Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

(O)pettaja Ulla Talvensaari järkyttyi maa han muuttajataustaisten lasten taidoista Armovitosilla eteenpäin

Vierailija
24.08.2025 |

Konalan alakoulun opettaja Ulla Talvensaari on opettanut Helsingin kouluissa jo 25 vuoden ajan. Hänellä on kokemusta niin alakoulusta kuin omasta arjestaan viidennen luokan oppilaan vanhempana.

 

Viime vuosina hän on huomannut S2-opetuksen eli suomi toisena kielenä -opetuksen epäkohdat, kuten moni muukin peruskoulun opettaja.

 

Talvensaaren mielestä maa han muuttaja taus taisten oppilaiden riittämätön suomen kielen opetus uhkaa heikentää koko koulutusjärjestelmää alakoulusta ammattikouluihin.

Nykyisin (yleisopetuksessa) oppilaista vain terävin neljännes selviytyy tehtävistä, jotka olivat urani alussa vuosituhannen vaihteessa enemmistölle rutiininomaisia tehtäviä. Oppilaiden tasoerot koulussa ovat nykyään valtavan suuret, Talvensaari arvioi

Verrattuna valmistaviin luokkiin, joissa pystytään keskittymään täysin kielen oppimiseen, opetuksen eriyttäminen yleisopetuksen ryhmissä ei toimi samalla tavalla. Alakoulusta käynnistyy kierre, joka rasittaa lopulta kaikkia veronmaksajia.

Yläkoulun opettajat ihmettelevät, miksi näin heikosti osaavia lapsia on päästetty läpi alakoulusta ylemmälle tasolle. Ammatillisissa opinnoissa ihmetellään puolestaan yläkoulun arviointia. Lopulta ammatillisessa koulussa vaatimustaso laskee ja osaamattomuus jää työelämän murheeksi.

Talvensaari sanoo, että opettajien työkalupakissa on isoja puutteita. Oppilaita ei käytännössä jätetä luokalle, vaan heitä siirretään usein eteenpäin niin sanotuilla armovitosilla.

Opetusta mukautetaan loputtomasti ja opettajasta tuntuu siltä, että vaatimustaso kouluissa laskee koko ajan, mikä laskee myös suomalaisen yhteiskunnan sivistystä ja osaamista.

Opettajan on nykyisin vaikea jättää ketään luokalle tai antaa ehtoja. Moni opettaja taipuu laskemaan vaatimustasoa, jotta kaikki saadaan ulos putkesta.

Talvensaari muistuttaa, että suomalainen peruskoulu luotiin aikana, jolloin maa han muut tajia oli vähän tai ei lainkaan. Järjestelmä perustui ajatukseen tasa-arvoisesta mahdollisuudesta edetä koulu-uralla.

Onko se tasa-arvoista, että luokissa on valtavat tasoerot? Ennen puhuttiin gaussin käyrästä. Suurin osa oppilaista oli keskivertoja, ja vain pieni osa erityisen heikkoja tai todella lahjakkaita. Nyt keskikasti puuttuu lähes kokonaan ja luokissa on etupäässä ääripäitä eli osaavia tai oppilaita, joilla on suuria oppimishaasteita.

Monissa helsinkiläiskouluissa maa  hanm uuttaja taust aisten lasten osuus voi olla yli puolet oppilaista. Vantaalla S2-oppilaiden osuus voi olla jopa 7090 prosenttia.

Opettaja katsoo, että ratkaisu löytyy suomen kielen opetuksen vahvistamisesta. Hän kyseenalaistaa sen, miksi jo alakoulussa opetetaan maa han muutt ajata ustaisille oppilaille esimerkiksi ruotsia 6. luokalla tai Rooman ja Kreikan historiaa 5. luokalla, jos suomen kielen taito on heillä vasta alkeissa

Eikö olisi järkevämpää lisätä maah aanm uutta jataustaisille lapsille suomen kielen tunteja ja siirtää toinen kotimainen ylemmille luokille, samoin kuin Kreikan jumalien ja Rooman keisareiden opetus. Suomen kielen osaaminen ehkäisee syrjäytymistä, huono-osaisuutta ja jopa rikollisuutta.

Talvensaari on tyytyväinen, että Helsinki kaupunkina ja valtiovalta ovat alkaneet havaita ongelman, kun Pisa-tulokset ovat heikentyneet ja ikäluokkien yleissivistys on alkanut laskea.

 

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä otit tuon luvattoman kopion? Ja miksi?

Vierailija
2/7 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enää puuttuu jälkiviisasteleva persu

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/8787819

 

Mitä ajatuksia herättää, pitäisikö olla kahden koulujärjestelmän malli?

Tarvitseeko maa hanm muuttajalapsi kaikkia taitoja joita Suomessa opetetaan?

Koko Euroopassa nyt valmistellaan massiivia palautuksia näille, pitääkö lähi- itäläisen tai somalilapsen- siellä kotimaassaan- tietää Rooman keisareista tai suomalaisesta yhteiskunnasta, voisiko mustien ja ruskeiden koulunkäynti keskittyä heille tärkeisiin taitoihin enemmänkin leikin varjolla?

Myös suomalaislapsille oikeutensa eikä heidän mahdollisuuksiaan saa tuhota että muutamat vasemmiston kansankiihottajat pääsevät hillotolpilleen!

Vierailija
4/7 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä otit tuon luvattoman kopion? Ja miksi?

Löysit tekstistä heti ongelman. Tällaista tietoa ei saa levittää ilman ideologiasi lupaa. Eikä sitä anneta.

Vierailija
5/7 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enää puuttuu jälkiviisasteleva persu

Minkä tähden toit tähänkin keskusteluun (lainausmerkit) persun (lainausmerkit)? Mikä on argumenttisi tähän?

Vierailija
6/7 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enää puuttuu jälkiviisasteleva persu

Enää puuttuu Entäs sitten persut -aiheenvaihtoyritys. Ai niin ei puutukaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/7 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mamuille omat koulut ja suomalaisille omat. Niinhän siitä ongelmasta selvitään. Näin on tehty mm. Ruotsissa (friskolor) ja hyvin on toiminut. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kuusi