Voiko omille iäkkäille vanhemmille perustaa perhehoitokodin?
Otettaisiin mun ja miehen vanhemmat sinne eli yhteensä 4 asukasta.
Kommentit (9)
Ei huono idea! Voi tosin olla, että vaatii hoitokodin johtajan, jolla on vastuunkantoon sopiva koulutus. Ihan mutuilua nyt vaan. Mutta ideana hyvä, muutenkin olisi ihanaa että olisi enemmän yhteisöllistä asumista ja tällaisiin voisi vähän itsekin vaikuttaa, ketä otetaan "meille". Että tulee hyvä porukka kasaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei huono idea! Voi tosin olla, että vaatii hoitokodin johtajan, jolla on vastuunkantoon sopiva koulutus. Ihan mutuilua nyt vaan.
Ei tarvitse olla.
"Perhehoitajalta ei edellytetä tiettyä koulutus- tai työtaustaa, jos perheeseen sijoitetaan korkeintaan neljä hoidettavaa"
https://perhehoitoliitto.fi/perhehoitajaksi/ikaihmisten-perhehoito/mite…
Ihana ajatus! Olen vähän miettinyt samaa, mutta omat vanhempani eivät halua - olen siis jopa kysynyt. Ja ihan pelkkää anoppia en tahdo ottaa meille asumaan, pitäisi siis olla useampi, jotta kannattaisi hankkia isompi talo mihin kaikki mahtuisimme.
Niin, tavallaan hoidamme heitä nyt jo mutta eivät asu meillä. Helpottaisi kummasti jos olisi sama osoite. Samaan aikaan tuntuisi oudolta saada palkkaa siitä.
Ap
Silloin kannattaisi ottaa vieraitakin vanhuksia, ei kai muuten hoitokodin määritelmä toteudu.
Rahaahan siihen ei valtiolta vissiin saa, elleivät kaikki hoidettavat ole saaneet päätöstä hoitokotipaikasta? En kyllä ole varma tästä.
Vierailija kirjoitti:
Silloin kannattaisi ottaa vieraitakin vanhuksia, ei kai muuten hoitokodin määritelmä toteudu.
Päinvastoin, 4 on se maksimi tuossa, jos ei ole alan koulutusta
Vierailija kirjoitti:
Rahaahan siihen ei valtiolta vissiin saa, elleivät kaikki hoidettavat ole saaneet päätöstä hoitokotipaikasta? En kyllä ole varma tästä.
Kolme heistä on siinä kunnossa että paikka olisi jo tarpeen. Eihän se neljäs asukas sitä estä etteikö kolmesta saisi palkkion.
Ap
Tietoa kellään onko jotain rajoituksia sukulaissuhteeseen liittyen?