasti hän myös itse menee hoitamaan ne palestiinalaiset joita tänne honkkaa ja myös maksaa hoidot omasta pussistaan .Jos yhdessä sen asian sopivat niin muutkin puolueet voivat osallistua koko tileillään niiden hoitoihin .
Miten ihmeessä voi samana päivänä olla uutisia, että hallituksen leikkaukset ovat sysäämässä lapsiperheitä köyhyyteen Suomessa, mutta otetaan lapsia toiselta puolelta maailmaa hoitoon? Miten siihen riittää rahaa, mutta ei lapsiperheiden tukiverkkojen ja peruspalvelujen ylläpitämiseen Suomessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Meillä on hyvä hallitusojelma." Tirsk.
Hallitusohjelma on hyvä. Velkalaiva kääntyy.
Kyllä, kääntyy kohti pohjaa.
2025, ja minä kadehdin Titanicilla olleita. Siinä paatissa oli sentään pelastusveneitä, ja pieni toivo hengissä pysymisestä.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi sentään yli miljoonan tienaavat jäävät sentään keskimäärin vaatimattomat 130.000 euroa vuosittain plussalle.
Nämä hyvin heikosti toimeentulevat ovat tuon vaatimattoman veronkevennyksen ansainneet.
Valtio joutuu ottamaan lisää velkaa, kun kaikista varakkaammille ja maksukykyisimmille on jaettu veroaleja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä voi samana päivänä olla uutisia, että hallituksen leikkaukset ovat sysäämässä lapsiperheitä köyhyyteen Suomessa, mutta otetaan lapsia toiselta puolelta maailmaa hoitoon? Miten siihen riittää rahaa, mutta ei lapsiperheiden tukiverkkojen ja peruspalvelujen ylläpitämiseen Suomessa?
Samana päivänä pitää leikata kansalaisilta, mutta antaa persujen kansanedustajalle miljoonia tuottamattomaan ampumarataan.
"Isänmaallinen" puolue viimeisen päälle!
Palkasta viedään kymppi, pari kuukaudessa niin kauhee viki viki, joltain mukavasti leikattiin esim lapsikorotukset jo pienistä tuloista monta sataa niin hyvin hiljaa ollaan ja PURRAAN hammasta
Eilen oli kanssa Yle uutisissa juttua ihmisistä, joiden ei enää taloudellisesti kannata käydä töissä, kun suojaosa poistettiin.
Orpon hallitus loi aivan uuden kannustinloukun eikä ymmärtänyt, ettei kaikilla aloilla saa täysiä tunteja. Kaupat ja ravintolat pitkälti pyörii osa-aikaisten, vuokratyöläisten ja nollasopparilaisten varassa. Eihän työntekijä voi pakottaa työnantajaa palkkaamaan täysiaikaisena vakkarina ja antamaan enemmän tunteja. Silti Orpon hallitus syyttää ja rankaisee vain sitä työntekijää.
Vierailija kirjoitti:
Kuka yllättyi? Petteri?
Tämä hallitus on paskonut koko talouden niin pahasti, että naurattaa.
Mutta onneksi rikkaiden veronkevennyksin ei peruta..
Onko tämä kaikki seurausta siitä, kun hallitus jätti kuuntelematta asiantuntijoita, jotka varoittivat leikkausten vaikutuksista? Siis Marin jätti Orpon hallitukselle hyvän työllisyyden ja otti velkaakin vähemmän kuin Orpo ja Purra.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä maksaa euron? Täällä maksaa 1,799e/95e. Ihan sama mitä se bensa maksaa kun palkan verotuksen huojennys ei silti minua eikä muita pitkänmatkalaisia auta, koska ne km-korvaukset pieneni ja omavastuu nousi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä maksaa euron? Täällä maksaa 1,799e/95e. Ihan sama mitä se bensa maksaa kun palkan verotuksen huojennys ei silti minua eikä muita pitkänmatkalaisia auta, koska ne km-korvaukset pieneni ja omavastuu nousi.
Mutta äitiyspakkaukseen on tulossa pallo.
Vierailija kirjoitti:
Eikö nuo litoy voisi jotain lakkoja järkkäillä? Vai kuka ne järkkää jos hallitus sekoilee ja Suomi menee ihan paskaksi? Vai lammastellaanko me työssäkäyvät vaan
Hallitus ollut liittojen kimpussa alusta asti. Ensin lakko-oikeuden rajoittaminen, sitten laittoivat verolle liittojen jäsenmaksut ja sitten kokoomus teki vielä duunareille suunnatun kampanjan siitä, ettei liittoon kannata kuulua, kun hallituksen verollepanon jälkeen työläisille jää vähemmän rahaa käteen, jos kuuluu liittoon. Satonen myöskään työministerinä edes suostunut aidosti neuvottelemaan liittojen kanssa, kaikki hallituksen toimet piti vaan runnoa läpi väkisin.
Pienituloiset on sen verran mittava joukko, että heiltä repimällä saadaan enemmän tuloja valtion kassaan. Mielestäni tuloja saisi etsiä vaikka lapsilisän puolelta. Yksi lapsinen 100 000 € vuodessa tienaava perhe ei todellakaan tarvitse tuota marginaalista avustusta.
Vierailija kirjoitti:
Pienituloiset on sen verran mittava joukko, että heiltä repimällä saadaan enemmän tuloja valtion kassaan. Mielestäni tuloja saisi etsiä vaikka lapsilisän puolelta. Yksi lapsinen 100 000 € vuodessa tienaava perhe ei todellakaan tarvitse tuota marginaalista avustusta.
Kun heiltä leikataan, suuri joukko ihmisiä lakkaa kuluttamasta ja tulee lisää konkursseja.
Mitäs hallitus sille voi että työttömyysrahasto joutuu nostaan maksuja? Ei se ole hallituksen nyrkin alla. Menkää vasut töihin, niin maksut pienenee